Raluca Abrihan

Cum faci un plan de afaceri: 9 puncte importante

Thumbnail

Când lansezi un startup este foarte important să ai măcar o variantă simplă a planului de afaceri, mai ales dacă ai nevoie de finanţare. Niciun business angel, fond de investiţii sau orice alt potenţial investitor nu-ţi va acorda atenţie daca îţi lipseşte un plan de business elementar. Iată 9 puncte importante care te ajută să-ţi faci un scurt plan de afaceri.

Pentru a găsi clienţi, a atrage investiţii, a stabili parteneriate cu furnizori şi a recruta angajaţi talentaţi ai nevoie să-ţi prezinţi afacerea într-un mod cât mai clar şi mai elocvent. Modul cel mai sistematic de a face toate acestea este întocmirea unui plan de afaceri – explică omu de afaceri şi investitorul Sergiu Neguţ.

Vezi aici un exemplu detaliat de metodă de realizare a unui plan de afaceri.

Dar, dacă vrei doar să conturezi pe scurt un astfel de plan, iată care sunt cele 9 puncte importante pe care acesta ar trebui să le conţină şi întrebările la care trebuie să ai răspuns daca vrei să lansezi o afaceri, potrivit eu-startups.com.

  1. Scopul:

Care este elementul care face diferenţa dintre produsul/serviciul tău şi celelalte produse similare din piaţă? Cu ce soluţie vine pentru a rezolva o nevoie din piaţă? Ce schimbare poate face în piaţă acest produs? Ce eşti dispus să le oferi clienţilor pentru a le câştiga atenţia?

  1. Nevoia de bani:

De ce capital ai nevoie pentru a lansa firma? Primele luni de viaţă ale unei firme sunt cele mai dificile, încearcă să ai mai mulţi bani de pornire decât pare că ai avea noevoie din primele estimări. Problemele legate de cashflow sunt cele mai des întâlnite în rândul startup-urilor, mai ales în cazul firmelor din sectorul B2B, drept urmare ar fi bine să ai un buget asigurat pentru primele 6-12 luni de la lansare.

  1. Portofoliu de produse şi servicii:

Acest punct poate constitui un exerciţiu interesant, având în vedere că pentru a-ţi defini portofoliul de produse, trebuie să înțelegeți nevoile și dorințele potențialilor clienți. Odată indentificate, gândeşte-te ce l-ar motiva pe client să îşi dea banii pe acel produs/serviciu şi să îl folosească.

  1. Target:

Cui se aderesează produsul? Unde locuiesc aceşti potenţiali utilizatori/cumpărători. Câţi potenţiali clienţi sunt în piaţă (dimensiunea pieţei căreia te adresezi)? Cunoaşterea piţei este extrem de importantă, apelează la toate resursele posibile pentru a afla cât mai multe despre acea piaţă.

     5. Venituri, cheltuieli, pierderi, profit:

O prognoză cât de simplă asupra cashflow-ului pentru primele luni poate fi un instrument important, mai ales daca ai nevoie de finanţare, potenţialii invesitori vor să vadă acest detaliu în planul de afaceri – toate cheltuielile (angajaţi, chirie, producţie etc) şi cu cât vei râmăne în mână la final de lună.

      6. Echipa

Nu doar profilul şi poziţia ocupată în firmă de fiecare angajat (sau director, dacă vorbim de o echipă mai extinsă) ci şi cu ce urmează să se ocupe ei, exact, în cadrul startup-ului, care vor fi sarcinile lor.

  1. Competiţie

Cine sunt competitorii? Unde sunt ei? Câţi bani cer pe produsele similare? Care este strategia prin care să te diferenţiezi? Câteva lecţii importante: dacă ai o afacere cu bunuri de larg consum, fii cel mai bun în materie de servicii clienţi, dacă ai o afacere de nişă, excelează în dezvoltarea produsului să fii mereu cel mai bun din acea nisă – astfel nu vei fii nevoit să practici politica preţurilor de dumping.

  1. Preţul

Unul dintre cele mai importante elemente. Dăcă nu vei pune un preţ corect pe produsul tău toate celelalte puncte nici măcar nu mai contează. Trebuie să ţii cont de costurile operaţionale, de prducţie, de marja de profit dorită, amortizarea investiţiei – dar toate astea trebuie privite şi din perspectiva clientului, merită să dea banii respectivi pe un astfel de produs, ce beneficii îi aduce?

  1. Strategii de marketing şi vânzări

Câteva paragrafe legate de strategia de marketing şi promovare trebuie incluse în planul de afaceri. Cum vrei să îţi faci cunoscute produsul şi brandul? Unde vrei să te promovezi – în online, offline, TV? Cât vrei să investeşti în aceste strategii.

Vezi aici cum se face un plan de afacerî, în cele mai mici detalii

Parallax

Vizualizari
31472
Conţinut
Parerea ta despre articol
Adauga comentariu

- Ultimele știri -

 


  Ultimele știri