Adi Iacob

VIDEO Businessul muzical: Cum ajung melodiile în filme, reclame sau jocuri

Thumbnail

Muzica poate fi un instrument important de marketing, fiind folosită în reclame și trailere filmelor sau jocurilor. Există o întreagă industrie care se ocupă de acest aspect, printre care și firmele care caută artiști independeți care pot produce muzică pentru diferite spoturi publicitare, filme, jocuri și trailere.

În Europa de vest, pentru ca o firmă care se ocupă cu licențierea de muzică să găsească o melodie pentru o reclamă online costă între 1000 și 5000 de euro, potrivit lui Simon Pursehouse, Director of Music Services la Sentric Music din Marea Britanie. Pentru muzica folosită într-o reclama TV (pe teritoriul unei singure țări), costul crește la 10.000-30.000 euro.

În România, pentru melodiile folosite la producția unui film, firmele pot încasa până la 5000 de euro, iar pentru muzica din reclame costul crește între 15.000-35.000 euro, potrivit lui Andrei Filip, Managing Director la Kemper Music. 

Cum funcționează industria

De multe ori suntem căutați (de clienți) și ni se spune că dorește (o melodie de la) U2, nu are bani pentru U2, dar vrea ceva care să sune asemănător cu U2. (…) Ce ne trebuie sunt câteva informații de bază, precum câți bani au de cheltuit, pentru că de la asta plecăm. Dacă au un buget mic, căutăm artiști independenți. Dacă au un buget mare, putem să le oferim muzică de la artiști cunoscuți precum Kanye West, Jay Z sau Michael Jackson. Odată ce știm bugetul, noi cei șase oameni din echipa de sync; care avem cunoștiințe diferite despre genurile muzicale: un tip știe mai multe decât ceilalți despre muzica electronică, altul despre muzica indie; avem un chat în birou și discutăm pentru a le trimite maxim cinci melodii din care să aleagă. Nu le dăm mai mult de cinci pentru că e clar că dacă un music supervisor ne-a cerut nouă o ofertă, s-a dus și la alte companii și va primi 2-300 de piese pe care vor sta să le asculte și vor încerca să găsească ceva potrivit. Nu ne oprim doar la a le trimite melodiile ci le și dăm motive pentru care ar trebui să folosesască acele melodii, explică Simon Pursehouse.

Ce am decis de la început e că nu vrem șă fim legați de artiști sau artiștii de noi, deci e ca o reprezentare non-exclusivă. Stabilim procentele (de plată) și ne asigurăm că avem toate semnăturile producătorului de la început pentru ca atunci când melodia se potrivește pentru ceva să putem proceda rapid, menționează Renátó Horvath, cofondator și Managing Director al companiei de licențiere de muzică din Budapesta — Eastaste. 

Cei din industia licențierii de muzică spun că melodiile diferă în funcție de necesitățile clienților, însă există câteva trenduri. De exemplu, pentru muzica din jocuri sau trailere de film, clienții caută muzică cu mai mult bas și care poate crea suspans, față de cei care caută muzică pentru reclame, care doresc melodii care pot fi ușor reținute în cele 10-30 de secunde de publicitate televizată. 

În materie de muzică pentru reclame, care de obicei aduc cei mai mulți bani, se caută «hooks» — acele melodii pe care odată ce le-ai auzit nu le vei uita, spune Simon Pursehouse.

Alex “Versus” Mihulin, românul care a făcut muzică pentru trailerul filmului Avengers și jocul Batman

Alex Mihulin, cunoscut ca Versus, este un artist român, compozitor și producător de muzică, care se ocupă în special de muzică pentru trailere de film și jocuri. 

El a reușit să capteze atenția Sony Picture, ceea ce i-a oferit șansa de a compune pentru Robocop (film din 2014) International Trailer.

Acest punct a marcat intrarea lui Versus în industria muzicală a trailerelor, urmată de alte proiecte pentru trailere de filme și jocuri video, cum ar fi: Avengers: Age of Ultron, Mission Impossible: Rogue Nation, The Hunger Games: Mockingjay Part 2, Captain America: Winter Soldier, Watch Dogs, Battlefield 4 și Batman: Arkham Asylum.

Prezent la conferința Mastering the Music Busines din București, Alex Mihulin a vorbit despre procesul de creație. El spune că odată contactat, primește toate informațiile de care are nevoie de la producătorii filmului/jocului, precum dimensiunea secvenței (minute/secunde) sau pentru ce va fi folosită melodia.

Totuși, Versus menționează că în industria muzicii pentru trailere exista structuri tipice care pot fi utilizate de producători. 

Întrebat cum se promovează pentru a obține noi proiecte, Alex Mihulin spune că el este un “one man show” și încearcă să fie cât mai prezent pe toate canalele social media cum ar fi Facebook, Twitter și în special YouTube.

Citește și VIDEO Tudor Chirilă, despre businessul muzical: Cum ar trebui sa-și gestioneze artiștii drepturile de autor

Parallax

Vizualizari
1174
Conţinut
Parerea ta despre articol
Adauga comentariu

- Ultimele știri -

 

  Ultimele știri