Cum faci afaceri online cu mâncare vegană şi cât de pretenţioşi sunt clienţii români. Povestea unei “bucătării sălbatice”
Raluca Abrihan

Cum faci afaceri online cu mâncare vegană şi cât de pretenţioşi sunt clienţii români. Povestea unei “bucătării sălbatice”

Thumbnail

Mâncarea vegană, sau de post – după cum preferă unii să-i spună, capătă din ce în ce mai multă atenţie. Tocmai de aceea fanii acestui gen de mâncare nu se mai mulţumesc doar cu ideea “fără carne” şi caută gusturi noi, interesante sau care să le amintească de copilărie. Ana, antreprenoare din București, a decis să transforme apetența vegană în propria afacere.

Când ai un stil de viaţă plant-based dar eşti şi gurmand, restaurantele de pe această nișă, din România, nu prea pot să te satisfacă – spune Ana Rusu, fondatoarea Wildforest.co, o “bucătărie” online cu mâncare vegană.

StartupCafe.ro: Cum a apărut ideea acestui business?

Ana Rusu: Wild Forest a apărut acum 3 ani, conturându-se mai degrabă ca raspuns a unei nevoi personale.

Ne doream un loc prin care să arătăm că mâncarea plant-based (sau vegană/de post, după cum este cunoscută la noi) este fascinantă, deşi are o reputaţie slabă.

Scena vegetariană a răspuns afirmativ la trendul din ultimii 5-7 ani însă, din păcate, România s-a axat doar pe partea nutriţională, luând môt-a-môt concepte de nutriție şi plasându-le în farfurie, fără pregătiri culinare. Ni s-a părut o treabă superficială şi aşa am hotărât să deschidem Wild Forest Cuisine. 

StartupCafe.ro: Ce este Wildforest.co? Cum funcţionează ca model de business şi care este profilul clientului?

Ana Rusu: Wildforest.co este un proiect, business dacă vrei, de catering, plant-based cu livrări la domiciliu. 

Am început cu un meniu a la carté mai restrâns şi livrăm aproape în toate zonele Bucureştiului. Pe lângă meniul a la carte în care găsim preparate perfecte pentru prânz, avem şi o categorie de torturi care se fac pe comandă pentru diverse evenimente şi categoria de subscription, care e practic un abonament de 5, 10 sau 20 de zile la un prânz.

Acesta poate include doar felurile principale (supă+fel principal) şi/sau desert/băutură, iar dish-urile urmează un meniu diversificat, astfel încât timp de 15 zile să nu ai parte de acelaşi preparat.

Ne adresăm unei comunităţi diverse. Clienţii noştri au vârste foarte diferite, oscilând în grupul de 20-60 ani, cu un background la fel de divers; balanţa cântăreşte mai mult undeva în zona de creativitate.

Factorul comun, însă, este sănătatea holistică la care aspiră, începând cu mâncarea pe care o consumă, aceasta fiind pasul cel mai la îndemână, după părerea noastră.

StartupCafe.ro: De ce aţi ales o afacere online?

Ana Rusu: Iniţial ne-am dorit o cafenea cu mâncare plant-based, însă financiar nu ne-am permis o extindere atât de complexă din start şi am preferat să o luăm cu paşi mici, activând mai întâi online şi abia pe urmă să ne dezvoltăm şi cu o locaţie.

Fiind antreprenori tineri şi foarte influenţaţi de modelele de business occidentale, întreg proiectul a fost şi este un experiment iar cel mai firesc ni se părea dezvoltarea organică.

Când spunem dezvoltare, ne referim inclusiv la conceptul în sine. Atât cifra de afaceri cât şi conceptele culinare pe care le experimentăm trebuie să aibă un sens, un flow şi sustenabilitate.

StartupCafe.ro: Cu ce veniți nou pe piață?

Ana Rusu: Faţă de celelalte afaceri din această nișă, ne diferențiem clar prin creativitate culinară dar şi vizuală. Îmbinăm atât nutriţia cât şi arta culinară, pentru că întreaga experienţă oferită este la fel de importantă.

Pe de altă parte, şi meniul nostru se schimbă, nu doar sezonier, ci şi aleatoriu în funcţie de inspiraţia bucătarului sau cererea de pe piaţă. Important pentru noi este să aducem mereu pe piaţă din România ultimele trend-uri culinare oferindu-le viziunea noastră şi ingrediente inedite.

Totuşi, cele mai cerute produse au fost mereu experimentele personale ale bucătarului iar asta ne bucură enorm. Feedback-ul pentru creativitatea de care am dat dovadă în bucătăria noastră a fost mereu apreciat foarte mult.

Pe de alta parte, încercăm să creăm un impact cât mai mic asupra planetei așa că Wild Forest reciclează alături de partenerii de la Sigurec şi, de anul acesta, facem şi compost, cu ajutorul partenerei de la Grădinile Şiriului.

StartupCafe.ro: Care au fost pașii parcurși pentru a lansa afacerea?

Ana Rusu: Primul pas a fost curajul de a spune ”da, vreau sa fac asta”. Pe urmă am înaintat prin a ne găsi o firmă de branding pe sufletul nostru (am lucrat cu echipa minunată de la LOOT).

În timp ce indentitatea vizuală se crea, o serie de meniuri aveau să treacă prin diferite provocări pe care le-am întâmpinat aici, proaspăt întorşi în ţară. Nu ne-a fost uşor să găsim în România toate ingredientele sau ambalajele de care aveam nevoie, dar am importat şi ne-am bucurat, în schimb, de apariţia micilor ferme cu care am colaborat, pe rând.

Am găsit o locaţie, am amenajat-o şi în vara lui 2016 am anunţat pe Facebook că suntem ”live”. A fost foarte frumos şi amuzant, am primit imediat o comandă deși noi plecasem de la laborator să mai căutăm nişte ingrediente. Nu ne-am aşteptat la comenzi, sincer, dar au început să vină şi, evident, am fost super entuziasmați.

StartupCafe.ro: Câți bani aţi investit în lansarea afacerii? Din ce surse - economii, credite bancare...

Ana Rusu: Am lansat firma cu ajutorul unui investitor şi din economiile noastre proprii şi ale celor apropiaţi din familie care ne-au susţinut enorm.

Nu am accesat niciun credit bancar decât după primul an de activitate pentru a ne suplimenta utilajele, numărul clienţilor crescând de la sezon la sezon, când am primit un credit pentru afaceri mici de la BT Mic.

StartupCafe.ro: Cât investiţi, anual, în dezvoltarea business-ului?

Ana Rusu: Având în vedere ca suntem, totuşi, încă un start-up şi abia acesta este al doilea an de activitate, nu am putea spune clar cât e bugetul anual de dezvoltare în business-ul nostru.

Avem mereu idei noi pe care dorim să le încercam şi să le experimentăm şi încercăm să le punem în aplicare cât mai eficient.

Dar ca idee, investim zi de zi fără încetare pe partea de dezvoltare culinară şi mereu ne actulizăm caserolele şi tehnologiile pe care le folosim în prepararea mâncării. Anul trecut, de pildă, am investit până în 4.000 de Euro.

StartupCafe.ro: Care sunt cele mai mari probleme pe care le-ați întâmpinat, de-a lungul timpului, în dezvoltarea business-ului?

Ana Rusu: Flow-ul din business-ul nostru a avut mereu un curs destul de lin, ne-am setat scopuri clar definite şi am muncit inteligent pentru a le împlini.

Birocraţia româneasca este foarte bizară, neintuitivă şi învechită dar asta cred că a fost cea mai mică problemă pentru noi. Cunoşteam deja caracterul acesta hilar, mai degrabă, şi cred că e necesar să întelegi de la bun început că aşa stau lucrurile şi să te pregăteşti cu răbdare şi calm.

Totuşi, nu am fost atât de norocoşi precum pare aşa că am trecut şi noi printr-o problemă destul de majoră care ne-a afectat pe termen lung. Am avut ghinionul de a bate palma cu un investitor/partener incompatibil cu filozofia noastră.

Aşa au apărut divergentele de opinii şi conflictul s-a încheiat prin cererea acestuia de a rambursa, într-o perioadă de timp foarte scurtă, întreaga sumă investită. Vă puteţi imagina amplaoarea acestei situaţii şi efectul pe care l-a avut asupra unui business de 3 luni. Practic, am început direct pe minus cu câteva zeci de mii de euro.

StartupCafe.ro: Ce canale de promovare folosiţi cel mai des şi de ce?

Ana Rusu: Canalele de promovare pe care le folosim sunt Facebook şi Instagram. Funcţionează foarte bine pentru a ajunge la target-ul pe care îl vizăm şi, deşi Instagram nu este la fel de uzual aici precum Facebook-ul, o considerabilă parte din clienţii noştri ne-a cunoscut prin intermediul acestei platforme. Pe de altă parte, uneltele de promovare ale Facebookului ni se par foarte utile şi cu rezultate, de multe ori, peste aşteptări.

StartupCafe.ro: Cum aţi descrie domeniul în care activaţi, la nivel de România? Cât de diferit este acest domeniu aici, faţă de pieţele din Vest?

Ana Rusu: Activăm în domeniul HoReCa. Piaţa este foarte diferită faţă de cea din Vest şi din păcate nu într-un sens pozitiv.

La noi nu există o cultură de foodies, street-food autentic şi nu avem şcoli de gastronomie (avem doar anumite cursuri de formare profesională), spre exemplu, care să aducă cu ele o dezvoltare şi evoluţie naturală.

Suntem destul de săraci în ceea ce priveşte gustul bun atunci când mergem în oraş să mâncăm cu prietenii/familia. De fapt, nici să ieşi la resturant, măcar o dată pe săptămană, nu este în cultura noastră, o rutina pe care o regăsim în Vest. Sigur, aici intervin mai multe aspecte printre care și cel financiar. 

Însă partea bună e că scena gastronomică s-a mai dezmorţit. La noi mâncarea bună o găseşti în sânul familiei şi pe la bunici. Ei sunt bucătarii care ştiu să armonizeze şi legumele, nu doar carnea. Dar ne dezmorţim, încet, încet.

În ceea ce priveşte evoluţia domeniului, încerc sa fiu optimistă. După ce aducem doar trenduri, fără o tuşă personală creativă (lucru care se practică non-stop) sper ca domeniul să evolueze mai inteligent şi creativ, pasional chiar. Arta culinară este nemărginită, ca orice ramură a artelor. Sper ca şi România să-şi găsească vocea pentru că avem ingrediente extraordinare cu care putem lucra şi care merită tot studiul şi atenţia noastră.

StartupCafe.ro: Ce planuri de business aveţi pe viitor?

Ana Rusu: Fiind o firmă de catering şi livrare, nu prea avem şansa să interacţionăm cu clienţii decât la târguri/festivaluri de profil. Este prea puţin pentru noi, având în vedere pasiunea cu care lucrăm în acest proiect.

Ne dorim să dezvoltăm şi alte ramuri, adiacente, să învăţăm mai departe ceea ce am cultivat şi noi, să ne exprimăm direct cu cei care vor să intre în contact cu noi, prin mâncarea noastră.

Ne gândim la workshop-uri, ateliere educative, de estetică culinară, de pairing sau tehnică culinară, gastronomie moleculară vegană/raw, brunch club-uri şi pop-up dinners. Suntem mereu în proces de învăţare şi perfecţionare şi ne-ar plăcea ca, la acest drum, să fim mai mulţi, să fim o comunitate.

 

Parallax

Vizualizari
2895
Conţinut
Parerea ta despre articol
Adauga comentariu

- Ultimele știri -

Cookie Settings