Rap și antreprenoriat cu Deliric: De la un magazin de haine cu 3 modele de tricouri, la afaceri de 1 milion de euro - Idei si antreprenori - StartupCafe.ro
Adi Iacob

Rap și antreprenoriat cu Deliric: De la un magazin de haine cu 3 modele de tricouri, la afaceri de 1 milion de euro

Thumbnail

Genul muzical hip-hop s-a dezvoltat începând cu anii ’70 în New York și a modelat în multe moduri cultura, influențând domenii precum industria modei. Pe lângă genul muzical pe care îl abordează, mulți rapperi mai au ceva în comun — antreprenoriatul, iar afacerile lor ajung în tot felul de domenii precum moda, sportul, băuturile racoritoare sau tehnologia.

Răzvan Eremia, cunoscut pe scenă ca Deliric, este un artist român care se încadrează în categoria rapperilor antreprenori. El deține o afacere cu haine — brandul PORC — care și-a dublat cifra de afaceri de la an la an. În 2017, firma a ajuns la o cifră de afaceri de peste 600.000 de euro, iar anul acesta va atinge 1 milion de euro, potrivit estimărilor artistului.

Deliric spune că nu s-a considerat niciodată antreprenor, ci mai mult o persoană foarte pasionată de ceea ce face. Artistul a menționat că a lansat brandul PORC în anul 2011, cu 3 modele de tricouri, iar în prezent businessul său a ajuns să vândă peste 300 de produse — șepci, pantaloni, hanorace, accesorii, genți și ghiozdane.

“Nu cred că am folosit vreodată titulatura de antreprenor, să-i spun cuiva că sunt antreprenor. Eu sunt un băiat care a fost pasionat de muzică, care s-a apucat când avea 11 ani să facă versuri și dup-aia toată viața mea a ajuns să se construiască în jurul acestei chestii.

Am ajuns să-mi fac o formație cu niște prieteni, undeva în clasa a IX-a. După asta am ajuns să ma lovesc de problema că «muzica mea nu putea să ajungă la urechile oamenilor», fiindcă depindeam de case de discuri și radiouri.

Am o problemă de atitudine și nu-mi place să am șefi, așa am fost crescut și din cauza asta nu mi-a plăcut să-mi zică altcineva ce să fac. Nu m-am înțeles cu casele de discuri, iar când am descoperit internetul, undeva la sfârșitul anilor 90, am văzut o portiță acolo prin care să dau muzica mea direct oamenilor.

Noi ne făceam singuri CD-urile și le vindeam pe forumuri. Am ținut cu dinții să rămân independent și să fac treaba asta de unul singur. Am învățat de unul singur să fac grafică - îmi făceam singur coperți, îmi făceam poze.

Știi că rapperii trebuiau să aibă blugii foarte largi și nu-i găseam așa, iar când eram mic mi-i făceam singur. Undeva în clasa a VII-a, luam o pereche de blugi normali și din altă pereche adăugam niște adiții de material ca să-i fac mai largi, trăgeam la mașină. Și am rămas și cu visul ăsta de a face haine tot eu, să nu le iau din altă parte și am ajuns să vând CD-uri, să fac un magazin online, să vând hainele mele.

Am pornit cu trei tricouri în 2011 și acum am ajuns undeva la 300 de produse și un business cu o cifră de afaceri de aproape un milion de euro. Nu vin dintr-un mediu în care e glorificat antreprenoriatul, nu mă consider antreprenor, cred că sunt doar pasionat de ce fac.

Mi se pare o problemă când esti pasionat de ideea de antreprenoriat. Unii parcă vin așa și se înfing în ideea asta «vreau să fiu antreprenor; de ce?; ca să fiu antreprenor». Eu n-am vrut să fiu antreprenor, am fost pasionat de ce fac și de acolo se leagă toate, explică Răzvan Eremia.

Firma sa a înregistrat creșteri rapide de la un an la altul. Anul trecut, PORC a înregistrat o cifră de afaceri de circa 613.000 de euro (aproape dublu față de 2016, când magazinul de haine a avut o cifră de afaceri de 359.000 de euro) și un profit de aproximativ 304.000 de euro, cu 4 angajați, potrivit datelor disponibile pe Termene.ro.  

Thumbnail
Date financiare PORC A PORTER SRL. Sursa: Termene.ro

Deliric, mentor în afaceri cu..supă

Răzvan Eremia a fost mentor în cadrul programului pentru antreprenori, lansat de Banca Transilvania — Bucureștiul Întreprinzator. În cadrul proiectului sunt prezentate poveștile unor antreprenori din capitală și a ideilor lor. Programul a ajuns la faza Mentorat pentru Întreprinzatori, în care câțiva oameni celebri, vor oferi din celebritatea dobandită unor antreprenori mai puţin cunoscuti din Bucuresti.

Deliric a fost mentorul lui Vlad Dobrescu, colegul său de scenă, care a lansat o afacere de tip food truck, cu supă: SupaDupa.

“Eu am fost în campanie mentor pentru prietenul meu și coleg de formație, Vlad care încearcă să facă o afacere cu supă.

Eu tot timpul am abordarea asta super precaută și încerc să sperii oamenii și le zic «bă, ești convins că vrei să faci asta?», adică vreau să-i provoc când îi văd super porniți să-și facă un business și vreau să înțeleagă la ce se bagă, că uneori poate nu ești făcut pentru asta. (…)

Sunt bun la calcule. Știu să iau o foaie și să fac un calcul de profitabilitate. Dacă trece și testul ăsta, dup-aia hai că e bine”, spune artistul. 

Provocările businessului 

“Am pornit prin a face eu totul și dup-aia a trebuit să «learn to let go» și acolo e foarte greu. Încă am împresia că știu eu mai bine să le fac pe toate.

Și acum e foarte greu să găsești oameni. E și un moment în economia de astăzi și toată lumea vine cu niște pretenții foarte mari deși sunt foarte slabi pregătiți.

O problemă mare cred că e realismul. Mulți nu sunt realiști când se gândesc la o primă afacere și asta vine pe mai multe paliere: unii nu sunt realiști când vine vorba de bani, alții nu-și manageruiesc așteptările prea bine”, a menționat rapper-ul. 

Sfaturile lui Răzvan pentru antreprenori

  • “Nu stați pe gânduri prea mult. Câteodată nu e bine nici așa. E bine să-ți faci calculele, dar dup-aia acționează, că de multe ori pierzi fereastra aia de oportunitate”.

  • ”Mie mi s-a întâmplat de mai multe ori și aveam idei care mi se păreau ok și am stat prea mult și dup-aia le-au făcut alții și era deja prea târziu să mai intru și eu în joc”.

  • ”Uneori e bine să te arunci și cu capul înainte. Mi se pare că dacă ajungi avansat în vârstă și nu ai avut câteva eșecuri serioase, ai o frică — pe care eu o compar cu frica de bătaie”.

  • ”Dacă nu ți-ai luat bătaie de câteva ori să vezi cum e, ai o frică — dacă ți-ai luat de câteva ori bătaie, îți dai seama că nu e chiar așa de rău. Așa și în afaceri”, explică Răzvan Eremia. 

De asemenea, artistul român a subliniat importanța voluntariatului pentru tineri.

“Pentru cei tineri, faceți voluntariat mult. O să aveți experiențe diverse și nu o să aveți luxul ăsta când creșteți. (…) Cât vă permite timpul, faceți voluntariat, băgați-vă în orice. Aveți multe de învățat de acolo”, a afirmat artistul. 

Parerea ta despre articol
Vizualizari
14594
Conţinut
Adauga comentariu