Adi Iacob
Un start-up din Iași organizează propriul “business reality show” și își stimulează angajații să vină cu idei de afaceri realizabile. După modelul “Arena Leilor”, programatorii de la Intelligent Bee sunt chemați în fața unui juriu, format din managerii startup-ului, pentru a-și prezenta ideile, iar cele mai bune dintre acestea primesc un buget între 15.000 și 20.000 de euro și 6 luni pentru a demonstra că viziunea lor poate ajunge o afacere de succes.
Costi Teleman, fondatorul companiei, spune că până acum au existat diferite idei care au primit timpul și banii promiși. Printre ele se numără Gamers Hunt, o platformă pentru gamerii care s-au săturat de jocurile lor și vor să facă schimburi în lumea virtuală. Totuși, după cele 6 luni, ideea de afacere nu s-a fructificat într-un produs final.
Pell.io, o aplicație prin intermediul căreia cei de la Intelligent Bee fac cererile de concediu, manageriază cheltuielile și tot felul de taskuri interne, a luat naștere, de asemenea, cu ajutorul angajaților. Inițial, aplicația era dedicată programării pașilor unui interviu, pentru ca cei din departamentele de HR să nu uite diferite detalii în timpul unei întrevederi cu un posibil viitor angajat.
“Bineînțeles că trebuie să respecte anumite criterii, cum ar fi să fie ceva online (…) Peste 10 ani aș vrea să avem, dacă nu 100%, măcar 80% produse proprii”, spune Costi Teleman.
Intelligent Bee a fost fondat în 2010, și s-a concentrat la început pe outsourcing. Printre primii colaboratori s-a numărat startup-ul SendGrid din Los Angeles, care în prezent înregistrează venituri de peste 100 de milioane de dolari pe an.
Acum, firma ieșeană lucrează cu 15 companii, printre care Snag din Australia, un start-up din domeniul real-estate; Cloud Elements, o platformă dedicată programatorilor; Carnegie Technologies, o companie de software; Event Cloud, un software de gestionare a evenimentelor.
La începutul verii, firma ieşeană de IT a lansat platforma de self-ticketing Eventway prin care organizatorii de evenimente pot vinde bilete electronice, identificabile prin codul QR. Targetul pentru primul an de la lansare a fost de 40.000 de bilete vândute, dar a fost depășit după Afterhills, iar în al doilea an îşi propune să vândă 130.000 de bilete.
Platforma se bazează pe modelul Business-to-Business și se adresează organizațiilor și companiilor naționale și internaționale.
Eventway pune la dispoziția organizatorilor de evenimente un proces de management intuitiv și este destinată exclusiv comercializării de bilete electronice, identificabile prin codul QR. Ulterior, acestea pot fi achiziționate prin cele mai cunoscute procesatoare de plată, fiind livrate pe adresa de e-mail a clientului.
Potrivit fondatorului Intelligent Bee, investiția în Eventway este de aproximativ 200.000 de dolari, până la finalul anului 2019.
În 2017, firma ieșeană de IT a avut o cifra de afaceri de peste 800.000 de dolari, iar în 2018, a înregistrat o creștere de circa 15%, potrivit lui Costi Teleman.