Airbnb-ul gadgeturilor: O plaformă românească te ajută să închiriezi ce ai prin casa – de la aparat foto la PlayStation
Adi Iacob

Airbnb-ul gadgeturilor: O plaformă românească te ajută să închiriezi ce ai prin casa – de la aparat foto la PlayStation

Thumbnail

După ce au lucrat în Olanda timp de patru ani, doi tineri au pariat pe un business online în România. Folosind principiile economiei colaborative, Radu Vladislav și Alina Petcu au lansat un marketplace online ce facilitează închirierea de obiecte între persoane. Platforma Stuffz oferă proprietarilor de gadgeturi (camere foto/video, console de jocuri, drone, biciclete și trotinete electrice, etc) posibilitatea de a le închiria în timpul în care nu le folosesc. Radu a explicat pentru StartupCafe.ro cum fucționează marketplace-ul și care au fost pașii pe care i-au parcurs pentru a lansa afacerea.

"Platforma propune valoare proprietarilor de gadgeturi, chiriașilor dar și întregii comunități. Valoare propusă pentru proprietari — aceștia își monetizeaza obiectele care altfel ar stă mai mult depozitate. Conform studiilor, aproape 70% din proprietarii de aparate foto le folosesc de doar două ori pe an.

Valoare propusă pentru chiriași — aceștia primesc acces la o arie mare de gadgeturi, le pot închiria doar pe perioada pe care au nevoie, la prețuri rezonabile. Nu mai este nevoie să cumpere gadgeturi care vor ajunge, cel mai probabil, să aibă un grad scăzut de utilizare.

Pentru comunitate - prin folosirea în comun a gadgeturilor se optimizează consumerismul. Cum? Cererea pentru gadgeturi noi va scădea, iar odată cu ea va scădea și volumul resurselor utilizate pentru producția obiectelor", explică fondatorul Stuffz.

În Olanda, Alina, în vârstă de 31 de ani, a lucat în domeniul IT și automatizări de taxe, iar Radu, în vârstă de 33 de ani, a fost angajat în cadrul unei companii din domeniul commodity trading.

StartupCafe: Care au fost pașii pentru lansarea Stuffz?

Radu Vladislav: Am construit Stuffz pentru a rezolva o problema de care ne-am lovit: la un moment dat, în timp ce călătoream, am avut nevoie să închiriem o dronă pentru un mini-proiect de câteva zile dar nu am găsit niciun serviciu de închirieri. La fel s-a întâmplat și când am avut nevoie de un aparat DSLR. 

Apoi am făcut un studiu de piață și am realizat că multe persoane au aceeași problema ca și noi. Aceste experiențe și datele rezultate ne-au condus spre crearea marketplace-ului Stuffz. Până în momentul de față am făcut studii de piață, am discutat cu potențialii utilizatori, am analizat și analizăm în continuare feedback-ul acestora și am creat platforma Stuffz Beta - pe care se pot înregistra deja tranzacții de închiriere.

StartupCafe: Care este modelul de business?

Radu Vladislav: Monetizăm platforma aplicând un comision sub formă unui procent din fiecare tranzacție de închiriere. În prezent comisionul este de 20% din valoarea fiecărei tranzacții de închiriere și îl vom ajusta pe viitor în funcție de costurile pe care le vom înregistra. 

Credem că această formă de monetizare avantajează utilizatorii, reprezentând un cost variabil pentru aceștia. Folosim comisionul pentru a acoperi cheltuielile operaționale ale platformei precum și costurile de promovare și de garantare ale produselor.

StartupCafe: De ce ați ales să faceți o afacere online? 

Radu Vladislav: Credem că potențialul online-ului este imens și că ceea ce vedem dezvoltat până în momentul de față este numai începutul. Tehnologia crează într-un ritm alert noi servicii, aplicații, produse și chiar piețe care în urmă cu puțîn timp păreau utopice. De asemenea, considerăm că mediul online este foarte flexibil, limitările sunt puține, iar creativitatea este în acest mediu ”la ea acasă”.

StartupCafe.ro: Ați obținut investiții/finanțări până în momentul de față? Sunteți în căutarea unor investitori? 

Radu Vladislav: Strategia noastră este să ne concentrăm resursele pe dezvoltarea și adaptarea serviciului Stuffz la formă dorită de către utilizatori. În același timp urmărim să reglăm parametrii funcționali și de performanță ai platformei, după care vom urmări scalarea modelui. Pentru scalare vom avea nevoie de fonduri pentru accelerarea dezvoltării serviciului Stuffz. Ne uităm atât la parteneriate cu investitori cât și la fonduri de minimis.

StartupCafe: Care a fost investiția inițială? (fonduri proprii/împrumuturi bancare/etc)

Radu Vladislav: În dezvoltarea Stuffz am abordat conceptul de “Lean Startup”, drept pentru care reușim să menținem costurile operaționale la un nivel redus. Astfel, investiția inițiala am acoperit-o din fonduri proprii.

Pot doar să-ți spun că nu am avut deloc costuri inițiale mari, în comparație cu ce sume auzim în piață ca fiind necesare pentru lansarea unui start-up. Cu siguranță asta și datorită abordării conceptului Lean.  Am concentrat resurse pe dezvoltarea unei versiuni Beta/MVP care să ofere în primul rând funcționalitate. Nu am cheltuit sume pe dezvoltarea unor aspecte care nu au fost absolut necesare. Apoi au mai fost costuri administrative relativ scăzute.

  • (n.r.) Conceptul de lean start-up propune înlocuirea planurilor complexe de afaceri, bazate pe numeroase ipoteze, cu ajustări permanente - un proces numit „buclă de reacție”, de tip construiește – evaluează – învață .

StartupCafe: Ce canale de promovare folosiți? 

Radu Vladislav: Comunitatea pe care intenționăm să o servim este prezența și activă online, drept pentru care momentan ne promovăm exclusiv online, folosind un mix de social media, content marketing, reclame plătite și concepte de “growth hacking”. 

StartupCafe: Ce buget alocați lunar/anual pe zona de marketing? 

Radu Vladislav: Suntem încă în faza de MVP, iar scopul nostru nu este să înscriem acum volume mari de utilizatori sau să ne poziționăm brandul, motiv pentru care nu alocăm un buget mare pe zona de marketing. Conceptul “Lean Startup” presupune scalarea bugetelor, inclusiv cel de marketing, doar în momentul în care indicatorii de performanță la nivel unitar permit acest lucru.

StartupCafe: Cum arată în momentul de față cifrele Stuffz? 

Radu Vladislav: Până în acest punct ne-am concentrat pe prezentarea conceptului Stuffz către comunitatea căreia ne adresăm, pe rezolvarea obiecțiilor utilizatorilor și pe colectarea, respectiv, implementarea feedback-ului primit. 

De asemenea am invitat un număr limitat de proprietari să listeze produse pe platforma Stuffz și avem deja primele 100 de produse listate, în valoare totală de peste 40.000 de euro. În perioada următoare ne concentrăm eforturile pentru a invită pe platforma un număr limitat de chiriași dintre membrii comunității noastre.

StartupCafe: Care sunt planurile pe termen scurt, dar și pe termen lung cu privire la platforma online?

Radu Vladislav: Pe termen scurt ne plănuim să ajustăm indicatorii de performanță specifici unui marketplace, să generăm mai multe tranzacții de închiriere astfel încât să putem înțelege pe deplin nevoile utilizatorilor și să le putem oferi un seviciu cu adevărat util. 

După ce vom reuși acest lucru, plănuim să scalam platforma la nivel național, apoi la nivel regional/internațional.

StartupCafe: Cum arată echipa Stuffz?

Radu Vladislav: În prezent echipa Stuffz este compusă din două persoane, eu și Alina, cu skill-uri combinate de project management, marketing, sales și customer service. Eu și Alina suntem și co-fondatorii startup-ului. Facem față provocărilor actuale însă țintim să ne mărim echipa odată cu dezvoltarea platformei.

StartupCafe: Ce se întâmplă dacă produsul oferit de un utilizator Stuffz este avariat la închiriere?

Radu Vladislav: În cazurile de avarie a produsului închiriat, încurajăm utilizatorii să rezolve amiabil situațiile apărute. Suntem conștienți că există situații în care acest lucru nu se va întâmplă, drept pentru care ne asumăm garantarea produselor pe durata închirierii prin platforma Stuffz. Astfel, în cazul în care situația nu se rezolva într-un timp rezonabil, vom despăgubi proprietarul produsului, după care vom recupera dauna pe cai legale de la chiriaș.

Acest model îl putem susține în această faza, însă odată cu dezvoltarea platformei urmărim să externalizam riscul către un asigurător. Suntem deja în discuții cu asigurători din țară, dar și din străînătate, pentru un parteneriat în acest sens.

StartupCafe: Va gândiți să lansați și o aplicație sau va concentrați dezvoltarea site-ului? 

Radu Vladislav: Credem că o aplicație va fi dezvoltarea naturală a infrastructurii Stuffz, însă pentru moment ne vom concentra pe dezvoltarea site-ului. Ne dorim să optimizăm cât mai bine atât varianta desktop a site-ului, dar și cea pe telefonul mobil, de unde primim deja volum de trafic însemnat.

 

StartupCafe: Crezi că platforma ar putea favoriza apariția unor altfel de afaceri? Mă refer la utilizatori care să investească în gadgeturi și să facă business din închirierea lor.

Radu Vladislav: Dacă luăm că reper platforma AirBnb, unde în prezent cea mai mare parte din venit este generată de afacerile create prin administrarea grupată a locuințelor, putem spune că pe viitor există posibilitatea să apară afaceri de închiriere desfășurate pe platforma Stuffz.
 

Vizualizari
3139
Conţinut
Parerea ta despre articol
Adauga comentariu
poza de profil
Daniel
Lacusta
Salut,
Stiu ca e greu, dar incercam sa facem si noi o simpla verificare in momentul in care publicam un articol?
Ideea celor de le Stuffz e foarte buna. Doar ca "Lean"-ul ala de care zic ei e cea mai idioata treaba ever. Am dat click pe niste reclame acum ceva timp, m-am dus catre un site in constructie, unde nu puteam sa fac nimic. I-am iertat. Acum, vad ca le dedicati un intreg articol, se lauda cu 100 de oferte, de peste 40.000 de euro, insa cand intri pe site - NIMIC!
Chiar as fi vrut sa folosesc site-ul, dar jur ca a 3-a sansa nu o mai primesc.
Ne jucam de-a datul click? Sau doar strangem adrese de email pe care le folosim noi ulterior, vedem noi cum?
poza de profil
radu
vladislav
Salut Daniel! Platforma este live la adresa www.stuffz.co
poza de profil
Un
Nimeni
Interesanta ideea, dar ma tem ca Romania nu prea are cadrul legal pentru a asigura buna desfasurare in caz de accidente/furt. Aici e un articol interesant despre o platforma similara in SUA, unde in cazul furtului unui produs inchiriat atat politia cat si asigurarea au refuzat sa se implice: https://petapixel.com/2018/10/29/how-i-lent-my-4500-camera-kit-for-95-and-had-it-legally-stolen/

Ma tem ca in Romania situatia e si mai complexa decat atat.
poza de profil
radu
vladislav
Tocmai de aceea Stuffz isi asuma garantarea produselor pe toata durata inchirierii.