Afaceri 2 în 1: De la producția de vin la turism. Exemplul unei crame artizanale din Iași
Adi Iacob

Afaceri 2 în 1: De la producția de vin la turism. Exemplul unei crame artizanale din Iași

Thumbnail

După ce a deschis o podgorie cu ajutorul programului pentru sprijinirea afacerilor din domeniul agriculturii - SAPARD, unul dintre micii producători de vin din regiunea Moldovei profită de un nou trend ― agroturismul/turismul oenologic. Marian Olteanu, managerul cramei Gramma din Iași, a explicat pentru StartupCafe în ce constă un tur, cum îi găsesc turiștii și ce fel de oameni ajung la mica fabrică de vin. 

După ce în anii '90 familia Olteanu început procesul de recupere a pământurilor confiscate de comunişti, ei au deschis podgoria în anul 2009, cu ajutorul programului pentru sprijinirea afacerilor din domeniul agriculturii - SAPARD (Special Accesssion Programme for Agriculture and Rural Development).

"Am început în 2009, cu ocazia primei variante de fonduri SAPARD, printr-un program de 50-50% (investiții). Valoarea eligibilă a fost de 1,2 milioane de euro. Au mai fost ceva cheltuieli și peste, undeva la 1,8 milioane ne-a ajuns întreaga investiție

Producția anuală e de 100 000 de litri,  din 20 de hectare cu o vie în vârstă de 50 de ani. Pe an producem aproximativ 130 000 de sticle, împărțite pe mai multe sortimente, pe trei culori - alb, roșu, roze - și pe fiecare dintre culori, 3-4 sortimente", a spus Marian Olteanu, managerul cramei ieșene.

Agroturism/Turism oenologic 

"Apropierea de oraș face ca tot mai mulți oameni, de cele mai multe ori tineri, să se organizeze în grupuri de 10/15/20 și să ne viziteze crama. Este o experiență cel puțin rară, să poți să vii la cramă și să guști un vin direct din cisterna unde a fermentat. Cred că e cea mai veritabilă experiență de degustare pentru că vinul nu mai suferă alte modificări până în sticlă.

Odată cu creșterea numărului de vizitatori a orașului Iași și dezvoltarea aeroportului, a turismului religios, turismului de business, etc - primim grupuri tot mai mari de 40/60 de persoane, pe care în prezent nu putem să-i așezăm la masă. Putem doar să facem doar turul cramei printre cisterne, în picioare", spune antreprenorul. 

Care e media de vârstă a vizitatorilor?

"De departe corporatiștii sunt în topul vizitatorilor noștri. Sunt oameni care vor să spargă rutina, care nu vor să meargă pe aceleași trasee turistice clasice sau probabil merg, dar vor să facă și altceva. Ok, văd toate muzeele, Palatul Culturii, biserici, mănăstiri, dar vor să-și petreacă timpul și altfel. 

Ca medie de vârstă, nu știu - am avut și un grup în care media de vârstă era 70 de ani, dar de cele mai multe ori media e în jur de 30-40 de ani", explică managerul cramei. 

Cât costă un tur?

"Prețurile încep de la 15 euro - în care avem 3 vinuri în cramă, 3 vinuri în sala de degustare, platouri cu brânzeturi, ulei de măsline, o pâine mai tradițională. Cred că cel mai scump pachet a fost 50 de euro de persoană, când a fost și prânz și cină și degustări între. A fost o echipă de vreo 30 și ceva de oameni care au stat toată ziua aici și au și lucrat în același timp", a menționat Marian Olteanu. 

Ce le oferiți vizitatorilor?

"Dacă e frumos afară începem cu o plimbare prin vie și povestim puțin despre istoria locului, despre cum dealul Buciumului, una dintre cele 7 coline din Iași, era cândva foarte faimos pentru vinul pe care îl făcea și cum acum renaște, chiar dacă s-au cam împuținat viile. 

Vorbim despre importanța vârstei viei, și acolo putem vedea rădăcinile groase a unei vii de peste 50 de ani și ce înseamnă asta în calitatea vinului - faptul că rădăcina poate ajunge până la 7/15 metri adâncime, se hrănește cu mai multe tipuri de săruri și minerale din mai multe tipuri de sol și cum compoziția chimică a strugurelui va fi una mai complexă.

Apoi începem cu un tur al cramei și mergem pe verigile procesului de producție: de la culesul în lădițe, bandă de selecție, desciorchinatorul și bineînțeles - presa - care nu mai e zdrobitorul sau teascul clasic, e ceva foarte performant care funcționează pe principiul vidului și în funcție de ce program de presare alegem noi poate presa mai tare sau mai încet. Le arătăm cum dintr-un singur strugure, de exemplu fetească neagră - care e un strugure roșu, dacă îl presezi ușor obții un must alb (pentru că miezul e alb și culoarea și-o ia din pieliță), dacă îl presezi puțin mai tare și îl lași puțin în contact cu pielița iese un must roze și dacă lași la macerat poți să scoți un roșu mai intens. 

Apoi urmează degustarea propriu-zisă. Tendința noastră era să-i aducem în sala de degustare și să gustăm vinul din sticlă. Străinii ne-au spus «ok, din sticlă putem să îl degustăm și la restaurant, nu putem să gustăm din cisternă?». Și atunci e o experiență rară. Toată lumea își face poze, filmulețe, InstaStory-uri și așa mai departe", explică antreprenorul. 

Cum vă găsesc turiștii?

"Am înțeles că suntem menționați în tot felul de postări sau bloguri de călătorie în categorii precum «locuri altfel pe care poți să le faci în Iași»", a spus managerul cramei din Iași. 

Veți investi în marketing?

"Deocamndată nu ne simțim pregătiți pentru că toată construcția a fost gândită ca un spațiu de producție, nu e cosmetizat pentru turism. Nu o promovăm, dar nici nu refuzăm solicitările. Majoritatea turiștilor spun că ei caută autenticitate și că nu contează asta. Ei spun că vor să vadă cum se întâmplă toată producția asta a vinului. 

După ce terminăm renovările, cu siguranță o să începem să o promovăm", spune antreprenorul. 
 

Vizualizari
2730
Conţinut
Parerea ta despre articol
Adauga comentariu

- Ultimele știri -

Cookie Settings