Vrei să îți deschizi magazin on-line? 7 lucruri legale pe care ar trebui să le știi

Comerțul electronic e o nișă importantă de exploatat atat pentru cei aflati la inceput de drum in antreprenoriat cat si pentru cei care au deja un business si vor sa isi creasca vanzarile. Pentru a te diferentia in on-line trebuie sa ai o strategie bine gandita iar fidelizarea clientilor clientilor se poate realiza si prin cunoasterea aprofundata a legislatiei. Cunoasterea aprofundata a legislatiei te ajuta sa intelegi si sa respecti drepturile clientilor dar si sa formulezi un raspuns atunci cand acestia nu au dreptate.

 
 

Daca esti hotarat sa iti deschizi un magazin on-line iata care sunt principalele aspecte legislative pe care ar trebui sa le cunosti:

1. Ce categorii de produse care se pot vinde on-line?

Legea 365/2002 privind comertul electronic, nu prevede restrictii in ceea ce priveste vanzare produselor on-line.

 
 

Art. 2 din legea mai sus mentionata, stabileste conditiile de furnizare a serviciilor de catre o societate comerciala care doreste sa isi vanda produsele in mediul on-line, de unde se desprinde ideea ca, orice produse, chiar si cele perisabile, pot fi comercializate in mediul on-line.

Furnizarea serviciilor in mediul on-line nu este supusa niciunei autorizari prealabile si se desfasoara in concordanta cu principiile concurentei libere si loiale, respectandu-se dispozitiile legale care impun autorizarea in vederea desfasurarii activitatii, la fel ca in situatia in care activitatea comerciala s-ar desfasura off-line.

2. Obligatii inainte de deschiderea magazinului on-line

Orice societate comerciala care doreste sa isi vanda produsele in mediul on-line, este obligata sa afiseze pe site toate datele de identificare prevazute la art. 5 din legea 365/2002. Dintre acestea cele mai importante sunt:

  • numele,
  • sediul,
  • numarul de telefon,
  • adresa de posta electronica,
  • codul de identificare fiscala,
  • tarifele aferente serviciilor oferite cu precizarea scutirii sau includerii TVA-ului si includerea sau neincluderea in pret a cheltuielilor de livrare.

Aceasta obligatie se considera a fi indeplinita daca aceste informatii sunt afisate permanent in interiorul paginii web intr-o forma clara si vizibila.

In plus, potrivit art. 13 din Normele Metodologice de aplicare a legii privind comertul electronic, legea 365/2002, este obligatorie implementarea unei proceduri GRATUITE prin intermediul careia sa fie transmise plangeri si sesizari din partea oricarei persoane cu privire la activitatea desfasurata.

Procedura trebuie sa fie disponibila si prin mijloace electronice si sa asigure primirea plangerilor sau sesizarilor in termen de cel mult 48 de ore de la momentul expedierii acestora.

3. Comunicarile comerciale – Publicitatea

Trebuie sa stii ca este interzisa efectuarea de comunicari comerciale fara acordul prealabil expres al destinatarului. In plus, potrivit dispozitiilor legale in materie, subiectul mesajelor comerciale transmise prin posta electronica trebuie sa inceapa cu cuvantul “PUBLICITATE” scris cu majuscule, aspect care va face mesajul sa nu fie citit de foarte multi destinatari.

Deci, daca vrei sa trimiti mesaje publicitare, cum ar fi cel ca ai deschis magazinul on-line, mai intai va trebui sa trimiti un mail prin care sa soliciti acordul destinatarului de a primi mesaje publicitare.

Trebuie avut in vedere ca, in conformitate cu dispozitiile art. 9 din Normele de Aplicare a Legii Comertului Electronic, destinatarul comunicarilor comerciale are dreptul ca in termen de 48 de ore sa isi revoce consimtamantul.

Deci, in termen de 48 de ore de la acceptarea ofertei transmise prin email, consumatorul se poate razgandi si isi poate revoca consimtamntul printr-o procedura GRATUITA, care trebuie sa ii fie pusa la dispozitie si sa fie accesibila prin mijloace electronice.

4. Contractele incheiate si informatiile obligatorii

Atunci cand un consumator comanda un produs din magazinul on-line prin utilizarea exclusiva a unui sistem de vanzari organizat incheie un contract la distanta.

Spre deosebire de contractele clasice, contractele le distanta, – asa cum sunt ele reglementate de OUG 34/2014 privind drepturile consumatorilor in cadrul contractelor incheiate cu profesionistii, – trebuie sa indeplineasca anumite cerinte de informare prevazute la art. 6.

Deci, nu trebuie incheiat un contract pentru fiecare comanda, cu fiecare consumator, ci pe site trebuie afisate, in mod clar si inteligibil, cele 21 de cerinte de informare mentionate la art. 6. Intre aceste cerinte se regasesc:

  • principalele caracteristici ale produselor,
  • pretul total al produselor,
  • informatia potrivit careia consumatorul trebuie sa suporte costul aferent returnarii produselor etc.

Informatiile mentionate mai sus fac parte integranta din contractul la distanta si nu pot fi modificate decat prin acordul partilor. Daca anumite de cerinte de informare nu sunt indeplinite, acestea nu ii pot fi imputabile imputate consumatorului. De exemplu, consumatorul nu poate fi obligat sa suporte costurile de returnare daca informatia nu a fost publica pe site.

In afara de aducerea la cunostinta consumatorului a obligatiilor impuse de art. 6, furnizorul trebuie sa se asigure ca lansarea comenzii de catre consumator implica obligatia de a plati pentru aceasta. In acest scop, trebuie sa existe un buton sau o functie similara cu mentiunea: ”Comanda ce implica o obligatie de plata” sau o formulare corespunzatoare, neambigua.

In plus fata de toate cele mentionate, in conformitate cu art. 9 din OUG 34/2014, consumatorul beneficiaza de o perioada de 14 zile pentru a se retrage din contract fara a fi nevoit sa justifice decizia de retragere si fara a suporta alte costuri. Exercitarea dreptului de retragere poate fi facuta de catre consumator prin declaratie neechivoca sau prin formularul de retragere existent pe site.

In acest caz, consumatorul este indreptatit sa primeasca toata sumele achitate, inclusive costurile livrarii, in cel mult 14 zile de la data la care a fost receptionata decizia de retragere. Consumatorul trebuie sa suporte costurile legate de returnarea produselor.

Art. 16 din OUG 34/2014 prevede exceptarile de la dreptul de retragere, adica situatiile in care consumatorul nu are dreptul de a se retrage din contract.

Astfel, consumatorul nu isi poate manifesta dreptul de retragere in cazul produselor susceptibile de a se deteriora sau expira rapid sau in cazul produselor sigilate care nu pot fi returnate din motive de protectie a sanatatii sau din motive de igiena si care au fost desigilate de catre consumator.

5. Livrarea

Cu privire la momentul livrarii, produsele trebuie livrate fara intarziere nejustificata si in orice caz, in cel mult 30 de zile. O particularitate importanta a contractelor incheiate le distanta este reprezentata de faptul ca, in cazul care produsele nu sunt livrate in termenul stabilit, consumatorul va solicita livrarea intr-un termen suplimentar. Daca nici in termenul suplimentar produsele nu sunt livrate, consumatorul are dreptul sa solicite rezolutiunea sau rezilierea contractului.

6. Regulamentul de Functionare al magazinului on-line

Acesta reprezinta practic, contractul incheiat la distanta si este un document in care sunt sintetizate toate informatiile de mai sus. Acesta reprezinta un instrument extrem de util deoarece in baza acestuia este ogranizata intreaga activitate a magazinului on-line si in baza lui se poate raspunde la toate solicitarile si reclamatiile consumatorilor.

7. GDPR - Protectia Datelor cu Caracter Personal

Regulamentul UE 679/2016 aplicabil incepand cu 25 mai 2018, daca se prelucreaza pe scara larga date cu caracter personal este obligatorie numirea unei persoane responsabile cu prelucrarea datelor cu caracter temporar.

Regulamentul stabileste in sarcina operatorului obligatia de a demonstra ca a obtinut consimtamantul persoanei pentru prelucrarea datelor cu caracter personal.

Intrucat la data scrierii acestui articol, 11.10.2017 acest regulament nu este inca in vigoare voi reveni cu detaliile aplicarii mai aproape de data intrarii in vigoare.

Obligatiile unui magazin on-line fata de ANPC (Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorului) si ANARC (Autoritatea Naţională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații) le voi trata intr-un articol separat.

In loc de concluzie

Diferentierea in mediul on-line poate reprezenta cheia loializarii clientilor si stoparii migratiei consumatorului catre marile lanțuri de retail modern.Este clar ca in lupta cu marile lanturi de retail strategia de pret este una pierzatoare din start.

Un avocat specializat in e-commerce te poate ajuta sa te diferentiezi prin realizarea unui Regulament de Vanzare clar, coerent si usor de inteles pentru client; te poate ajuta, de asemenea, in situatii dificile in care iti este greu sa oferi un raspuns clientilor.

Am intalnit si situatii, nu putine, in care clientii exagereaza. In aceste situatii in care sunt sesizate si anumite autoritati un avocat e-commerce iti poate fi de mare ajutor. De aceea, intr-un mediu atat de dinamic, iti recomand sa privesti avocatul e-commerce ca un prieten si nu ca un profesionist la care apelezi doar daca este nevoie.

In final, daca acest articol ti-a fost de folos, te rog sa il distribui si altora ca se le foloseasca si lor.