Claudiu Zamfir

Top 5 criterii după care lucrătorii români aleg un angajator (studiu)

Thumbnail

Banii sunt principalul criteriu după care lucrătorii români un angajator, așa cum era de așteptat probabil pentru toată lumea, dar următoarele motive ca importanță fac diferența între o firmă care atrage oamenii cei mai buni și una care nu-și găsește forță de muncă.

Grupul olandez Randstad, din domeniul resurselor umane, a realizat cercetarea Randstad România Employer Brand 2022, în care identifică  principalele 5 criterii după care lucrătorii aleg o firmă (sau alt anagajator), în ordinea preferințelor:

  • pachetul salarial (ca și anul trecut),
  • atmosfera plăcută la locul de muncă,
  • siguranța locului de muncă,
  • evoluția în carieră,
  • echilibrul viață profesională – viață personală.

Acestea sunt similare în rândul angajaților români față de cei din restul Europei, însă au o pondere procentuală mai mare în cazul celor dintâi. Pachetul salarial atrăgător crește în importanță în rândul celor cu vârsta peste 35 de ani (76%) și educație peste medie (77%).

Este de remarcat că lucrurile stau diferit în cazul așteptărilor față de locul de muncă prezent, unde siguranța a fost cel mai des menționată de către angajați, mai ales de cei din categoria de vârstă 25-34 de ani. Urmează reputația și sănătatea financiară, în vreme ce pachetul salarial atrăgător este unul dintre aspectele cel mai puțin apreciate, alături de contribuția la comunitate și posibilitatea de a lucra la distanță. De asemenea, odată angajați într-o companie, românii își schimbă percepția și față de evoluția în carieră, care ajunge pe locul 7 în clasamentul lucrurilor pe care le apreciază la angajatorul lor.

Mai puțin de jumătate din angajați spun că se simt încurajați să evolueze la locul de muncă pe care îl, un aspect care merită luat în considerare de către firme, având în vedere că reprezintă un element aflat pe lista scurtă de priorități profesionale ale românilor, mai ales ale celor care fac parte din categoria numită white collar / gulere albe (63%, comparativ cu 52%, în cazul lucrătorilor blue-collar / gulere albastre).

Alte concluzii ale studiului Randstad România Employer Brand 2022

- În România, evoluția în carieră este mai importantă pentru femei decât în cazul bărbaților (82% vs 78%), în vreme ce în alte țări europene se poate observa situația opusă.

- Domeniile cele mai atrăgătoare pentru forța de muncă din România sunt IT, servicii și telecom, iar cele care se bucură de cea mai mare vizibilitate sunt telecom, industria financiară și retail.

- 14% din români și-au schimbat locul de muncă în a doua jumătate a anului trecut, procent puțin mai ridicat față de 2020 (11%). 3 din 10 (29%) intenționează să facă acest lucru în primele luni ale lui 2022, în procent puțin mai mare față de anul anterior (24%). 46% din cei care se tem că își vor pierde locul de muncă și-au propus și ei să se angajeze în altă parte, în prima jumătate a acestui an (procent considerabil mai mare față de cel din 2021, de 30%).

- Portalurile cu anunțuri de locuri de muncă (44%, în scădere cu 4% față de 2021) și relațiile personale (41%, în creștere cu 4% comparativ cu anul trecut) sunt canalele cel mai des folosite de cei dornici să se angajeze în altă parte. Femeile (49%) și cei cu educație peste medie (48%) apelează într-un procent puțin mai mare la portaluri. 79% din cei care își caută loc de muncă prin intermediul unui portal folosesc eJobs, iar 59% (și) BestJobs. Social media reprezintă un canal de a identifica oportunități profesionale pentru 30% din respondenți, care preferă în procent de 92% Facebook pentru a face acest lucru, urmat de Instagram (25%).

- Munca la distanță a scăzut de la 47%, în 2021, la 30% în 2022. Pentru 33% din forța de muncă din țara noastră, lucrul de acasă fie nu este permis, fie nu este posibil, prin natura activității, ceea ce reprezintă un procent similar cu media europeană (32%). Acest lucru este valabil în mod special în cazul românilor cu studii medii. În general, în alte țări din Europa, un procent mai mare de angajați lucrează (parțial) la distanță față de cei din țara noastră (38% vs. 30%). Peste jumătate din românii care în prezent își desfășoară activitatea exclusiv la distanță se așteaptă ca această situație să se mențină și în viitor. Este un procent considerabil mai mare față de alte piețe, unde media este de 1 din 3 angajați. De menționat totuși că studiul a fost făcut în ianuarie 2022, când încă nu se ridicase starea de alertă.

Top angajatori în România

Topul celor mai apreciați angajatori din România, conform Studiului Randstad România Employer Brand, este condus în acest an de compania Microsoft, intrată în clasamentul primilor 10, după ce anul trecut nu a fost prezentă în acesta.

HP își menține poziția pe locul al II-lea, pentru al treilea an consecutiv, urmată de o altă companie nou intrată în top (față de cel din 2021), Adobe.

În clasamentul pe domenii, pe primul loc se află Microsoft (IT / tehnologie), HP (servicii), Nokia Networks (telecom), KARL HEINZ DIETRICH (logistică), Zentiva (farma producție și distribuție), Philips (producție), Ford România (auto), British American Tobacco Trading (FMCG), Ing Bank N.V., Amsterdam (finanțe), Omv Petrom (petrol și gaze), eMAG (retail).

În România, Studiul Randstad Employer Brand 2022 a fost realizat în luna ianuarie 2022, prin intermediul metodologiei internaționale dezvoltate la nivelul Grupului Randstad, lider mondial în servicii de recrutare, care constă în derularea de interviuri online. La acesta au participat 4.700 de respondenți cu vârstă cuprinsă între 18 – 64 ani, incluzând studenți, angajați, freelanceri și șomeri. Au fost evaluați cei mai mari angajatori din România, ca număr de angajați, cunoscuți de minim 10% din populație.

 

Parallax

Vizualizari
1156
Conţinut
Parerea ta despre articol
Adauga comentariu

- Ultimele știri -

 


  Ultimele știri