Ovidiu D. Popica

Rulota Tracia Familia a fost omologată și poate circula pe șosele. Aventura unui prototip cu ambiție și a unui antreprenor român încăpățânat.

Thumbnail

Prototipul rulotei concepute în România sub denumirea comercială Tracia Familia a primit omologarea RAR și poate circula legal pe șosele, spune Gabriel Bugnar, dezvoltatorul produsului.

Creatorul vehiculului vrea să deschidă producția cu o mică serie test de 20 de rulote și afirmă că e deja în discuție cu posibili investitori.

Deocamdată, prima rulotă post-decembristă concepută și asamblată în România este garată într-un parc de rulote de lângă București și așteaptă nu doar vreme bună de vacanțe ci și cumparători sau finanțatori pentru începerea producției la seria de test, în 2022.

Ce caracteristici are rulota românească

  • Tracia Familia este o rulotă turistică de cinci persoane, aflată în acest moment în stadiul de prototip omologat RAR
  • Are 2 spații distincte de dormit, un spațiu de luat masa, care poate fi transformat în spațiu de odihnă, o bucătărie utilată cu aragaz, frigider, chiuvetă și dulapuri și baie cu chiuvetă și duș.
  • Vehiculul are 6,35m lungime cu tot cu dispozitivul de remorcare, 2,25m lățime și 2,6m înălțime totală. Masa maximă admisă, în mers, este 1350kg.
  • Toate detaliile tehnice și dotările prototipului sunt publicate pe noul site de prezentare a rulotei lansat public la finalul lunii noiembrie.

Thumbnail

Gabriel Bugnar, fondatorul Tracia Caravan, firma care dezvoltă vehiculul, spune că a putut începe construcția prototipului după ce a câștigat un premiu de 70.000 de euro la prima ediție, din 2016, a concursului de proiecte antreprenoriale pentru idei de afaceri și startup-uri Startarium Pitch Day.

Antreprenorul spune că, înainte de banii primiți ca premiu, investise deja cam 18.000 de euro în:

  • proiectul de design, 
  • înființarea firmei, 
  • prima variantă de website pentru prezentarea proiectului
  • inregistrarea unui grup de mărci comerciale cu denumirea ”Tracia”

”Cu banii din premiu, după ce am plătit impozite la stat (cam 8-9000 de euro), am construit atelierul, am cumpărat componente, am început lucrul”, explică, pe scurt Gabriel Bugnar. 

Cum arăta proiectul inițial Tracia Caravan

”Dacă mașina națională a românilor este Dacia, rulota nationala va fi Tracia”. A fost fraza cu care Gabriel Bugnar a deschis prezentarea proiectului sau la competiția Startarium Pitch Day 2016, iar la final și-a adjudecat premiul de 70.000 de euro.

Proiectul de design era foarte promițător, cel puțin la exterior: suprafețe vitrate generoase, pe toate laturile caroseriei, linii arcuite ale panourilor laterale, în partea din spate, ce urmau să dea o identitate aparte întregii caroserii, mobilier în tonuri calde și dotări interioare moderne, totul la un preț de 10.500 de euro, fără TVA.

Antreprenorul spunea, în 2016, că vizează în special cumpărătorii români, pasionați de călătorii, sensibili la ideea de a avea o rulotă nouă, nu second-hand, produsă în Romania cu buget disponibil de minim 13.000 euro (inclusiv TVA).

În planul de afaceri prezentat la competiția din 2016, firma Tracia Caravan urma:

  • să realizeze 2 rulote și să omologheze prototipul în anul următor obținerii finanțării (adică, în vara lui 2017)
  • să producă prima serie Tracia Familia de 60 de bucăți, în primul semestru din 2018
  • să proiecteze un nou model Tracia Duo și să-l omologheze în semestrul 2 din 2018
  • să producă o nouă serie de 90 de rulote Tracia Familia și 20 de rulote Tracia Duo
  • să exporte rulotele Tracia începând cu 2020
  • să mărească producția primelor serii Familia și Duo
  • să omologheze al treilea model Tracia Plus, până la finalul lui 2021

Iată cum arăta, în 2016, proiectul de design inițial al caroseriei rulotei Tracia Familia

Thumbnail
Thumbnail

Cum a început lucrul la prototipul rulotei

Am discutat cu Gabriel Bugnar, într-un interviu video înregistrat în studioul StartupCafe.ro, în ultimele zile ale lunii noiembrie, la câteva zile după ce prototipul Tracia Familia omologat a fost anunțat public pe noul website și la cinci ani după finala în care proiectul său câștiga marele premiu din 2016.

I-am mărturisit, chiar de la începutul discuției, că l-am crezut dispărut și l-am întrebat ce a făcut cu proiectul în ultimii cinci ani: în ce stadiu sunt rulota, hala de producție, cum a decurs omologarea, ce vrea să facă în continuare dar și ce a învățat, în toată această perioadă de timp, despre antreprenoriatul în producție.

”Am stat vreo 2 luni, cred, ca să mă decid dacă din banii (de premiu) închiriez un spațiu pentru atelier sau construiesc eu unul.”

”Am început să prospectez piața pentru închiriat, nu se punea problema să cumpăr, mi-a făcut toate calculele și ajungeam cam la limită. Adică, să cumpăr componente pentru două rulote, să le asamblez cu angajați pentru care trebuiau salarii, să-mi întrețin și familia”, spune Gabriel Bugnar.

Antreprenorul spune că a decis, până la urmă, să construiască, pe un teren pe care îl avea lângă București, un atelier, sub forma unei construcții ușoare, cât mai ieftin cu putință.

A ridicat construcția de 90 de metri pătrați, 5 metri înălțime, cu grinzi de lemn, pereți din OSB (n.r. - plăci aglomerate) și acoperiș pentru construirea a două rulote-prototip.

”N-am făcut fundație tipică pentru că ar fi costat între 7-10.000 de euro. Aveam o diferență de nivel mare și fundația trebuia să acopere această diferență. 

Așa că, am cumpărat 42 de butoaie din plastic, le-am umplut cu beton și armătură, am construit un caroiaj (n.r - grilă) din metal și, pe acest gratar uriaș,  am așezat atelierul.

Toată povestea asta mi-a luat 3 luni de zile, cu 2 angajați. A fost exasperant pentru mine să construiesc atelierul pentru că am prins o perioadă de primăvară cu multe zile ploioase”.

Gabriel spune că, în vara lui 2017, atelierul era gata iar unele elemente începuseră deja să sosească de la furnizori. Au fost însă și componente pentru care nu avea nici soluție constructivă și nici furnizori. 

Erau componente din fibră de sticlă laminată, din proiectul inițial pentru care nu găsea furnizori; nici afară și cu atât mai puține șanse în România. 

Aventura unui perete din fibră de sticlă

În proiectul inițial de design, de pildă, peretele frontal al rulotei avea o suprafață vitrată generoasă, împărțită în două. Prototipul nu a mai păstrat acest element constructiv și chiar dacă pare o soluție tehnică mai simplă realizarea lui, în România, a fost o adevărată aventură.

”Am vrut să păstrez peretele frontal, cum era în proiect, și să fie dintr-o singură bucată. Însă, doar matrița și vreo 3 piese, la dimensiunea de care aș fi avut nevoie,  ar fi costat 100.000 de euro, cel mai mic preț primit de la o firmă din Germania. În România nu am găsit nici un furnizor care să-l facă dintr-o bucată.”

Antreprenorul a fost, așadar, nevoit să ajusteze proiectul la condițiile de fabricație și de buget. 

Cu noua soluție tehnică - fabricarea peretelui frontal din 2 bucăți - Gabriel a reușit să găsească un furnizor din București.

”Mi-au cerut 10.000 de euro. Eram cu proiectul cam 80% gata, mai aveam cam 12-13.000 de euro din buget și am fost de acord pentru că îmi doream foarte mult să termin proiectul, așa cum am promis, într-un an. Am dat însă peste niște țepari incompetenți”, afirmă Gabriel Bugnar, care admite totuși că a făcut și el o greșeală: nu a fost suficient de atent la contract.

Cu o parte din bani deja plătită, intrat în conflict comercial deschis cu furnizorul, căruia în final nu i-a achitat suma integrală și cu perspectiva rezolvării disputei la tribunal, antreprenorul a fost nevoit să găsească o altă soluție.

”Am avut un blocaj de vreo 4 luni de zile, mergeam la atelier, mă plimbam în jurul rulotei neterminate și simțeam că nu pot merge mai departe. Între timp, trebuia să-mi întrețin familia și mi-am căutat un job, ca să am o sursă de venit”.

Rulotistul, piscinele și ardelenii

Gabriel spune că în iarna 2017-2018 a început să trimită e-mail-uri la firme care, într-un fel sau altul, se ocupau cu fabricarea fibrei de sticlă. 

După alte 2 luni, un fabricant de piscine, căzi și cabine de duș din Ardeal, cu peste 20 de ani de experiență în domeniul prelucrării fibrei de sticlă s-a arătat interesat de colaborare.

”Au zis: nouă ne place foarte mult proiectul, vă facem noi peretele. Am lucrat eu alte 2 luni la modelul (pozitivul) pentru matriță, exact cum îmi trebuia pentru prototip, ei au trimis un camion, au luat modelul, au făcut matrița, și după două săptămâni mi-au trimis peretele făcut impecabil. Peretele este acum pe rulotă și nu mi-au cerut nici 5 bani, până în ziua de azi.”

RAR: ”Ați construit de la zero o rulotă?!”

După modificări repetate la proiect, căutări, soluții experimentale și zeci de mesaje către furnizori din afara României versiunea finală a prototipului începea să capete contur. 

”Au fost pași înainte și mulți pași înapoi dar, în 2020, după perioada de restricții am avansat destul de repede. Cu ajutorul unui inginer sufletist, căruia i-a plăcut proiectul și m-a ajutat cu documentația de omologare, am fost la Registru (n.r.- Registrul Auto Român) să omologhez rulota. 

Celor de la registru nu le venea să creadă: ați construit de la zero o rulotă?! Cu șasiu, cu podea, cu tot?!! Au fost foarte binevoitori și s-au bucurat foarte mult să înmatriculeze și altceva decât importuri.”

În 2021, prototipul Tracia Familia a obținut omologare RAR iar antreprenorul Gabriel Bugnar a pus deja rulota pe șosea. 

”Am fost deja un număr de nopți în rulotă, cu familia, în pădure la Snagov, pentru că am vrut să fim primii care o testează în condiții de exploatare.”

Thumbnail

Ce urmează

  • Gabriel Bugnar afirmă că își propune să înceapă prima serie mică de test, cu 20 de bucăți

  • Trebuie pusă la punct linia de producție, pentru o serie mărită de 100 de bucăți

  • Antreprenorul trebuie să selecteze și să angajeze echipa de producție

  • Ajustarea calculelor financiare pentru producția de serie mică

  • Testarea de piață: producția primei serii ar urma să fie finanțată din vânzările primei serii de test

  • Atragerea unor finanțatori sau investitori interesați să sprijine proiectul de producție

 

Parallax

Vizualizari
57614
Conţinut
Parerea ta despre articol
Adauga comentariu

- Ultimele știri -

 


  Ultimele știri