Raluca Abrihan

Finanțare de 1,5 milioane dolari pentru o aplicație românească de explorare urbană: Cum funcționează Questo

Thumbnail

Startup-ul românesc Questo atrage o nouă rundă de finanțare în valoare de 1,5 milioane de dolari pentru platforma sa cu jocuri de explorare a orașului, într-o rundă de investiții condusă de Early Game Ventures cu participarea Sparking Capital. Am stat de vorbă cu unul dintre fondatorii aplicației pentru a vedea cum funcționează Questo și cum a reușește un startup care mizează pe turism să primească finanțare în plină pandemie.

Questo oferă jocuri de explorare a orașului care permit turiștilor și localnicilor să descopere un oraș pe cont propriu, ghidați de aplicația mobilă. Jucătorii explorează orașe rezolvând provocări și ghicitori în împrejurimile lor, astfel deblocând noi locuri și poveștile acestora.

Fiecare joc are o temă unică și o componentă de tip role-playing, iar jocuri noi sunt lansate în fiecare săptămână. Ele sunt inspirate din fapte istorice, legende locale, cărți sau filme și conduc jucătorii pe la aproximativ 15 atracții diferite, durata medie a unui quest fiind de două ore.

De când a început pandemia, Questo a crescut numărul de orașe în care operează. Dacă la începutul anului 2020 compania opera în 40 de orașe din Europa, acum este prezentă în peste 100 de orașe de pe patru continente, iar numărul de jocuri de explorare a orașului a crescut cu 150%, jumătate dintre acestea fiind create în parteneriat cu alți operatori din turism.

Investiția este destinată dezvoltării și extinderii companiei la nivel global, cu obiectivul de a oferi jocuri de explorare a orașelor în cele mai vizitate locuri din lume în anii următori. Compania își propune să fie prezentă în 200 de orașe până la sfârșitul anului 2021, concentrându-se în mod special pe piața din Statele Unite.

Early Game Ventures (EGV) este un fond de investiţii cu capital de risc (venture capital) finanțat cu prioritate prin Programul Operațional Competitivitate 2014-2020 şi cofinanțat prin Fondul European de Dezvoltare Regională.

Sparking Capital este un fond de investiţii cu capital de risc care finanţează startup-uri în etape timpurii ale existenţei lor, susținând antreprenorii cu perspective unice în industrie, viziune puternică, pasiune, curaj și excelență în implementarea planurilor de afaceri.

Interviu Claudiu Petria, cofondator Questo:

  • Questo este o platformă de explorare urbană pe care noi le denumim questuri. Ce este de fapt questul? Un traseu predefinit, o misiune prin oraș prin care tu ai de dus la îndeplinire diferite sarcini, diferite provocări și pe măsură ce le rezolvi și pui răspunsurile corect în aplicație ajungi la punctele de pe traseu și descoperi povești despre locurile respective. Traseele noastre sunt create de către localnici sau de către parteneri locali, de turoperatori, le zicem noi. Și tocmai de aceea spunem că suntem o platformă pentru că fiecare quest pe care îl rezolvi este ca ca un joc, pe care îl tratezi ca pe o misiune, fiecare utilizator poate să fie „Sherlock Holmes” în Londra sau să meargă în Tokyo pe urmele samurailor ori prin Dubai și să afle istoria locului.
  • Te facem să devii atent la ce se întâmplă în jurul tău, experiența este în afara telefonului. Telefonul este doar un suport prin care îți livrăm informații, dar te facem să observi lucruri pe care altfel probabil le-ai cam rata. În plus, înveți lucruri noi despre locurile în care treci.
  • Am fost printre cei norocoși din industrie, pandemia ne-a accelerat creșterea. Anul trecut pe vremea asta eram prezenți în 37 de orașe, acum am depășit 100 de orașe. Avem peste 200 de questuri în toată lumea, pe 4 continențe, peste 30 de țări în care suntem prezenți. Oamenii au devenit mai interesați să aibă acces la lucruri care să le permită să fie mult mai flexibili. Au fost mai atenți la lucruri care țin de siguranță. Poate au călătorit mai puțin internațional și mai mult în țara lor, sau pe distanțe unde au putut să meargă cu mașina. Chiar anul trecut în august a fost cea mai bună lună pentru noi, cu cea mai mare activitate.
  • Zicem că se schimbă felul în care vom călători destul de mult și noi eram pregătiți pentru asta încă de dinainte de pandemie și asta probabil ne-a ajutat destul de mult să avem o creștere rapidă. Știm că din aproape 1,5 miliarde de oameni care călătoreau înainte de pandemie peste 50% nu rezervă un tur sau o activiate și atunci potențialul este foarte mare. Dar, dacă vorbim despre localnici, ei pot să-și descopere orașul, pot să își descopere țara să o vadă cu totul alți ochi. Vorbim despre o piață uriașă.

Cum a reușit un startup care se bazează pe turism să obțină finanțare în plină pandemie?

  • Am luat chiar două runde de finanțare, una anul trecut în vară. Ambele sunt de la fonduri de investiții din România, Early Game Ventures cu participarea Sparking Capital. Pe cea de a doua acum o anunțăm, este vorba de 1,5 milioane de dolari, care ne va ajuta să creștem și mai mult, vrem să ajugem în peste 200 de orașe până la finalul anului, vrem să punem mai mult accent pe orașe din Statele Unite ale Americii și orașe din Europa de Vest.

Cum ați convins investitorii?

  • A ajutat foarte mult faptul că ei ne știau deja. Știu foarte bine ce facem și credem că i-am convins că suntem serios implicați, am crescut echipa, rezultatele sunt vizibile.
  • Avem un model de business de tip shared revenue, fiecare creator de conținut primește o parte din questul vândut (circa 20%). Noi ne ocupăm de partea de promovare, de marketing, ne ocupăm de partea de suport clienți. Avem un chat pentru cei care se joacă, unde suntem disponibili nonstop pentru a-i ajuta pe utilizatori. Fiecare creator de conținut, pe măsură ce se vând questurile primește o parte din suma din vânzarea (*creatorii de questuri pot câștiga și până la 70% din venitul obținut dintr-un quest).
  • Prețului unui joc (un quest) pentru turiști depinde de oraș, dar prețul este între 8 și 20 de dolari. Și fiecare utilizator poate să invite alți 3 prieteni împreună cu care să se joace și să rezolve questurile. Avem și questuri gratuite, uneori unele legate de anumite evenimente sau unele sunt educaționale.
  • În România suntem prezenți în mai mult de 10 orașe, acoperim toate orașele mari. Sigur că în București avem cele mai multe questuri, dar avem activitate mare și în Brașov, Cluj, cu multe comunități de localnici. Înainte de pandemie aveam evenimente în care scoteam mii de oameni să se joace și să descopere orașul.
  • Orașul cu cei mai mulți utilizatori este probabil Parisul, dar la nivel de țară este UK, urmată de Germania. Pe anumite trasee avem undeva la ordinul miilor de utilizatori, până acum am ajuns la 100.000 de oameni care au terminat cel puțin un traseu, iar cei care descarcă aplicația se joacă cel puțin un quest.
  • Trebuie să înțelegem și contextul în care ne aflăm. Oamenii au călătorit mai puțin internațional și s-au jucat mai mult local și pe măsură ce restricțiile se vor ridica ne așteptăm crească foarte mult.
  • La începutul anului trecut eram 7 oameni în echipă Questo, acum suntem 14. Avem în continuare campanie de recrutare și ne așteptăm să mai creștem. Lucrăm din 5 orașe din Europa, dar cea mai mare parte a echipei este în București. Lucrăm de acasă și probabil că vom mai păstra modelul acesta și după pandemie.

Cine sunt creatorii de questuri?

  • Traseele sunt construite cu ajutorul localnicilor, sunt scriitori, unii sunt ghizi de turism, operatori. Avem o metodologie bine pusă la punct de-a lungul timpului, o platformă prin care ei sunt pregătiți, primesc instrucțiuni despre cum să-și aleagă o temă, cum să o scrie, cum să o prezinte. Iar după ce conținutul este gata și validat de departamentul nostru de content, îl punem în aplicație și începem testarea cu utilizatori reali. În afară conținutul este în engleză, dar în funcție de țară avem conținutul tradus și în alte limbi, în prezent avem disponibile 10 limbi în aplicație.

Cine sunt fondatorii Questo?

  • Questo a pornit de la Alex Govoreanu, care într-o vacanță și-a dat seama că există nevoia de a vedea altfel orașele. Avem experiențe profesionale destul de diferite. Alex a fost cofondator la Vezi cât face. Eu am lucrat în agenții de publicitate, dar niciunul dintre noi nu a lucrat în IT și nu aveam background în turism, a trebuit să învățăm din participări la evenimente și cercetări.
Parallax

Vizualizari
3386
Conţinut
Parerea ta despre articol
Adauga comentariu

- Ultimele știri -

 


  Ultimele știri