Smile Media
Contextul mediului de piață contemporan
Cea mai nouă tendință care se manifestă la nivel mondial este ca o parte tot mai importantă din produsul național brut al unei țări să fie rezultatul afacerilor economice derulate în afara granițelor naționale, iar procesul de internaționalizare se află în strânsă legatură cu gradul, în continuă creștere, de integrare a economiilor naționale în economia mondială.
În sens integrator, internaționalizarea afacerilor ar trebui văzută ca ansamblul de metode, tehnici și instrumente puse în slujba demersului strategic al întreprinderii de a activa în străinatate sau, altfel spus, ar trebui vazută ca o oportunitate pentru companii de a prospera într-o lume din ce în ce mai competitivă.
Mediul economic european de la sfârșitul anului trecut, marcat de inflație și explozia prețului energiei, apoi criza din Ucraina, cu efecte ample și din punct de vedere economic, contribuie la creșterea incertidunilor, de aici și atitudinea mai prudentă a unora dintre antreprenori. Totuși, volumul de investiții a fost, pe ansamblu, semnificativ, în linie cu creșterea interesului pentru soluții tech și digitalizare în toate industriile și laturile vieții.
Cred ca internaționalizarea afacerilor românești a fost posibilă, în ultimii ani, pentru mulți antreprenori locali prin asocierea cu un partener străin, iar mediul de afaceri încă așteaptă o viziune coerentă și stimulatoare și din partea statului sau a partenerilor financiari și mulți cred că le lipsesc informațiile relevante despre potențialele piețe. Pe de altă parte, exportatorii români par a traversa o perioadă de stagnare, presați de problemele legate de forța de muncă, dar și de dificultatea de a se menține competitivi într-un context marcat de creșteri ale costurilor de producție și de cele legate de angajați.
În ceea ce privește motivele importante pentru care antreprenorii români se internaționalizează, 45% dintre firme s-au dezvoltat extern datorită oportunității de asociere cu un partener din piața țintă, iar 37% dintre antreprenorii români s-au internaționalizat în vederea atragerii unui investitor.
Ceea ce favorizează lărgirea orizonturilor firmelor locale spre spațiul internațional, pe lângă tendința generală în comerț de diminuare a granițelor, sunt facilitarea comunicării, evoluția căilor de transport, evoluția tehnologică și liberalizarea piețelor lumii, intensificarea concurenței la nivel global sau tendința consumatorilor de a alege produse și servicii străine.
Printre principalele avantaje ale internaționalizării firmelor, care trebuie să le motiveze perfecționarea și adaptarea corespunzătoare a managementului, aș evidenția:
Noi proiecte
Începând cu acest an, Asociația „Măgurele Science Park”(MSP) este partener în cadrul Proiectului „PROSME – Promovarea IMM-urilor din România prin intermediul Enterprise Europe Network”, proiect co-finanțat de către Comisia Europeana prin EISMEA (European Innovation Council and SMEs Executive Agency), care oferă companiilor și întreprinzătorilor din Macroregiunea 3 (regiunile de dezvoltare București – Ilfov și Sud-Muntenia) servicii de sprijin în dezvoltarea potențialului lor inovativ și de afaceri pentru creșterea competitivității și dezvoltarea inteligentă și durabilă, prin punerea la dispoziția organizațiilor din județele componente ale regiunilor București-Ilfov și Sud-Muntenia resursele a peste 600 de organizații partenere în Rețeaua Enterprise Europe Network (EEN; https://een.ec.europa.eu/).
Baza de date a Rețelei Enterprise Europe Network include oportunități de cooperare în afaceri lansate de firme din cele 60 de țări în care este prezentă rețeaua, respectiv: cereri și oferte de produse și servicii, de cooperare comercială, tehnologică, financiară și de producție.
Misiunea MSP în ceea ce privește inovarea și cooperarea internațională facilitată prin proiectul PROSME și Enterprise Europe Network este de a ajuta IMM-urile, pe perioada celor 42 de luni de implementare (ianuarie 2022 – iunie 2025), să își dezvolte potențialul de inovare, să identifice posibili parteneri internaționali, să-și internaționalizeze afacerile și să identifice noi oportunități de afaceri.
Serviciile personalizate de consultanță, parteneriat și inovare ale rețelei EEN sunt concepute pentru a ajuta IMM-urile:
Concluzii
Piața europeană integrată care este în plină expansiune - liberalizarea piețelor lumii, evoluția modalităților de comunicare și informare, evoluția căilor de transport și a tehnologiei sunt unii din factorii care au deschis noi orizonturi și au creat cadrul benefic pentru noi oportunități de afaceri, nu doar pentru companiile multinaționale care operează la nivel global, ci și pentru IMM-uri.
Oportunitățile create, cât și presiunea de a internaționaliza sunt două feţe ale aceleiași monede. Marile companii au temerea că nu vor supraviețui decât dacă vor deveni pioni pe piața internațională, în timp ce companiile mai mici văd o șansă de a se dezvolta mai rapid dacă se extind în afara granițelor țării. În ambele situații există riscuri de asumat în privința părăsirii zonei de comfort și orientării spre un nou mediu de afaceri în străinatate.
Ce urmează? E dificil de anticipat, pentru că e imposibil să preconizăm efectele răzbiului din Ucraina. Dincolo de pericolele declanșate de război, mai avem o serie de amenințări: inflație post-COVID, restructurarea lanțurilor globale și de producție, riscurile geopolitice, criza cipurilor.
Niciodată parcă incertitudinea nu a fost atât de mare. Când se va îmbunătăți situația lanțurilor de aprovizionare? Când vor scădea prețurile la energie?
Până la urmă, totul va fi bine. Când, însă? Aceasta este marea întrebare. Inclusiv în 2022.
Roxana Lupașcu
Expert Inovare si Dezvoltare, Asociația Măgurele Science Park
Articol susținut de Asociația Măgurele Science Park