Geoff Ralston, Y Combinator: Ce contează la un startup de succes
vlad.barza

Geoff Ralston, Y Combinator: Ce contează la un startup de succes

Thumbnail

Cele mai multe startup-uri nu mor din cauza concurenței, ci din cauza propriilor greșeli, spune Geoff Ralston, președintele Y Combinator, acceleratorul care a impulsionat dezvoltarea unor companii precum Airbnb sau Dropbox.

Fondatorii unui startup nu trebuie, la început, să fie preocupați de concurența din piață, fiindcă cel mai adesea un startup dispare din cauza greșelilor făcute de fondatori, a explicat Geoff Ralston, președintele acceleratorului Y Combinator, la conferința Startup Grind din Silicon Valley.

El a povestit și de ce scurtele interviuri cu antreprenorii sunt tensionate, dar a explicat și care sunt ingredientele care fac din Silicon Valley un loc unde riscul în afaceri este acceptat și încurajat.

Ralston a avut un rol esențial în dezvoltarea Yahoo Mail, acum două decenii.

Geoff Ralston despre mentalitatea specială din Silicon Valley

”În Silicon Valley, dacă te întreabă cineva cu ce te ocupi și îi spui că dezvolți un startup îți va spune că este grozav ce faci, discuția se va întinde și omul va fi încântat. În multe alte locuri din SUA și din restul lumii, dacă spui cuiva că începi un startup, te va întreba: ”la naiba, nu ai reușit să te angajezi undeva?! Sigur ești ok?”

Ok, poate că am exagerat un pic, dar aici în Silicon Valley parcă ar fi ceva în apă, în aer în sol, ceva care îți spune că este OK să începi un business cu un mare grad de risc, ceva extrem de complicat, ceva ce pot face bine doar câțiva oameni”. spune președintele Y Combinator.

Mai este un ingredient extraordinar de important: capitalul și investitorii dispuși să pună bani în proiecte riscante care în alte părți ale lumii nu ar obține finanțare.

Un al treilea ingredient, super-esențial și el, ține de două dintre cele mai bune universități din lume.

”Aici chiar se consideră că începerea unui startup este o alternativă puternică și viabilă pentru carieră, lucru care nu este valabil în alte părți.

Este adevărat că avem aici și Sandhill Road care este sinonim cu venture money (n.r. - finanțări de la fondurile cu capital de risc) și startup-urile au nevoie de acest combustibil, adică de acești bani, iar în Silicon Valley chiar sunt foarte mulți bani”.

Geoff Ralston lucrează la Y Combinator din 2011, iar din martie 2019 este președintele celebrului accelerator de business.

Ralston îl știe de peste 20 de ani pe co-fondatorul Paul Graham cu care s-a cunoscut când Yahoo! le-a cumpărat amândurora startup-urile. Compania lui Ralston, Rocketmail, a devenit apoi Yahoo Mail.

Președintele Y Combinator a amintit de începuturile Silicon Valley acum peste 60 de ani, când o investiție inițială de 70.000 de dolari s-a transformat în 35 de milioane de dolari după ce compania în care toți și-au pus încrederea a intrat pe bursă.

Mulți au căpătat încredere să vină să investească în startup-uri și încrederea a fost întărită și de existența unor universități precum Stanford și Berkeley.

De unde știi dacă startup-ul este o reușită sau începe să dea greș? Ralston spune că totul se rezumă la cum primesc clienții produsul și dacă îl apreciază, dacă le-a schimbat ceva în bine în viață.

Un sfat ar fi să găsești 5-10 clienți devotați cu care să discuți despre produse, ce le place și ce nu.

”Chiar merită să vă întrebați așa: dacă va dispărea mâine compania, va prinde cineva de veste, îi va părea cuiva rău?”

Ce caută Ralston la o companie în care ar fi să investească

Echipa de fondatori contează cel mai mult: cât de hotărâți par să fie, cât de deciși.

”Dacă vedem potențiali dezvoltatori ai unei companii de multe miliarde de dolari aproape că nici nu mai contează obiectul inițial de activitate.

Sigur, exagerez un pic, contează ce va face compania, dar și dacă este o idee nu foarte grozavă, important este să simțim potențialul”.

Ralston a dat exemplul a doi brazilieni care au venit la Y Combinator cu o idee de startup de realitate virtuală ce nu părea grozavă, dar după discuții s-a decis că cei doi, care erau ”absolut grozavi”, vor lansa o companie în domeniul fintech pe care îl știau bine.

Cum poate spune Ralston după un interviu de câteva minute că fondatorii unui startup au potențial să devină mari?

Interviul este mai tensionat, spune președintele Y Combinator și se desfășoară după o aplicație scrisă inițială, unde candidații spun ce experiență au, ce au construit, ce planuri au.

Discuția ”față în față” este de 10 minute și tocmai de aceea există ”o tensiune în aer”, fiindcă timpul este scurt în ideea ca cei care vin pentru a fi incluși în accelerator trebuie testați, puși rapid în fața unor întrebări mai grele, în fața unor scenarii neașteptate în care ar ajunge business-ul.

Nu este idee de business care să nu poată fi combătută cu argumente de genul: ”cine ar finanța așa ceva?”, dar sunt mulți antreprenori care, deși au auzit mereu acest argument, s-au zbătut ani de zile până chiar au reușit, spune Ralston.

Diferența dintre un startup care a reușit și unul care a dat greș

”Fondatorii din primul caz sunt mult mai bogați”, glumește Ralston.

El adaugă pe un ton serios că răspunsul este complicat; cei care reușesc sunt poate foarte buni, foarte norocoși, găsesc nișa ideală de piață și ajung să înțeleagă excelent modul în care își pot învinge concurența.

Ralston spune că, deși pare paradoxal, startup-urile NU ar trebui să se preocupe de concurență.

”Vrem să spunem prin asta că startup-urile mor în urma unei sinucideri, nu în urma unei crime, adică vreau să spun că cei care au creat un startup ajung să fie cauza morții acelui startup, înainte să fie concurența de vină. 

Evident că, după ce compania se maturizează, concurența contează mult, dar marile companii se descurcă foarte bine, iar pentru cele mici este super-greu”.

”Unii spun că cel mai greu este să ajungi la un business de un milion de dolari, alții că intervalul și mai complicat este 1-10 milioane dolari.”

”În fiecare etapă ai de depășit greutăți și, țineți minte, dacă ați ajuns la un business de 10 milioane dolari și rămâneți ani de zile la acel nivel, compania va fi evaluată de la 5-10 milioane dolari.

Dacă însă sari de la afaceri de 10 milioane, la 100 milioane dolari în scurt timp, compania va fi evaluată la miliarde de dolari. Este o diferență uriașă și asta se întâmplă din cauza unui mare număr de variabile”.

Câteva sfaturi ale președintelui Y Combinator pentru ca startup-urile să aibă succes

  • Să se lanseze acolo unde estimează că vor avea cei mai mulți clienți.

    • Pare un sfat banal, dar mulți nu l-au respectat și au pierdut startul sau au dat faliment.

    • Ralston dă ca exemplu pozitiv Airbnb care s-a lansat și cu ajutorul Y Combinator și a avut mai întâi succes în zona New York, pentru ca în câțiva ani să devină popular peste tot.

  • Să fie mereu în legătură cu clienții

    • Din nou un sfat ce pare banal, dar sublinierea lui Ralston este că mereu trebuie să ai contact cu clienți, nu doar la începuturi, la lansarea unor produse sau când lucrurile încep să meargă prost.

  • Să mențină cât mai mult o echipă de oameni puternică, cu care au început.

Ce este Y Combinator

Y Combinator s-a înființat în martie 2005 a ajutat mii de startup-uri să ia avânt, în principal prin programele sale de îndrumare a tinerilor antreprenori în business și atragere de investitori.

Startup-urile crescute în YC valorează împreună peste 150 de miliarde de dolari.

Printre cei care au făcut primii pași la YC se numără startupuri care valorează miliarde de dolari acum: Airbnb, Dropbox, Stripe, Reddit, DoorDash.

De-a lungul timpului, și câțiva antreprenori români au beneficiat de experiența Y Combinator. În 2014, startupul Two Tap, fondat de Radu Spineanu și Răzvan Roman, a făcut parte dintr-un program YC.

Two Tap a creat un serviciu de susținere a afacerilor din comerțul online, în principal pe dispozitivele mobile.

În 2018, a fost admisă la YC și echipa românească Emojer: Raluca Apostol, Bogdan Apostol și Adrian Pironescu.

Cei trei au fondat studioul de animații Marionette, iar produsul lor permitea transformarea unei fotografii reale într-un emoji, pe mobil.

Ulterior, Emojer a pivotat către un business nou, Nestor, cu Raluca și Bogdan în echipă.

Parallax

Vizualizari
968
Conţinut
Parerea ta despre articol
Adauga comentariu

- Ultimele știri -

Cookie Settings