Redacția StartupCafe.ro

Aplicație anti-birocrație pentru pacienți și medici. Fondatorii tatonează o primă rundă de finanțare. La Podcastul Antreprenorilor Ep. 5

Thumbnail

Un grup de antreprenori în IT, din București, a conceput o platformă informatică ce promite simplificarea și digitalizarea circuitului documentațiilor rezultate în urma consultațiilor din cabinetele și clinicile medicale. Dosarul medical individual al fiecărui pacient - format din analize, diagnostice, recomandări de tratament - ar urma să fie organizat în format digital.

Profilul și istoricul medical al pacientului, cu toate informațiile la un loc, organizat într-un format standardizat internațional, vor putea circula electronic de la un medic specialist la altul, sau de la un furnizor de servicii medicale la altul.

Pe de o parte, pacientul va putea deține o copie a întreg istoricului medical la care va putea acorda acces, selectiv, medicilor la care merge; pe de altă parte fiecare medic va putea vedea, din câteva click-uri, toată colecția datelor de sănătate relevante pentru pacientul respectiv.

Ce promite aplicația

Simplu spus, aplicația dezvoltată de startup-ul Alter Medico își propune:

  • să standardizeze modul în care medicii generează și arhivează datele medicale ale pacienților care vin la consult sau tratament;
  • să mute, de pe hârtii, în format electronic aceste date;
  • să securizeze modul arhivare și transmiterea sau schimbul acestor date, între diverși furnizori de servicii medicale (cabinete, clinici, spitale)
  • să optimizeze, folosind algoritmi de inteligență artificială, etape ale interacțiunii dintre pacient și medic
  • să optimizeze programările prin eliminarea timpilor morți, dintre consultații; 
  • să reducă, utilizând asistenții digitali, timp de redactare a documentelor medicale, 
  • să optimizeze planificarea capacităților și echipamentelor scumpe în așa fel încât profitul clinicii sau spitalului să fie mai mare.

Un exemplu de optimizare a unei consultații

”Genul de programare către care ne ducem noi este un pic mai complicată. Este aceea care pune pacientul în mijloc și organizează toate resursele în jurul lui.

Există în Franța un spital, se numește Gustave Roussy (n.r. - un centru european de tratament și diagnostic al cancerului) care face One Day Diagnostic and Treatment Plan pentru cancerul de sân.

Asta înseamnă că pacientul își face o programare, dimineața intră pe poarta instituției, în ziua respectivă are cel puțin doi oncologi, un chirurg, laboratorul de analize, internist, psiholog și tot ceea ce mai trebuie.

Asta se face automat, inclusiv programarea la RMN, la CT, la ce mai este nevoie... La sfârșitul zilei, pacienta iese cu un diagnostic clar: este sau nu este (n.r. - cancer) 

Dacă, Doamne ferește, este, primește și planul de tratament deja, ce trebuie să facă începând din ziua respectivă. Ca să faci lucrurile astea trebuie o soluție un pic mai complicată, cu algoritmi matematici un pic mai mai complecși, ca să poți să optimizezi și să coordonezi toate aceste resurse.

Noi, aici, venim cu experiență destul de multă de prin alte industrii - aici în mod particular se aplică experiența din manufacturing (n.r - producție industrială) unde un lanț de producție are o logistică destul de complicată și reușește să aducă zeci de mii de componente, la anumit un moment de timp, ca respectiva fabricație să se întâmple”.

Cum circulă datele medicale

Așadar, pacientul va putea să-și salveze în format electronic - pe telefonul mobil, de exemplu -, întreg istoricul medical și să se mute cu datele sale medicale de la un medic la altul sau de la o clincă la alta.

Conceptul se aseamănă, cumva, cu cel al portării din telefonia mobilă: va fi mult mai simplu pentru un pacient să treacă de la un furnizor de servicii medicale la altul, fără hârtii, iar medicii se vor putea concentra mai mult pe meserie și mai puțin pe birocrație.

  • Dacă și medicii și pacienții se înregistrează în platformă, ei vor putea face schimbul de informații direct, cu ajutorul unui link. 
  • Pacientul înregistrat alege medicul căruia vrea să îi dea acces la informații iar medicul care are cont vede pacientul ca pe unul dintre pacienții săi.
  • Dacă medicul nu este înregistrat în platformă, pacientul îi poate trimite acestuia un link către datele sale de profil și un cod de conectare ce poate fi accesat de pe calculator sau telefonul mobil, de exemplu.
  • În acest caz, dacă medicul nu are cont sau nu dorește să se înregistreze pe aplicație, va putea vedea doar datele pacientul de la care a primit acces.   

Dosarul. Unde e dosarul?

”Produsul nostru este o platformă care aduce foarte aproape medicul cu pacientul. Ca pacient, ai câteva mari categorii de probleme. Prima dintre ele este dosarul propriu de sănătate. 

A doua problemă este interacțiunea, din punct de vedere financiar, cu asigurătorul de sănătate și cu furnizorul de servicii de sănătate iar a treia problemă este managementul de episod medical și interacțiunea directă cu medicul.

Dosarul propriu de sănătate este împrăștiat în șapte zări, ca să zic așa, pe la toți furnizorii de servicii medicale pe la care am trecut de-a lungul existenței. Datele medicale ale pacientului sunt scrise, stocate practic, pe hârtie, în tot felul de arhive, pe la fostele policlinici de stat, dacă mai există. 

Mai nou, datele sunt și la furnizorii privați, în diverse sisteme dar, în orice caz, împrăștiat în foarte multe locuri. O prima provocare este să aduni toate aceste date, de pe unde sunt, din formatele în care sunt, să le procesezi și să le transformi în format standardizat”.

Antreprenorii spun că aplicația va colecta datele ce formează dosarul electronic al unui pacient după un model internațional, standard în materie, pe care majoritatea soluțiilor informatice din România, dar și de pe piața internațională, încă le ignoră.

S-ar forma astfel un fel de arhivă în care datele - cele personale precum nume, prenume, CNP, cod de asigurare socială dar, mai ales, cele cu specific medical, ar fi la fel structurate și organizate.  

O altă problemă pe care platforma promite să o rezolve este cum și unde va fi stocat profilul medical individual al pacientului.

”Aici, avem o paletă de opțiuni: pacientul își poate ține dosarul la noi pe platformă sau își poate ține dosarul la el, pe unul din dispozitivele pe care le are, de exemplu, pe un telefon inteligent sau, poate opta pentru un terț.  

Există la nivelul statului român o această o astfel de inițiativă, s-a făcut proiectul acela de dosar electronic al pacientului care în momentul de față nu funcționează”, spune co-fondatorul Alter Medico, Daniel Oancea. 

Standardele pentru date medicale: ce sunt și cum ajută pacienții 

Lipsa de standardizare nu este doar în sistemul public de sănătate ci și în sectorul privat de servicii medicale, adaugă antreprenorul. Clinicile, spitalele, cabinetele utilizează aplicații informatice proprii și colectează datele medicale, fiecare după modelul său. 

Daniel Oancea care, înainte de a deveni antreprenor, a fost informatician, cu ani buni de experiență în proiecte de arhitectură a sistemelor de date explică de ce este important ca furnizorii să colecteze standardizat date: nu doar cele cu scop administrativ ci, mai ales, cele medicale.  

”Majoritatea focalizării acestor sisteme a fost în partea de asigurare de venituri. Adică să reușim să procesăm informația birocratică astfel încât să reușim să ne luăm banii de la asigurator, punând mult mai puțin accent pe zona medicală. 

Accentul acestor standarde este pe zona medicală a datelor adică mai puțin pe partea de: cum îl cheamă pe pacient, ce CNP are sau ce număr de asigurare socială codul lui de asigurat de la nu știu ce asigurator, ce tip de contract. 

(Datele acestea) sunt utile dar nu mă ajută (n.r. - pe medic) să îl fac bine pe pacient”. (...) Adică, dacă un medic știe toate datele pașaportale  - acesta este jargonul pe care ei (medicii) îl folosesc -, ale unui pacient, nu o să știe care e starea lui de sănătate”. 

Standardele pe care noi le promovăm acum pe piața românească sunt din zona medicală. Cum trebuie să arate înregistrările de date medicale astfel încât sistemele să le poate schimba între ele și astfel încât un medic de aici, din Romania - citind un document - și un medic din SUA sau din Austria, citind același document să înțeleagă același lucru”.

Cum securizează aplicația datele personale

  • utilizatorul este, în primul rând, informat, despre implicațiile procesării datelor prin intermediul platformei;
  • datele personale și medicale sunt stocate criptat, pe serverele aplicației;
  • pacientul poate controla distribuția și folosirea datelor, prin acordarea selectivă a accesului, doar către medicii curanți cu care interacționează.

În momentul în care datele circulă liber pe messenger pacientul nu are niciun control asupra circulației propriilor date și chiar dacă - și în marea majoritate a cazurilor, atât transmițătorul cât și receptorul, cei doi medici care au nevoie să schimbe informația respectivă, sunt de bună credință -, datele sunt totuși vulnerabile la atacuri de tip man în the middle (n.r - atacatorul se interpune în comunicația dintre cei doi) și atunci trebuie să-ți iei măsuri speciale de protecție.

Cu ce diferă de alte aplicații de integrare și gestiune a bazelor de date

Bazele de date sunt doar locul de stocare, explică antreprenorul. Soluțiile colaborative existente rezolvă doar simpla încărcare și utilizarea primară a acestora de cele mai multe ori doar în scopuri administrative, cum ar fi decontările.

”O altă parte ecuației este faptul că trebuie să ai un management al episodului medical adică atunci când pacientul trece pe la mai mulți furnizori el trebuie să aibă un proces coerent. Informația relevantă trebuie să îl urmeze punctul A, în punctul B, în punctul C, iar toți medicii care concură la acest tratament trebuie să lucreze coordonat. 

În momentul de față, cu regret trebuie să o spun, se întâmplă foarte puțin atunci când există furnizori de dimensiuni mai mari care au mai multe specialități și o platformă destul de dezvoltată.

Dar, în momentul în care pacientul părăsește acel ecosistem, întregul procesa s-a rupt. Și atunci, pacientul însuși rămâne integratorul acestui proces, cu celebrul dosar pe care îl plimbă, el sau în aparținător, de la un medic la altul, încercând să îi furnizeze medicului respectiv cât mai mult din informația necesară, pentru a acționa în cunoștință de cauză.”

Cum face banii. Modelul de monetizare

  • Aplicația aduce bani din ceea ce fondatorii numesc ”tranzacții”;
  • Tranzacția înseamnă folosirea modulelor din platformă; 
  • Clinicile medicale plătesc la tranzacție în funcție de combinația de module pe care furnizorul de servicii medicale o alege din toată platforma.   

”Dacă ei aleg toată platforma, o tranzacție înseamnă o consultație end-to-end: de la momentul programării pacientului până la momentul în care el este din cabinet cu toată documentația aferentă”, explică antreprenorul Daniel Oancea. 

În ce stadiu este aplicația

Antreprenorul spune că aplicația este deja în producție (n.r - adică a trecut fazele de testare și poate fi utilizată deschis). Sunt câteva zeci de utilizatori înregistrați și mai mult de 10.000 de pacienți, într-un an și jumătate de funcționare. 

”Am folosit acest timp ca să finisăm, să testăm tot felul de concepte. Unele s-au dovedit viabile, altele sunau bine în teorie dar în practică medicii au spus: noi nu avem timp să facem lucrurile astea; sună bine dar nu este un ajutor pentru productivitatea noastră și am renunțat la ele sau o să le regândim.

Urmează să începem să facem promovare să ieșim, practic pentru prima oară, cu adevărat, în în piață.  Este un mai mult decât un proof of concept (n.r. - prototip funcțional), produsul e utilizat live iar cei care îl folosesc nu au alt sistem în producție, dar nu a fost gândit la scară mare. E momentul să scalăm”. 

  • Co-fondatorul firmei, spune că au început deja discuții cu investitori instituționali pentru o primă rundă de finanțare;
  • Suma țintă ar fi de o jumătate de milion de euro, bani care se vor investi integral în companie;
  • Vor să investească în vânzări și în distribuția produsului inclusiv pe canale digitale;
  • Antreprenorii spun că au susținut dezvoltarea inițială - evaluată Daniel Oancea la peste  2000 de zile/om -, cu fonduri proprii și muncă proprie pentru crearea aplicației.
Parallax

Vizualizari
1008
Conţinut
Parerea ta despre articol
Adauga comentariu

- Ultimele știri -

 


  Ultimele știri