Adi Iacob
Aproape 45% dintre studenţii români îşi doresc ca după ce finalizează studiile să pornească o afacere, potrivit unui studiu efectuat în cadrul unui proiect de integrare a studenţilor pe piaţa muncii. Statisticile vorbesc despre dorința românilor de a deschide o afacere și deveni antreprenori. Însă, de la dorință și până la realitate este uneori o cale lungă. Distanța dintre cele două părți este uneori și mai mare pentru tineri, aflați la început de drum și cu multe întrebări. Iată 3 afaceri conduse de tineri sub 25 de ani.
Alin Obaciu este la 20 de ani co-fondatorul Think AR, business-ul care realizează prin intermediul Realității Augmentate conținut pentru brandurile care vor să se diferențieze și să se conecteze mai bine cu audiența lor. Afacerea condusă de Alin a generat în primele 5 luni de activitate încasări de peste 14.000 de lei.
„Pentru un antreprenor sub 25 de ani, un dezavantaj este câștigarea încrederii din partea primilor potențiali clienți. Un avantaj ar fi numărul de uși care ți se deschid.
Este mult mai ușor să ajungi la oameni de la care poți învață și care vor să te ajute cu câte un sfat pentru dezvoltarea afacerii tale la vârstă aceasta. Reacția oamenilor care testează aplicațiile noastre mă motivează să continui să construiesc experiențe inovative chiar și în momentele mai grele”, explică Alin.
Iulia Petrescu are 23 de ani și este co-fondatoarea Ez Stick, afacerea al cărei produs este un accesoriu care iți permite să lipești telefonul temporar de orice suprafață, oriunde te-ai afla. Afacerea a fost fondată în iulie 2019 și a câștigat deja peste 150 de clienți și business-uri care le-au cumpărat produsele, potrivit celor de la The Entrepreneurship Academy.
„Ca antreprenor sub 25 de ani, ești pus în situația de a învață de tânăr cum să devii cât mai adaptabil în situații stresante, și trebuie să fi dispus să înveți lucruri noi continuu. Toate acestea duc la o maturizare mai rapidă, și au rol important în dezvoltarea personală a fiecăruia.
Un dezavantaj ar fi lipsa de credibilitate în societate a unui antreprenor tânăr. Am fost des în situația în care am fost privită cu scepticism că aș avea abilitatea să conduc o firmă la o vârstă așa fragedă”, spune Iulia.
Fustițe cu Luminițe este business-ul creat de Oana Corcodel și Ana Pitic. Afacerea lor realizează fustițe handmade pentru cei care vor să aleagă o piesă vestimentară cu personalitate.
Ana și Oana și-au prezentat business-ul lor și la emisiunea Imperiul Leilor, obținând o finanțare de 45.000 de mii de euro de la investitori. Afacerea lor a avut până acum mai mult de 45 de clienți și încasări de peste 1.500 de euro.
„Când am început Fustițe Cu Luminițe vara trecută, nu m-aș fi gândit vreodată că o să ajungem aici. E un proiect în care am pus mult suflet și la care muncim enorm de atâta timp, iar participarea la Imperiul Leilor a fost un pas extrem de important pentru noi", explică tinerele antreprenoare.
„Să construiască întotdeauna în jurul pasiunilor, pentru că doar așa vor putea da randament maxim chiar și în perioadele mai dificile”, spune Alin Obaciu din experiența sa.
„Cu cât greșești mai mult și ai mai business-uri nereușite, cu atât acumulezi mai multă informație, care îți crește șansele că următorul business chiar să meargă. Oricât de cliesic ar suna, nu renunțați și continuați să munciți”, spune Iulia.