Claudiu Zamfir

Noua grilă de punctaj la ajutoarele de investiții de 50.000-200.000 Euro pentru IMM. Ordonanța de urgență 174/2020 în format PDF

Thumbnail

Guvernul a publicat în Monitorul Oficial Ordonanța de urgență 174/2020, care modifică OUG 130/2020, privind ajutoarele de stat în valoare totală de aproape 1 miliard de euro, din fonduri europene și de la buget. Se schimbă astfel grila de punctaj de la Măsura 3 - granturi de investiții de câte 50.000-200.000 de euro pentru firmele mici și mijlocii (IMM). Consultă la finalul articolului  OUG 174/2020 în format PDF și accesează forma consolidată a OUG 130/2020.

La inițiativa Ministerului Fondurilor Europene, Guvernul a adoptat miercuri, 14 octombrie 2020, OUG 174/2020 care modifică mai multe acte normative, printre care și OUG 130/2020, prin care s-au instituit cele 3 măsuri de sprijin în valoare totală de 1 miliard de euro (cu tot cu contribuția proprie a beneficiarilor), pentru IMM, PFA, ONG și cabinete medicale individuale.

Noua OUG 174/2020 a fost publicată în Monitorul Oficial nr. 954 din 16 octombrie 2020, Partea I.

Principala modificare adusă formei vechi a OUG 130/2020 se referă la grila de punctaj de la Măsura 3 - granturi de investiții pentru IMM, în valoare totală de 550 de milioane de euro (cu tot cu aportul propriu al firmelor).

Aici se inversează punctajul de la criteriul RIR (rata internă de rentabilitate a investiției).

Astfel, noua grilă de punctaj arată așa:

Criteriile de selecție la finanțarea proiectelor de investiții aferente Măsurii 3

a) Criterii de evaluare a rentabilității proiectelor de investiții (RIR) - 25 puncte

Indicatori tehnico-economici:

  • RIR: < 5% - 25 puncte
  • RIR: ≥ 5,00% și < 7,5% - 15 puncte
  • RIR: ≥ 7,50% - 10 puncte

b1) Criterii privind cofinanțarea proiectelor de investiții - maximum 35 puncte

  • peste 35% - 35 puncte
  •  ≥ 25% și < 35% - 30 puncte
  • ≥ 20% și < 25% - 20 puncte
  • > 15% și < 20% - 10 puncte

b2) Pentru regiunea București-Ilfov, criteriile privind cofinanțarea proiectelor de investiții - maximum 35 puncte se calculează după cum urmează:

  • peste 45% - 35 puncte
  • ≥ 40% și < 45% - 30 puncte
  •  ≥ 35% și < 40% - 20 puncte
  • > 30% și < 35% - 10 puncte

c) Raportul dintre cuantumul grantului solicitat și profitul operațional înregistrat în anul fiscal anterior depunerii cererii de finanțare - 30 puncte

  • ≤ 3 - 30 puncte
  • > 3 și ≤ 4 - 15 puncte
  • > 4 - 5 puncte

În cazul în care aplicantul nu a înregistrat profit operațional în anul fiscal anterior, va fi punctat cu zero puncte.

d) Apartenența domeniului de activitate pe codul CAEN la soldul negativ al balanței comerciale, respectiv importurile sunt mai mari decât exporturile, potrivit datelor furnizate de Institutul Național de Statistică (INS) - 10 puncte
 
• Sold negativ - 10 puncte
• Sold pozitiv - 0 puncte
 
NOTĂ:Pe baza datelor de la Institutul Național de Statistică (INS) cu privire la valoarea exporturilor și importurilor se va calcula pentru fiecare cod CAEN eligibil balanța comercială, soldul fiind pozitiv sau negativ.

Ce NU s-a modificat și era așteptat de antreprenorii români

1. Pragul de 5.000 euro la microgranturi rămâne în vigoare. Modificările aduse de OUG 174/2020 NU aduc și o schimbare mult-așteptată de antreprenorii cu microîntreprinderi care au avut cifră de afaceri mică, sub 5.000 de euro, pe anul 2019.

Astfel, în OUG 130/2020, la Măsura 1 - microgranturi de câte 2.000 de euro, rămâne acel prag -  condiția ca microîntreprinderile să fi avut pe anul 2019 o cifră de afaceri de cel puțin 5.000 de euro în anul 2019 (calculat la cursul InforEuro din septembrie 2020, de 4,8395 lei pe 1 euro).

Astfel, rămâne în vigoare pragul cifrei de afaceri de 5.000 de euro, adică  ori 24.197 lei și 50 de bani. O veste tristă pentru antreprenorii cu micro-firme care își făceau speranțe, inclusiv la noi, la StartupCafe.ro, în comentariile de la articole sau pe pagina noastră de Facebook.

Și asta mai ales că în primele 6 zile, până sâmbătă seara, aplicaseră la microgranturi doar 21.934 de potențiali beneficiari, nici jumătate din numărul total de locuri disponibile (de 50.000), în condițiile în care de vineri seara, după ora 20.00 a fost și prelungită perioada de înscrieri. Și de aici, un risc major de a rămâne cu banii europeni necheltuiți și cu români lăsați fără un ajutor oferit de Uniunea Europeană.

De altfel, noua OUG 174/2020 a fost aprobată abia după ce a început sesiunea de aplicații la microgranturi.

2. Saloanele de coafor și înfrumusețare rămân excluse de la granturile de capital de lucru de max. 150.000 Euro. O altă modificare așteptată de antreprenorii români, dar care NU a fost cuprinsă în OUG 174/2020 este adăugarea de coduri CAEN la listele de beneficiari pentru Măsura 2 - granturi de 2.000-150.000 euro pentru capital de lucru și Măsura 3 - granturi de 50.000-200.000 euro pentru investiții.

Proiectul de ordonanță de urgență scos în dezbatere publică de MFE încă din 16 septembrie, de modificare a OUG 130/2020, prevedea extinderea Anexei 2 (granturi de capital de lucru) cu o serie de coduri CAEN, dar iată că în OUG 174/2020 nu s-a introdus și această extindere, de exemplu.

De exemplu, printre codurile CAEN care NU au mai fost introduse la granturile de max. 150.000 Euro se numără:

  •     9313    Activități ale centrelor de fitness
  •     9602    Coafura si alte activități de înfrumusețare
  •     9603    Activități de pompe funebre si similare
  •     9604    Activități de întreținere corporala
  •     9609    Alte activități de servicii

Surse din Ministerul Fondurilor Europene au declarat, pentru StartupCafe.ro, că un motiv pentru care nu a fost extinsă lista de beneficiari la schema de ajutoare de stat este că ar fi necesitat un nou aviz din partea Comisiei Europene, ceea ce ar fi întârziat și mai mult aplicarea măsurilor de finanțare.

Consultă mai jos OUG 174/2020, în format PDF:

Ordonanta de Urgenta Oug 174 - 2020 Ajutoare Stat by Claudiu on Scribd

Descarcă de AICI OUG 174/2020 în format PDF

Consultă AICI OUG 130/2020, în forma consolidată cu noile modificări, în format ușor de urmărit.

---

Citește și:

 

Parallax

Vizualizari
66995
Conţinut
Parerea ta despre articol
Adauga comentariu
poza de profil
Cosmin
Negreanu
Granturile de capital de lucru se dau complet aiurea. Cum sa spui ca respectiva schema e pentru a ajuta firmele ce au fost afectate de covid, dar sa le excluzi complet pe cele care au fost închise prin ordonanța militara, spre exemplu cabinetele stomatologice care au stat închise doua luni?!
poza de profil
Șandru
Gheorghe
Corect
poza de profil
George
Alexandu
9329 e in anexa 2, nu mai creați confuzii
Claudiu
Zamfir
Multumesc. Mi-a spus un prieten care a vazut si am corectat, am scos acel cod caen din articol, imi scapase fara sa vreau. Tocmai ca sa nu creez confuzii, am pus link catre forma consolidata a OUG ca sa poti sa dai cautare sa vezi ce coduri sunt valabile. Din listele acelea cu coduri CAEN mi-a scapat acesta. Sunt multe coduri CAEN si nu e chiar usor sa alegi pe cele care urmau sa fie introduse (si nu au mai fost) fata de toate cele care erau deja in OUG 130. Mai ales sambata seara, cand se presupune ca trebuie sa faci si altceva decat jobul. Na, am zis si eu sa vin cu niste informatii pe care le asteptau oamenii, sa nu treaca asa pe tacute, si uite ca mi-a scapat un cod CAEN din toate listele alea. Ce sa mai fac acum?
poza de profil
George
Alexandu
Multumim de info, sunteti cei mai fresh!
La masura 2, nu conteaza din ce domeniu aveti CA. Poți accesa Grant Capital de Lucru pe orice cod CAEN autorizat care este eligibil in cadrul masurii

poza de profil
S
ILIE
Daca aduni punctajul maxim de la fiecare criteriu de evaluare rezulta 90 de puncte,unde sunt pierdute diferenta de 10 puncte.
poza de profil
Șandru
Gheorghe
poza de profil
Șandru
Gheorghe
Bună dimineața am profit 33000 lei cod 4677 colectare și reciclare. Consultantul răspuns nu se poate accesa asta da ajutor pentru un mediu mai curat trebuie amenzi de la UE. Mai mari poate asa își vor da seama multă bafta

poza de profil
De ce
nu merge?
De ce nu incercati 4941, 3811, 3821 ...etc
poza de profil
Alexandra
Cristea
Si-a dat careva seama ca RIR-ul e pe dos?
poza de profil
Ioana
Oprea
E cu destinatie pentru cei care au bani pentru cofinantare. Si care, conform acestei grile de punctaj, promit sa produca mai putin (pentru punctaj mare) si nu, cum ar fi fost logic si cirect, cu cat produci mai mult sa iei punctaj mai mare. Scema de ajutor de stat instituită prin Ordonanța de Urgență nr. 130 din 31 iulie 2020 privind unele măsuri pentru acordarea de sprijin financiar din fonduri externe nerambursabile, este AJUTOR DE SPRIJIN pentru cei NEAFECTATI. Ai lor!!!!! Si ca sa le dea sprijin si mai mare... au pus puncratul pe RIR tocmai invers. Sa nu ii oblige sa produca prea mult. Nu au nicio problema sa ne ia de prosti. Pe fata. In OUG!!!! Propunerea de modificare care trecuse de cele doua camere si urma sa fie publicata in MO (si care era logica si corecta, in concordanta cu ideea de SPRIJIN in contextul crizei) a fost ignorata in mod abuziv si este impotriva micilor intreprinderi. Care nu pot suporta cofinantarea tocmai datorita crizei.
poza de profil
Cristian
Pop
poza de profil
Cristian
Pop
Chestia cu RIR ul e impusa de UE dupa logica ca daca ai un RIR prea mare nu ai decat se mergi sa te imprumuti de pe piata bancara pentru ca nu ai nevoie de sprijin UE, afacerea e profitabila/rentabila si este in stare sa acopere dobanda de pe piata. Cred ca greseala a intervenit la momentul publicarii primului ghid ceea ce este destul de hilar si ne arata profesionalismul celor de la autoritatile de implementare...adica oricum RIR ul asta "iese din pix" si nici dracu nu sta sa ti-l analizeze de unde si mai ales cum a venit el.
poza de profil
Indignat
Maxim
Singura postare corecta si care punctează modul mizerabil in care se vor cheltui aceste fonduri, din bani publici, dincolo de orice rațiune economică și de bun simt. Aceiași "băieți destepti" in complicitate si cu STS ( ex. mas.2 primul venit-primul servit) isi vor asigura subvenții substantiale pe "proiecte" de investiții în care RIR poate fi oricât de ..... negativ, pentru că oricum nu are importanta, trebuie sa apuce acesti bani indiferent cum. Asa consideră si "expertii" in fonduri.
Este de noaptea minții!
PS Oare UE nu are nici un punct de vedere ?
poza de profil
Indignat
Maxim
poza de profil
George
Alexandu
Cu privire la o întreprindere care este considerată în dificultate in exercitiu fin 2019
PROBLEME GRAVE la traducerea din Engleza in Romana L.E. Regulamentul UE nr. 651/2014, va tog sa-i sunatiinclusiv pe Bolos & co

Varianta în română: „întreprindere în dificultate” înseamnă o întreprindere care se află în cel puțin una din situațiile următoare: (a) În cazul unei societăți comerciale cu răspundere limitată (alta decât un IMM care există de cel puțin trei ani...”
Varianta în engleză: ”‘undertaking in difficulty’ means an undertaking in respect of which at least one of the following circumstances occurs: (a) In the case of a limited liability company (other than an SME that has been in existence for less than three years...”

Concluzie - traducerea în limba română este greșită. Varianta corectă este ”alta decât un IMM care există de mai puțin trei ani”.
poza de profil
Mike
Irimescu
Un articol sau sursa de informatii legat de calculul RIR pentru grantul de investitii unde pot gasi? Sunt ceva calculatoare online a acestei rate dar oare sa fie suficient un calcul bazat pe Valoare investitie si cashflow?
poza de profil
S
ILIE
poza de profil
IUGA
MARIUS
Buna ziua, Anexa 3 la OUG 130 s-a modificat? Ma intereseaza daca au fost adaugate coduri noi.
poza de profil
Florin
Gruia
Se dau tot felul de fonduri pt imm.mici , mijloci , mari.dar pt firme noi infintate care nu au un an contabil calendaristic la alea nu se gandesc deloc ???
poza de profil
Roba
Vasile Bogdan
De ce au facut masura 1 si 2 daca oricum masura 2 include automat masura 1???? si nici nu poti accesa ambele masuri !!! sunt total aiurea facute

- Ultimele știri -

 


  Ultimele știri