Claudiu Zamfir

Măsura 2: Beneficiarii se împotmolesc în birocrație. Un restaurant trebuie să raporteze în sistem 200 de facturi a câte 50 de linii de cheltuieli pentru o lună

Thumbnail

O serie de antreprenori și consultanți s-au plâns în perioada aceasta de modulul de raportare a cheltuielilor efectuate în cadrul Măsurii 1 și Măsurii 2 de ajutoare de stat pentru IMM-uri, gestionate de Ministerul Economiei.

La aceste ajutoare de stat, problema principală acum este lipsa banilor, legea bugetului de stat pe anul 2021 fiind încă în circuitul de adoptare. Dar și puținii „fericiți” care au primit banii în cont și au efectuat cheltuielile se confruntă cu probleme - birocratice de această dată.

La Măsura 1-microgranturi de câte 2.000 de euro, sunt circa 17.000 de solicitanți care și-au primit banii și care au la dispoziție un termen de 90 de zile de a efectua cheltuielile și de a le raporta în sistemul granturi.imm.gov.ro, realizat de STS. La Măsura 2 - granturi de capital de lucru de câte 2.000-150.000 euro, sunt doar 3.009 câștigători plătiți, din circa 16.000 de firme admise la finanțare. La Măsura 2, termenul de efectuare a cheltuielilor și raportare este de 180 de zile de la primirea banilor.

La raportarea cheltuielilor, problema semnalată în perioada asta este resimțită mai ales la Măsura 2, unde sunt granturi de capital de lucru de până la 150.000 de euro. Aici nu vorbim de investiții, adică un număr mic de bunuri sau servicii la prețuri mari, ci vorbim de capital de lucru, unde pot intra tot felul de cheltuieli mărunte și multe din viața unei firme.

În fapt, problema semnalată se referă la faptul că fiecare această cheltuială trebuie trecută manual în sistemul de raportare, line cu linie, ceea ce poate însemna o corvoadă birocratică mare, consumatoare de timp. De exemplu, pentru un restaurant pot fi 200 de facturi pe o lună, a câte 30-50 de linii  de cheltuieli care trebuie raportate în sistem.

Modulul de raportare:

Thumbnail

 

Un consultant de finanțări, Cristian Lungu, spune că s-a adresat conducerii Ministerului Economiei, cu un e-mail.

„Vă rog sa analizați de urgență și să luați măsuri de reducere a ultra-birocrației (prost înțeleasă) la nivelul platformei arhicunoscute deja, modulul de Raportare a cheltuielilor pentru M1, M2. Este un chin uriaș pentru noi și clienți și, mai mult de atât, excede cadrul legal, procedura publicată în monitorul oficial, vezi anexa 8, nu prevede înșirarea fiecărei linii din facturi în raportare ci doar facturile. Concret – suntem obligați să trecem nu doar facturi, valori, TVA, dar și fiecare linie din fiecare factură, denumire, preț unitar, preț total, TVA etc.” - a scris Lungu la minister, într-un mesaj transmis și redacției StartupCafe.ro.

El dă două exemple:

  • „Sa facem un scurt exercițiu – client cu 200 de facturi pe lună (restaurant) fiecare factură are 30-50 de linii. Cât durează sa completam manual in platforma , în condițiile in care a ajuns cu cheltuielile la 25% din grantul primit?
  • Alt exercițiu – client care face foarte multe importuri, facturi in engleza, preturi in dolari, cât timp ne ia să introducem 50 de linii la o factură?”.

„Aștept măsuri reale în sensul reducerii birocrației, iar prima măsura pe care o puteți lua in afara altor lucruri ce nu țin de MEAT, este sa rezolvați odată subiectul raportărilor. Pentru toți cei de pe M1 si M2 acest lucru este un CHIN! Suntem in 2021 si noi înca trebuie sa introducem manual linie cu linie de pe un document ca sa raportam ce? Cum se cheltuie? Mai simplu ar fi să atașăm facturile în PDF sau pur și simplu să fie scrise și verificate ulterior de ANAF” - a propus consultantul.

Între timp, firmele aplicante la Măsura 2 așteaptă să le dea statul banii promiși. În acest moment, peste 13.600 de aplicanți declarați admiși la finanțare nu și-au primit granturile de câte 2.000-150.000 de euro. Volumul solicitărilor admise la finanțare, dar neplătite încă se ridică la 3,2 miliarde de lei, acum. În lipsa bugetului de stat pe anul 2021, plățile au mers foarte greu - mai puțin de 1200 de beneficiari au fost plătiți în anul 2021, la Măsura 2. Guvernul a trimis la Parlament abia săptămâna trecută proiectul de buget. După adoptarea în Parlament, bugetul mai trebuie promulgat de președintele Iohannis și publicat în Monitorul Oficial.

„În urma numeroaselor solicitări din partea mediului de afaceri, Ministerul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului subliniază că plățile pentru Măsura 2 “Granturi pentru capital de lucru” vor începe imediat ce Bugetul 2021 va fi votat de Parlament și va apărea în Monitorul Oficial. Ministerul Economiei, Antreprenoriatului şi Turismului gestionează schema de ajutor de stat instituită prin OUG 130 din 31 iulie 2020 privind unele măsuri pentru acordarea de sprijin financiar din fonduri externe nerambursabile, aferente Programului Operațional Competitivitate 2014-2020, în contextul crizei provocate de COVID-19” - a transmis, marți, Ministerul Economiei.

Parallax

Vizualizari
8090
Conţinut
Parerea ta despre articol
Adauga comentariu
poza de profil
George
Alexandu
O intrebare @startupcafe pentru domeniile in care sunt inca restrictii cum cheltuim grantul de 150k in 180 de zile daca suntem In continuare inchisi si nu avem nici datorii la stat ? ii intreaba cineva pe retarzi de la MEAT?
poza de profil
alin
sven
Nu trebuie introdusa fiecare linie de factura, nu scrie la modul exact asta nicaieri in procedura. Nu exista proceduri similare care sa ceara completarea / explicitarea fiecarei linii din factura.
Atunci, completati generic obiectul/obiectele facturii intr-un singur cuvand/grup de cuvinte care sa descrie natura achizitie, treceti 1 buc. , valoarea - cu sau fara TVA e o alta chestiune, apoi asociati factura cu tipul de cheltuiala, conform listei din aplicatie.
E doar o sugestie
poza de profil
Catalin
Danet
Corect.Daca toate poz facturii sunt eligibile si implicit valoarea totala este eligibila la bun sa pierzi vremea.Basca ca raportul de progres va fi un ghiveci si nicidecum o situatie clara verificabila avand in spate facturi si op-uri.
poza de profil
Lia
Balas
Ca sa nu mai vorbim dacă ai o factura în kg nu se accepta cu zecimale, pe când la pret ai 4 zecimale iar totalul facturii de multe ori iti da cu un ban sau 2 in minus. Am introdus la general mezeluri ex. , un preț mediu, si am ajustat sa mi dea totalul. Dar multa munca pentru nimic.

- Ultimele știri -

 

  Ultimele știri