Ajutoarele de 1 miliard euro pentru firme și PFA: propunerea oficială de Ghid, în consultare publică
Claudiu Zamfir

Ajutoarele de 1 miliard euro pentru firme și PFA: propunerea oficială de Ghid, în consultare publică

Thumbnail

Ministerul Fondurilor Europene a scos în consultare publică Ghid al solicitantului pentru fondurile europene de 1 miliard de euro din cele 3 linii de ajutoare pentru PFA, ONG-uri și firme, pentru recuperarea din criza coronavirus COVID-19.

Propunerea de Ghid și Comunicarea Autorității de management pentru programul Operațional Competitivitate (AM POC) sunt în consultare publică până pe 24 august. Observațiile vor fi transmise la adresa de e-mail: secretariat.poc@mfe.gov.ro

Nu mai detaliem cele 3 tipuri de ajutoare nerambursabile deja cunoscute:

  1. Microgranturi de 2000 de euro pentru firme fără angajați (pe 2019), PFA și ONG-uri.
  2. Granturi de capital de lucru: 2.000-150.000 Euro pentru IMM din HoReCa și alte domenii afectate direct de criza coronavirus.
  3. Granturi pentru investiții de 50.000-200.000 euro pentru IMM-uri.

Ghidul solicitantului propus prevede un buget total de 655 de milioane de euro, din care 550 de milioane de euro, fonduri europene și restul de la bugetul de stat. Banii vor fi absorbiți de Ministerul Economiei, ca solicitant care accesează fondurile prin proiect, fiind vorba de un apel de proiecte necompetitiv, cu unic solicitant.

Din proiect, se pot acoperi microgranturi în valoare totală de 100 de milioane de euro, granturi de capital de lucru de 298 de milioane de euro și granturi de investiții IMM de 246 milioane euro.

Ordonața de urgență 130/2020 prevede la granturile de capital de lucru 350 de milioane de euro, iar la granturile de investiții IMM 550 de milioane de euro. Diferența ar urma să acoperită prin supracontractare ulterioară în funcție de numărul beneficiarilor finali eligibili (firme). „Se poate utiliza mecanismul de supracontractare, în condițiile legii până la valoarea prevăzută de OUG nr.130/2020” - precizează Autoritatea de Management POC.

UPDATE: Între timp, MFE a modificat propunerea de Ghid al solicitantului pe partea de alocări.

Condițiile și domeniile de finanțare sunt detaliate în Ordonanța de urgență 130/2020, cu anexele sale.

Noile documente scoase acum în consultare publică prevăd la cea de-a treia categorie de granturi - cele pentru investiții IMM - o serie de condiții și restricții, printre care:
 

  • Investiţia trebuie să fie menţinută, funcțională și utilizată în regiunea beneficiară pentru minimum 3 ani de la efectuarea plății finale către beneficiar.
  • NU sunt permise achiziţii în regim de leasing.
  • Cheltuielile aferente achiziţiilor de echipamente second-hand NU sunt eligibile.
  • Cheltuielile cu închirierea de active corporale NU sunt eligibile.

Pentru priectele din această a treia schemă de finanțare - granturi de investiții - beneficiarii vor publica oblgatoriu în mass-media câte un comunicat de presă la începutul și la sfârșitul proiectului. Pentru acestea, se vor putea deconta din proiect câte 3.000 de lei, maximum, cheltuială eligibilă.

Beneficiarul de ajutor de stat depune un raport de progres privind cheltuielile efectuate la banca (pentru granturile din a doua și a treia schemă de finanțare, nu și pentru microgranturi) în termen de 180 de zile de la data la care disponibilul a fost transferat în contul bancar al acestuia.

Nedepunerea raportului de progres în termenul solicitat sau depunerea acestuia cu informații lipsă ori necompletarea acestuia cu informații/ documente solicitate dă dreptul autorităților să inițieze demersurile legale pentru recuperarea sprijinului financiar acordat.

Ca procedură de derulare a accesării granturilor de 1 miliard de euro în total, contractele vor fi generate automat de platforma IT și vor fi semnate electronic de către părți.

Beneficiarul are obligația de a transmite documentele aferente achizițiilor în cadrul platformei IT, conform dispozițiilor din contractul de finanțare.

Dosarul achiziției trebuie să cuprindă documentele întocmite/primite de beneficiar, potrivit legislației în vigoare în baza căreia a fost derulată procedura de achiziție, respectiv conform prevederilor Ordinului ministrului fondurilor europene nr. 1284/08.08.2016 privind aprobarea Procedurii competitive aplicabile solicitanților/beneficiarilor privați pentru atribuirea contractelor de furnizare, servicii sau lucrări finanțate din fonduri europene, cu modificările și completările ulterioare, după caz.

Pentru actele adiționale încheiate la contractele de achiziție, indiferent dacă acestea au sau nu impact financiar, se vor urma aceleași etape de întocmire și încărcare a documentelor ca și pentru contractul inițial. Dosarul de achiziție va cuprinde documentele justificative în baza cărora a fost încheiat actul adițional, dacă este cazul.

Proiectul de Ghid al solicitantului:

 

 

Comunicarea AM POC:

Parallax

Vizualizari
22939
Conţinut
Parerea ta despre articol
Adauga comentariu

- Ultimele știri -

 

  Ultimele știri

 

Cookie Settings