Ovidiu D. Popica

Investiție seed de 2,5 milioane euro într-un marketplace românesc de influenceri locali. Daniel Dines, fondatorul UiPath, este printre investitori

Thumbnail

Marketplace-ul de influenceri locali FameUP fondat de un antreprenor din Iași a obținut o finanțare seed de 2,5 milioane de euro, de la un grup de investitori din care fac parte fondul Early Game Ventures și fondatorul UiPath Daniel Dines.

 

Într-un interviu pentru StartupCafe.ro, antreprenorul Ionuț Pătrășcoiu spune că banii vor fi folosiți pentru mărirea echipei și pregătirea marketplace-ului în vederea lansării pe piața din Statele Unite, la începutul lui 2022.

Marketplace-ul FameUP este gândit ca o rețea de utilizatori activi în social media - numiți influenceri locali - care, în schimbul unor postări pe conturile proprii pot câștiga bani, sau pot primi produse ori servicii oferite gratuit de afaceri locale dornice de promovare.

În termenii platformei, influencerii locali sunt utilizatori cu 500 până la 10.000 de urmăritori, care merg frecvent în cafenele, restaurante, cluburi, săli de fitness, ori saloane de înfrumusețare și vor să câștige bani din story-uri ce promovează produse ori servicii ale unor afaceri locale.

Deocamdată, influencerii locali pot utiliza în marketplace doar conturi de Instagram dar, pe viitor, spune Ionuț Pătrășcoiu, marketplace-ul va integra și conturi de Facebook sau TikTok.

Știrea este în curs de actualizare.

StartupCafe.ro: Despre ce bani vorbim și cine sunt finanțatorii?

Ionuț Pătrășcoiu: Am reușit împreună cu colegii mei să ridicăm o rundă destul de importantă de finanțare de la Early Game Ventures, împreună cu alți câțiva angel investori care ne-au acordat încrederea și cu această ocazie vreau să le mulțumesc.

Este vorba de Daniel Dines, Marian Dinu, Ana Maria Andronic și chiar angel investor-ul care ne-a susținut în toată această perioadă, Bogdan Gheorghiu.

StartupCafe.ro: Despre ce sumă vorbim?

Ionuț Pătrășcoiu: Am reușit să ridicăm 2,5 milioane de euro, bani ce ne vor ajuta să ne dezvoltăm produsul să ne creăm departamentele de marketing, sales, suport astfel încât să pregătim acest produs până la sfârșitul anului.

Să reușim să-l testăm destul de mult și să reușim să facem un produs solid, astfel încât, la începutul anului viitor, să putem să-l punem pe piața din Statele Unite.

StartupCafe.ro: Cât ați cedat din firmă, în schimbul acestei finanțări?

Ionuț Pătrășcoiu: Legat de cedat, pot să zic cei care au cedat sunt investitorii și ne-au cedat încrederea.Legat de procente și alte sume aș lăsa la alegerea lor dacă doresc să furnizeze aceste date.

Ce face FameUP. Ce este un influencer local

StartupCafe.ro: Cu ce vine nou aplicația voastră?

Ionuț Pătrășcoiu: Suntem un marketplace pentru branduri și influenceri locali. Aș face o mică definiție pentru influencerii locali.

Vă dau un simplu exemplu: în fiecare oraș, în momentul de față, avem influenceri care au zeci, sute de mii de urmăritori. În Iași, astfel de persoane sunt maxim 3 sau 5.

În Iași, în schimb, avem aproape 50.000 de persoane pe care putem să le numim ”local influenceri”. Sunt acele persoane cu un cont de social media între 500 și 10.000 de urmăritori.

StartupCafe.ro: Vorbim de conturi de Instagram....

Ionuț Pătrășcoiu: Vorbim de contul de Instagram și în curând o să vorbim și de contul de Facebook și de contul de TikTok.

Le dăm posibilitatea persoanelor respective să beneficieze pentru prima dată în viața lor de ceva pentru timpul petrecut în social media.

Mai exact, ca să vă dau un singur exemplu, gândiți-vă așa: aveți posibilitatea să mergeți la sală, să mergeți să beți o cafea, să beneficiați de anumite servicii de la stomatolog sau de la o frizerie în schimbul câtorva postări, story-uri, pe profilul dumneavoastră.

Tinerii ăștia, niciodată, nu au beneficiat de nimic și timpul lor în social media a crescut de la trei, cinci, chiar la șapte ore în momentul de față, în weekend.

Ce facem noi: îi conectăm cu aceste branduri locale care plătesc, pentru publicitate, cu un produs sau serviciu.

Aici aș face un swipe (n.r. - o trecere) către brandul local. Eu sunt owner (n.r. - proprietar) de restaurant și pot să plătesc, cu o limonadă, o tânără care vine și face publicitate la fața locului la mine la local și face efectiv story-uri și spune prietenilor, într-un mod autentic, că ea este acolo.

Prietenii lor văd asta, zi de zi, de ani de zile că fata este acolo și bea o cafea; sau la celălalt local, sau că merge la sală. Numai că, de data asta, fata primește gratuit.. Acest utilizator primește gratuit acest serviciu sau produs - gratuit adică în schimbul unor story-uri pe contul lor - iar brandul primește publicitate.

Este un win-win situation (n.r. - situație în care ambele părți câștigă) între aceste entități, să zic așa.

StartupCafe.ro: Se transformă asta, automat, în încredere din partea urmăritorilor și chiar în intenție de cumpărare?

Ionuț Pătrășcoiu: De ani de zile, tinerii ăștia și persoanele, în genera,l fac treaba asta. Ei oricum postează în social media...

Oricum postează că beau o cafea, că merg la sală... Care este diferența între a posta asta și a primi produsul gratuit și ceea ce a făcut el acum patru luni de zile, 4 ani de zile, când a mers acolo și a plătit produsul. Oricum a postat!

Iar tu ca și antreprenor care ai un business local, efectiv, ai posibilitatea să plătești cu acest produs sau cu acest serviciu.

Oricum toate businessurile din HoReCa au o oră moartă. În acea oră moartă, ele își plătesc angajații. Ar putea să aibă un ambient de la niște tineri care servesc ceva acolo și prezintă, într-un mod autentic, locația respectivă.

Deci, dacă vorbim de publicitate, putem să spunem că acea publicitate din social media pe care noi o vedem și deja nu o mai percepem, pentru că o vindem într-un mod abuziv, acel lucru este mai greu de digerat, și să ne convertească într-o cumpărare.

Dar, în momentul în care tu mă vezi pe mine, colegul tău, că sunt undeva și beau o cafea sau sunt la sală și merg pe o bandă, tu vezi că Ionuț, prietenul tău din social media, aleargă pe o bandă..E ceva normal, e cel mai autentic mod în care se poate transmite un mesaj al un brand.

StartupCafe.ro: Sunt pregătiți antreprenorii locali, businessurile locale să răspundă acestei oferte?

Ionuț Pătrășcoiu: Noi am lansat produsul acesta și în Spania pentru că am vrut să vedem cum este piața de acolo și cât de pregătiți sunt (n.r. - utilizatorii) pentru că, în România, da vedem acest lucru.

Iar după pandemia asta, toată lumea este pregătită. Lumea e speriată să meargă la o agenție, să plătească sute de euro, pe niște ad-uri în social media.

Așa că vine și zice: ”Oricum au angajații ăștia, care au orele astea unde stau degeaba. Oricum am produsele astea, ok, hai să plătesc!”

Pentru că, ori că e un ad în social media unde Facebook sau Instagram percepe 5 sau 10 lei pe o mie de vizualizări, ori că vine un tânăr care e acolo, e autentic ține loc la terasă și prietenii lui îl văd acolo, este o persoană locală și se adresează prietenilor locali. Deci, da, sunt foarte deschiși ideii.

StartupCafe.ro: Au și bugete pentru așa ceva? Multe afaceri mici spun: ”nu îmi permit! Pur și simplu, nu îmi permit să plătesc tarifele pe care le cer influencerii, sunt prea scumpi pentru mine...

Ionuț Pătrășcoiu: Aici vorbim de aceste tarife și aici vorbim de această posibilitate de a-și permite. E un diferențiator foarte important pe care îl avem noi față de restul pieței.

Toată lumea a auzit de influenceri. Toată lumea a auzit de mii de dolari care se plătesc la influenceri.

Indiferent că discutăm este în capătul cartierului și indiferent că tu nu ai postat în viața ta sau n-ai mers în viața ta la o agenție, să plătești să îți facă o reclamă, de data asta, ceea ce plătești este acea cafea pe care, deja, oricum o vinzi. Acea limonadă, acea băutură pe care oricum o dai.

Deci, brandurile stea pot folosi produsul gratuit, noi nu percepe niciun comision. O să revenim și la monetizare.

Dar, în momentul de față, noi le facilităm lor, după o pandemie - și aici cred că este time-ing-ul foarte important pentru noi - o aplicație ce le facilitează, gratuit, un nou canal de marketing direct către zona pe care eu o targetează, plătind cu produse și cu servicii, la urma urmei.

StartupCafe.ro: Ai pomenit de monetizare. Influencer-ul câștigă ceva, afacerea câștigă notorietate și poate chiar clienți. Ce câștigați voi? Cum faceți banii?

Ionuț Pătrășcoiu: Păi, avem două entități fericite. Dacă eu, ca tânăr, beneficiez de ceva, eu, ca brand, dau ceva și primesc în schimbul acestui produs sau serviciu reclamă, înseamnă că avem utilizatori activi.

Având acești utilizatori activi putem să mergem la o afacere și să-i spunem: ”Tu care ești una din cele mai mari afaceri din țara asta, ai posibilitatea să creezi o campanie plătită cu mii, zeci de mii de tineri, care se posteze ce vrei tu.

Și aici intervine acest această noutate pe care o facem noi în industria asta și acest diferențiator: niciodată unui brand nu i-a fost accesibilă o campanie cu mai mult de 30-50 de oameni.

Nu ai cum, efectiv, - indiferent câți oameni ai în agenție și vrei să faci o campanie pentru un client de-al tău - să mergi și să discuți cu 100 de tineri, cu 1000 de tineri, cu 10.000 mii de tineri din social media, să le spui că tu îi plătești. Nu poți să-i plătești, pentru că trebuie să îți dea factură!

Și aici FameUP vine și automatizează procesul ăsta. Noi avem, deja, tinerii activi mergem prin departamentul de sales la afaceri, le prezentăm soluția și le spunem că putem să-i punem în legătură cu zeci de mii de tineri care să posteze mesajul lor, într-un mod autentic, fiecare cum știe să prezinte produsul respectiv, în schimbul unor bani.

Eu ca tânăr, când intru în aplicația asta îmi este sugerat un preț. Că este un euro, că este 2 euro, în funcție de urmăritorii mei. Brandul respectiv, în dreptul meu, vede acest preț: Ionuț, un story, costă 1 euro 30 (n.r. - 1,3 euro).

Pentru că Ionuț și-a setat un preț de 90 de cenți sau de un euro și noi avem un fee (n.r. - un tarif) de 35% la sută. Aceasta este metoda noastră de monetizare prin care fructificăm toată această activitate din aplicație.

StartupCafe.ro: Câți influenceri aveți până acum înscriși în platformă. Câte branduri sau câte afaceri au aderat până acum?

Ionuț Pătrășcoiu: Sunt aproape 5.000 de afaceri și peste 120.000 de influenceri locali. Tot ceea ce am făcut până acum a fost să testăm aceste sisteme de creștere interne.

Noi, dacă mergem pe piața din Statele Unite, cu o rundă de finanțare ca aceasta, nu ne putem permite decât trei oameni de vânzări pe șase luni de zile.

Singura noastră șansă este să ne dezvoltăm niște sisteme interne de creștere prin care să aducem aceste branduri și acești utilizatori într-un mod exponențial fără costuri adiționale în marketing.

Unul din motivele pentru care am reușit să ridicăm această rundă este acest diferențiator. Aceste sisteme interne care sunt legate la acest Marketplace și, prin intermediul lor, am reușit să aducem aceste cifre cu zero buget de marketing.

Prin intermediul lor, am reușit, fără un departament de marketing sau un departament de vânzări, să monetizăm această aplicație astfel încât să luăm runda respectivă.

Suntem conștienți de faptul că următoarea rundă, serie A, nu avem cum să o luăm fără un produs stabil, fără o cotă de piață, fără niște parteneri puternici..

Dar, acesta este rolul unei runde seed: să ne aducă această structură în companie, să o putem scala, să putem intra pe piețe noi.

Și, la urma urmei, asta este o piață de tip blue ocean (n.r. - ocean albastru, o piață cu concurență redusă). Nimeni n-a atins-o, toată lumea s-a dus către influencerii mari, pe cei mici nu i-a băgat nimeni în seamă.

Cei mici - ca să înțelegeți - sună la brand-uri înainte să întrebe: ”dacă vin acolo, chiar îmi dați cafeaua?! Mă tundeți gratuit, cu 1000 de follow-eri ai mei, cu 1000 de prieteni pe care îi am, pe Instagram sau pe Facebook!?

Deci, este nevoia asta în piață. Piața este imensă pentru că vorbim de miliarde de conturi de social media și, da, trebuie să intrăm pe Statele Unite pentru că este cea mai mare piață și acolo trebuie să ridicăm runda respectivă.

StartupCafe.ro: Poți să îmi dai un exemplu de campanie pe care ați derulat-o prin marketplace-ul vostru și care a fost cu adevărat de succes?

Ionuț Pătrășcoiu: Dar nu e una, sunt mai multe. Orice afacere mare vine și testează aplicația cu un buget de 1.000 - 2.000 de euro. Dar afacerile astea ajung să bage zeci de mii de euro pe lună pentru că ei nu au cum, vreodată, să se ducă cu 10.000 de euro să lucreze cu mii de tineri. Și, atunci, vin la noi.

Dacă este vorba de o campanie... Ok, nu îmi permite confidențialitatea dintre mine și ei le dau denumirile ...

Dar sunt foarte multe campanii cu unele dintre cele mai mari brand-uri din România, branduri care rulează și continuă, lună de lună, să bage bani în noi. Dacă în România cineva bagă 20.000, în State o să bage 200.000.

StartupCafe.ro: Mă gândeam la o afacere mică care, poate, a testat și avut succes cu 200 de euro... Sau poate cu mai puțin :)

Ionuț Pătrășcoiu: N-a avut succes cu 200 de euro. A avut succes 20 de produse sau cu 200 de produse.

Și aș da un exemplu: de curând, eram la Iași cu investitorii actuali, la o terasă. Și îi zic proprietarului terasei respective: ”Salut Alex, domnii sunt cei care au investit”.

El zice: ”De la FameUP?! Ați investit în FameUP? Noi folosim această aplicație de la început. Anul trecut, în pandemie, ne-au crescut vânzările cu 25 la sută, fără nici un alt canal de marketing. Dar am dat sute de produse săptămânal”.

Era o terasă, era un restaurant. Gândiți-vă așa: costul de producție, personalul este acolo, costul de producție este acolo. Singurul tău cost este un produs pe care, oricum, îl dai sau îl pierzi în acel rulaj de bucătărie, sau de produse.

Deci, avem multe exemple și multe studii de caz făcute pe branduri mici care în pandemie ne-au folosit ca singur canal de marketing și care și-au crescut vânzările.

StartupCafe.ro: Eu ca influencer - din datele pe care le aveți până acum - cam câți bani pot face cu, 1.000 de followers?

Ionuț Pătrășcoiu: Cel mai important de știut pentru un utilizator este faptul că poate, efectiv, să-și ia o alocație mai mare de la noi, decât de la stat. Și aici vorbim de tânărul de la școală. Am reușit să facem lucrul ăsta!

Și, atât timp cât tânărul acela primește de la stat 80 - 120 de lei iar de la noi ia mai mult - oricum el stă în social media toată ziua - ăsta este un lucru foarte important pentru noi; foarte important!

Și mai important de atâta este să aducem acel ”a-ha moment”. Ce reprezintă acest ”a-ha moment”? Reprezintă tânărul acela care se vede cu cafeaua în mână și nu i se dă bonul în mână să plătească.

Și zice: ”Băi, eu pot să fug cu cafeaua asta...Cum adică?! Mi-a dat-o gratis?!„ Deci, ăsta este un un lucru Uau!, pentru ei.

StartupCafe.ro: Ce obiectiv aveți pentru acest an?

Trebuie să stabilizăm echipa. Trebuie să ne creștem departamentele, trebuie în primul rând să avem o structură optimă, să nu mai fie opt oameni care sunt acum, care fac 10 lucruri.

Până la sfârșitul anului să ajungem la 30 de oameni și la departamente astfel încât în ianuarie să lansăm. Noi suntem conștienți că în America avem o șansă. Ori este bine, ori este rău!

Așa că, singurul lucru care, în momentul de față, ne face să ne gândim la anul viitor este doar că în lunile care urmează dacă nu facem pașii cum trebuie, putem să luăm și 5 milioane.... În America nu înseamnă nimic! În America trebuie să fie un produs impecabil, un produs scalabil și un produs care să rezolve o nevoie.

StartupCafe.ro: O ultimă întrebare: cum a intrat fondatorul UiPath, Daniel Dines, în această afacere?

 

 

Ionuț Pătrășcoiu: Daniel, în toată această perioadă, a fost mentorul meu. Datorită lui, după patru ani și jumătate de pivotări - asta se întâmpla anul trecut (n.r. - 2020), în februarie - am decis, după o discuție cu el, să schimb produsul respectiv și să pivotez din FLOCA (n.r. - o altă aplicație) în FameUP.

Daniel, în toată această perioadă, a fost la curent cu inițiativa mea de a dezvolta un produs de genul ăsta și mulțumesc, cu această ocazie, încrederii pe care mi-a dat-o în timpul lui prețios și sunt convins că amprenta o să și-o pună, în perioada ce vine, mult mai mult pe mine decât până acum.

Parallax

Vizualizari
8256
Conţinut
Parerea ta despre articol
Adauga comentariu
poza de profil
abc
oprescu
Interesant... Dar nu stiu exact ce nevoie rezolva produsul asta. Inteleg ca restaurantele, salile de fitness, etc. isi pot mari putin vinzarile. Dar transformam tineretul intr-o generatie de influencers and influenced si nu cred ca de asta avem nevoie in RO. Putin dezamagit sa aflu ca Daniel Dines se baga in chestii d-astea Kardashian style. Nu neg ca se pot face bani (multi) din asta, dar cred ca omenirea are nevoie de altceva, nu de marketing non-stop facut de citiva tineri "misto" catre masa de tineri care viseaza si ei a fi "misto" in loc sa invete programare, sa devina sudori, strungari, sau sa dea la sapa.

- Ultimele știri -

 


  Ultimele știri