Adi Iacob
Compania fintech Revolut, cu peste 1 milion de utilizatori în România, face publice date care arată modul în care comportamentul de consum al românilor s-a schimbat în timpul pandemiei de COVID-19. Datele reflectă obiceiul de consum al utilizatorilor din România perioada 15 martie -15 mai 2020, în comparație cu lunile precedente.
Deși nu au putut ieși din casă fără declarația pe proprie răspundere, românii au fost preocupați de modul în care arată, precum și de noile tendințe. Pe parcursul celor două luni ale stării de urgență, utilizatorii aplicației fintech au cheltuit 1,2 milioane de euro pe haine și accesorii cumpărate online.
Numărul tranzacțiilor efectuate la retailerii online de fashion a crescut în medie cu 204%, în timp ce valoarea totală a fost cu 213% mai mare față de cea înregistrată în cele două luni anterioare.
Dat fiind că saloanele cosmetice au fost închise pe perioada stării de urgență, românii au găsit un aliat în Internet și au comandat online produsele cosmetice sau de îngrijire personală preferate.
Aceștia au cheltuit astfel peste 1,27 milioane de euro, cu o creștere de 205% a numărului de tranzacții și o valoare mai mare cu 289%. Comercianții preferați în acest segmentau fost Notino și Sin-Say.
Conform datelor Revolut, cheltuielile cu divertismentul online au depășit 17 milioane de euro în timpul stării de urgență, cu un număr al tranzacțiilor mai mare cu 74% și o valoare în creștere cu 81%. Jocurile online au reprezentat vedeta segmentului, companiile de profil înregistrând creșteri istorice atât din punct de vedere al tranzacțiilor, cât și al valorii acestora:
Numărul total al tranzacțiilor la comercianții de produse pentru decorarea locuinței a crescut cu 168%, în timp ce valoarea lor totală a depășit 3,3 milioane de euro în perioada stării de urgență.
De asemenea, într-o perioadă în care aproape orice legătură cu ceilalți a fost intermediată de tehnologie, românii au simțit nevoia să își achiziționeze noi dispozitive electronice. PC Garage și Cel.ro au condus acest segment, cu o creștere medie cu 345% a numărului de tranzacții și o valoare a acestora mai mare cu 390%.
În privința cumpărăturilor de alimente, tendința a fost constantă pe parcursul celor două luni de stare de urgență: oamenii au mers mai rar la supermarket, date fiind restricțiile de circulație, dar au făcut provizii pentru perioade mai lungi de timp.
Utilizatorii aplicației fintech din România au cheltuit peste 20,7 milioane de euro pe alimente, în creștere cu 25% față de perioada anterioară, dar numărul tranzacțiilor a fost mai mic cu 11%. Multe persoane au considerat că e mai confortabil să comande alimentele prin intermediul unor aplicații mobile, iar cea preferată a fost Bringo, care a înregistrat o creștere de 96% a numărului tranzacțiilor.
În timp ce restaurantele au înregistrat o scădere cu 48% a numărului tranzacțiilor, aplicațiile prin care se poate comanda mâncare au devenit foarte populare. Pe parcursul stării de urgență, acestea au avut o creștere cu 53% a numărului de tranzacții, în timp ce valoarea acestora a crescut cu 71%, dat fiind faptul că multe persoane au ales să comande masa la domiciliu pentru întreaga familie.
Utilizatorii români ai Revolut s-au implicat și au susținut cauzele în care cred, mai mult ca oricând. Numărul donațiilor directe a crescut cu 123%, iar valoarea acestora s-a majorat cu 220%. Cauzele preferate au fost Patreon (prin care donatorii pot sprijini artiști), World Food Programme și Bursa de Fericire.
Utilizatorii aplicației fintech au donat, de asemenea, prin funcționalitatea Donații din aplicație, unde pot alege trei ONG-uri locale către care să doneze. Astfel, românii au donat peste 134.700 euro către Dăruiește Viață, Asociația Magic și SOS Satele Copiilor.
Totodată, utilizatorii au investit mai mult în educație. Librăriile online au fost mai căutate decât în trecut, Cărturești, Elefant și Libris obținând o creștere a numărului tranzacțiilor cu 262%, în timp ce valoarea lor a crescut cu 341%.. În plus, românii au încercat să își îmbunătățească abilitățile cu ajutorul unor platforme pentru învățare online. De exemplu, Udemy, o platformă online care oferă o gamă largă de cursuri online la cerere, și-a dublat numărul de tranzacții, iar valoarea acestora a crescut cu 111%.
Deși majoritatea românilor achitau facturile în numerar, starea de urgență a contribuit la schimbarea acestui obicei, după cum o arată și datele Revolut. Utilizatorii Revolut din România au plătit peste 6,6 milioane de euro pentru facturi în ultimele două luni, cu o creștere a numărului de tranzacții de 41% și o valoare a acestora mai mare cu 44%.
Așa cum era de așteptat, cheltuielile cu transportul au scăzut semnificativ în ultimele două luni. Cel mai afectat a fost transportul în comun, care a scăzut cu 90%, în timp ce serviciile de ridesharing au înregistrat, de asemenea, o scădere fără precedent:
Benzinăriile au suferit la rândul lor pierderi, înregistrând o scădere cu 33% a numărului de tranzacții și cu 35% a valorii acestora.