Claudiu Zamfir
Firmele românești vor putea solicita online eliberarea certificatelor de situație de urgență (CSU) pentru a putea obține apoi ajutoarele de la stat, destinate societăților afectate de situația economică generată de criza coronavirus COVID-19 în România, conform propunerii oficiale de hotărâre de guvern prezentate de Mediafax.
Solicitarea certificatelor CSU prin care firmele atestă că au suferit pierderi economice se va face pe site-ul prevenire.gov.ro , conform propunerii de HG.
Potrivit proiectului, operatorii care vor putea cere sprijin guvernamental vor fi doar cei din sectoarele:
Solicitantul de sprijin guvernamental va completa informaţii referitoare la datele de identificare ale firmei, date de contact şi motivul solicitării CSU.
Totodată, firma va trebui să justifice nevoia acestuia şi să prezinte date referitoare la situaţiile financiare. În situaţia în care nu se observă o scădere a cifrei de afaceri de minimum 40%, dar operatorul este în dificultate prin prisma apariţiei situaţiei de urgenţă, compania va trebui să furnizeze documente justificative suplimentare pentru a dovedi necesitatea sprijinului.
Pe platformă se va urca, în esenţă, o balanţă contabilă certificată pe luna în care s-a observat o scădere a încasărilor cu un procent de minim 40%, faţă de perioada similară a anului precedent.
Totodată, fiecare solicitare va trebui analizată de Comisiile de Analiză a cererilor ce se vor constitui la nivelul Ministerului Economiei, Energiei şi Mediului de Afaceri.
Verificarea va fi formală, arată hotărârea de guvern, adică se va analiza doar existenţa documentelor încărcate de solicitant.
Procedura vizează că Certificatul va fi generat de Comisii; acestea îl vor transmite via email prin intermediul aplicaţiei într-un termen de maximum 5 (cinci) zile lucrătoare.
Proiectul de hotărâre prevede că acordarea CSU se realizează doar pe durata instituirii stării de urgenţă. Certificatul este valabil însă pe toata durata anului acordării.
Prin intermediu Certificatului de situaţie de urgenţă, firmele vor putea beneficia de facilităţi de natură fiscală, respectiv de garanţii de stat pentru acordarea de credite garantate, în proporţie de 80%, de către bănci în limita a 10 milioane de lei per beneficiar pentru capital de investiţii sau capital de lucru.
Propunerea oficială de HG mai prevede că Ministerul Economiei trebuie să asigure funcţionarea platformei în speţă în termen de 5 (cinci) zile de la adoptarea şi publicarea în Monitorul Oficial al hotărârii.
Potrivit decretului ce declară stare de urgenţă, Ministerul Economiei, Energiei şi Mediului de Afaceri eliberează la cerere certificate de situaţie de urgenţă pentru operatorii economici a căror activitate este afectată în contextul COVID-19, în baza documentelor justificative.
Pe ordinea de zi a şedinţei de guvern de miercuri, de la ora 17:00, se mai regăseşte o ordonanţă de urgenţă care prevede că Guvernul va acorda garanţii de stat pentru finanţarea firmelor în limita a 10 milioane de lei per beneficiar, pentru susţinerea economiei.
Garanţiile vor fi acordate prin programul IMM Invest Romania, iar firmele trebuie să dovedească prin atestatul în cauză de la Ministerul Economiei că au suferit pierderi de natură economică datorate epidemiei de coronavirus în România.
În esenţă este vorba despre credite pentru realizarea de investiţii şi/sau unul sau mai multe credite/linii de credit pentru capital de lucru, garantate de către stat, prin Ministerul Finanţelor Publice, în procent de maximum 80% din valoarea finanţării.
Astfel se modifică OUG 110/2017 privind programul de susţinere a IMM-urilor Invest Romania.
Valoarea maximă a creditelor/liniile de credit pentru finanţarea capitalului de lucru acordate unui beneficiar nu poate depăşi media cheltuielilor aferente capitalului de lucru din ultimii doi ani fiscali, în limita a 5 mil. lei.
Pentru creditele de investiţii, valoarea maximă a finanţării este de 10 mil. lei. Pentru microîntreprinderi, valoarea maximă este de 0,5 milioane de lei, iar pentru întreprinderile mici de 1 mil. lei, cu garanţiile acoperind 90% din valoarea creditului.
Garantarea creditelor asumă riscul pe partea statului astfel încât băncile să finanţeze mai uşor economia.
Pentru somaj tehnic, este nvoie de certificat de urgenta ??
Multumesc
Ce inseamna de fapt acest somaj tehic? Reprezint o gradinita particulara autorizata MEC, dar nu avem sustinere financiara din partea statului. Veniturile noastre sunt strict din taxa achitata de catre parinti. Ponderea salariilor este de 75% din incasarile lunare... pe care nu le mai avem. Chiar daca intram in somaj tehic, de unde am putea achita (chiar si in viitor) darile pentru aceste salarii, mai ales ca situatia poate dura chiar si cateva luni. Este legal daca le solicitam parintilor taxa de scolarizare (partiala) , chiar daca avem activitatea suspendata ?
Multumesc!
Conform indicatiei dvs. "Solicitarea certificatelor CSU prin care firmele atestă că au suferit pierderi economice se va face pe site-ul prevenire.gov.ro , conform propunerii de HG." am accesat linkul dar nu am gasit niciun link/ formular de completat. Unde gasesc formularul? multumesc, Mircea Kiritescu
Asadar, Ministerul Economiei inca lucreaza la procedura CSU si ar putea sa o faca prin site-ul perevenire.gov.ro, asa cum arata propunerea oficiala din 18 martie, prezentata in articolul de fata, sau prin alta solutie informatica (teoretic totul se poate schimba, pe masura ce apar noi si noi elemente si situatii. Ganditi-va, de exemplu, ca un programator din compartimentul IT poate sa gaseasca o solutie si mai buna, atunci evident ca se va renunta la intentia initiala cu site-ul prevenire.gov.ro si se va adopta aceea. Nu stim ce ne poate rezerva viitorul, nu avem un glob magic)
Coletarie si transport persoane noi nu mai facem nici un fel de transport as vrea sa stiu mai multe cum se procedeaza somaju tehnic
Noi suntem cofetarie patiserie, ne incadram in domeniile inchise de autoritati ?
Suntem din pacate noi in acest domeniu, iar informatiile nu sunt destule sau poate nu suntem in masura sa le intelegem in totalitate, de aceea am aprecia daca ne-ati putea ajuta cu niste sfaturi.
Daca ma intrebi de ajutorul nerambursabil pe SUN, acolo nu s-a luat (inca) nicio decizie de suspendare a obligatiilor (daca esti in perioada in care trebuie sa tii nr de angajati pe norma intreaga. Somaj tehnic inseamna suspendarea contractelor e munca). Eu zic sa ceri detalii direct la AIPPIMM sau la agentia de care apartii
PS: sotia mea are un proiect SUN pentru o statie ITP pe care ar trebui sa-l implementeze pana in iunie. Din ce inteleg, nici pentru acestia nu exista vreo derogare de la acordul semnat sau vreun sprijin de orice fel in conditiile actuale. Sa intelegem ca aceste firme aflate la inceput de drum, pentru ca nu au luat in calcul in momentul elaborarii planului de business, o astfel de situatie, le lasa sa intre direct in faliment?
Va rog, ca daca aveti informatii suplimentare, pe care nu le-am identificat, sa ni le oferiti si noua. Multumim.
Am un SRL al cărei domeniu de activitate este de afterschool. Evident ,activitatea este afectata de aceasta criza. Vreau sa solicit Certificatul pentru Situații de urgenta ,dar, pe.platforma indicata, eu nu gasesc un loc în care sa fie încărcate documentele necesare.
Va rog,dacă se poate, sa mă ajutați cu informații.
Va mulțumesc anticipat !
Cu stima,
Alina Barbu.
Am un SRL al cărei domeniu de activitate este de afterschool. Evident ,activitatea este afectata de aceasta criza. Vreau sa solicit Certificatul pentru Situații de urgenta ,dar, pe.platforma indicata, eu nu gasesc un loc în care sa fie încărcate documentele necesare.
Va rog,dacă se poate, sa mă ajutați cu informații.
Va mulțumesc anticipat !
Cu stima,
Alina Barbu.
Lucrez la un Serviciu de Alimentare cu Apa care se afla in subordinea Consiliului Local si as vrea sa stiu daca acest serviciu beneficiaza de prevederile oug 30/2020.Mentionez ca nu am mai putut sa ne deplasam la consumatori pentru a incasa c/v apei livrate si Serviciul de Alimentare cu Apa este in imposibilitatea de a achita drepturile salariale ale angajatilor si nici c/v energiei consumate .Solicit un raspuns pe adresa mea de email.Multumesc frumos .Verginel Potirniche
Serviciile Publice de pe linga Consiliile locale beneficiaza de facilitatile OUG 29 si 30/2020 avind in vedere faptul ca sunt autofinantate si nu au in aceasta perioada posibilitatea de a incasa sumele necesare functionarii ?
Care este solutia pentru ca acestea sa functioneze in continuare in conditii de normalitate,avind in vedere faptul ca au angajati carora trebuie sa le plateasca salariile?
Multumesc pentru raspuns.
Suntem o agentie de turism nou infiintata in febr 2020, iar de la 1 martie avem 2 angajati. Este posibil sa cerem somaj tehnic avand in vedere ca nu am avut venituri si implicit nu avem cu ce plati contributiile si salariile?
Multumesc,
Societate comerciala de tip SRL fara angajati cu activitate de inchiriere,afectata din cauza intreruperii activitatii chiriasului , unde se incadreaza pentru a beneficia de OUG 32/2020 .Multumesc!
O scoala post-liceala (sanitara) privata, ai carei angajati (cadre didactice) au CIM cu timp partial (plata cu ora) pe perioada determinata poate beneficia de ajutorul guvernamental acordat angajatilor? Precizez ca toti angajatii (colaboratorii) au depus cererea de incetare a activitatii de la 01.04.2020, iar angajatii permanenti (CIM cu timp integral pe perioada nedeterminata) sunt in somaj tehnic.
Daca eu am nevoie de Certificat GALBEN insa l-am solicitat pe cel ALBASTRU, cum pot renunta la cel albastru pentru cel galben?
Multumesc .
Aveti idee daca pot beneficia de ajutor de la stat in cazul in care detin un SRL in care imi desfasor activitatea in calitate de Dj la evenimente de tip nunta, botez, etc.? Mentionez ca nu am angajati, ci suntem 2 asociati in calitate de administratori. In cazul in care beneficiem de vreun ajutor de la stat, cum putem face dovada pierderilor? Se iau in calcul si contractele semnate pentru lunile aprilie si mai (sa speram ca doar acestea, fara a se prelungi starea de urgenta) sau doar balanta in comparativa cu perioada similara a anului trecut?
Poate ma puteți ajuta.am un magazin de haine...SRL..sunt doar administrator ,nu mi am făcut angajarea!magazinul e închis de ceva timp,fiind un magazin stradal.Exista șanse sa am vreun ajutor de la stat?am nevoie de acest certificat?
Am o societate comerciala care se ocupa exclusiv cu servicii de sonorizare si lumini pentru evenimente, servicii de suport tehnic si scenotehnic pt spectacole din 1993.
In prisma starii de urgenta cauzata de Covid 19, activitatea firmei efectiv sa blocat, ultimul spectacol l-am avut pe 24 Ianuarie... Sunt singurul angajat al firmei si acum sunt in somaj tehnic. Banii pe care ii primesc de la somaj nu ajung sa plataesc chiria, taxele si impozitele necesare sustinerii activitatii firmei, nicidecum sa-mi intretin familia. Am inteles ca se poate solicita un ajutor de la stat pt IMM-uri, dar nu stiu cuie sa ma adresez.
Cu stima,
Iulian Florea