Ce platforma de e-commerce alegi

Tutoriale StartupCafe - Platforma ecommerce open custom

Daca vrei sa-ti deschizi un magazin online ar trebui sa stii, de la bun inceput ce tip de platforma de e-commerce se potriveste pentru afacerea ta. Tipul de afacere, numarul de produse, logistica sau modalitatea efectuarii platiilor - sunt doar cateva criterii pe care trebuie sa le iei in calcul atunci cand iti alegi platforma de e-commerce.

12 lucruri utile despre platformele de e-commerce

Liviu Varzaru, project manager While1 si antreprenor al unui magazin online explica avantajele si dezavantajele acestora si care sunt lucrurile de care trebuie sa tii cont inainte de a alege. 

StartupCafe.ro: Ce platforma isi alege un magazin online debutant care nu are stoc si lucreaza cu ​stocurile  furnizorilor?
Liviu Varzaru: Ca sfat ar trebui sa isi aleaga o platforma capabila sa se integreze cu majoritatea curierilor din Romania care au suport pt dropshipping (de ex: FanCourier, Urgent-Cargus, Fastius s.a.). Mare atentie,  scopul unui magazin online debutant care va merge pe dropshipping este sa poata realiza o gestionare usoara a coletelor in tranzit. 

De asemenea nu este de neglijat automatizarea urcarii ofertelor de la furnizorii pe care ii vor lista (prin datafeed-uri). Cu cat poti intretine mai multe oferte de produse, cu atati poti spera la comenzi mai multe. Un alt aspect cand lucrezi cu multi furnizori este mentinerea sub control a marjei, pentru ca trebuie sa fii capabil sa gestionezi multe facturi de cumparare versus facturi de vanzare. Nu trebuie sub nicio forma sa ajungi sa vinzi pe minus anumite produse fie din greseala furnizorului, fie dintr-o eroare de gestionare a preturilor.

StartupCafe.ro: Ce tip de platforma se preteaza pentru o afacere care vinde produse de producator, homemade - zona creativa sau zona de food, miere de albine de exemplu?
Liviu Varzaru: Avand in vedere numarul mic de produse, ar fi indicata o platforma care sa puna focusul foarte mult pe partea de marketing. Poate ar fi o solutie si listarea produselor pe o platforma de tip marketplace.

StartupCafe.ro: Cand ar fi momentul sa ma gandesc la functionalitati suplimentare de tipul: module contabile, evidenta stocuri, modul livrari, etc?
Liviu Varzaru:
 Ideal ar fi sa te gandesti la dezvoltari tot timpul. Magazinele mari au ceea ce se cheama un backlog, adica o acumulare de idei si planuri care se poate intinde pe ani de zile. Incepand cu prima zi in care te gandesti sa pornesti un startup,  va trebui sa iti conturezi o strategie pentru dezvoltarile ulterioare. Un mare cuvant va trebui sa guverneze: automatizarea. (de ex: sa apesi 1 singur buton si sa genereze documentul de transport, factura fiscala, certificatul de garantie, pliantul pentru prima comanda etc).

12 lucruri pe care trebuie sa le stii inainte de a incepe o afacere online

  • nisa pe care vrei sa activezi, concurenta pe acea nisa (cat de greu ar fi acum sa iti deschizi un magazin IT?)
  • bugetul pe care il ai pentru investitii atat software, cat si ulterior pentru mentenanta software (dezvoltare/achizitionare de noi module pentru nevoi ulterioare)
  • bugetul pe care il ai pentru marketing (promovare -  atragere clienti, cat si pentru persoane (freelanceri sau agentii) care sa te ajute sa te promovezi pe toate canalele (adwords, facebook, SEO etc)
  • ce tip de afacere ai (magazin online, servicii, etc)
  • ce vanzi de fapt (produse, servicii profesionale - avocati, medici, contabili, digitale, cu atribute de marimi/culoare diferentiabile la nivel de stoc, vanzare recurenta - abonamente)
  • numarul de produse afisate pe site: 1-5, 100 - 1000, > 10000 etc
  • gestiunea stocurilor o realizez unde? In platforma de e-commerce sau intr-un program de contabilitate?
  • gestionarea clientilor, comenzilor, preturilor unde se va face?
  • cati oameni vor lucra? 1-2, 10, departamente diferite?
  • cum incasez banii (online sau offline)
  • magazin fizic propriu?
  • cum ma organizez logistic (cum livrez de pilda: am stocurile mele proprii? Sau vand de la alti furnizori prin sistem dropshipping?)

StartupCafe.ro: Ce presupune o platforma de tip open source? 
Liviu Varzaru:
 Platformele open-source sunt gratuite, fara a avea nevoie de o licenta platita. Este in sarcina celui care instaleaza o astfel de platforma sa configureze software-ul, serverele, securizare, mentenanta, efectuarea de backup-uri etc.

StartupCafe.ro: Care sunt avantajele si dezavantajele acesteia?  
Liviu Varzaru
: In primul rand ai acces gratuit si este ideala pentru nivelul de startup. De asemenea ai acces la comunitati online (forumuri) unde poti gasi specialisti + resurse online, Standardizare (poti trece usor de la o firma de suport la alta) si ai costuri reduse pentru inceput
Cu cat magazinul online va creste, cu atat ii vor fi necesare noi mecanisme (automatizare, integrari cu terti etc), care pot creste costurile considerabil. De aceea, va exista un prag peste care ar trebui sa se gandeasca la migrarea catre o solutie custom, adaptata nevoilor. La capitolul dezavantaje depinzi de freelanceri, care uneori te duc pana la un anumit punct.

StartupCafe.ro: Care este categoria de afaceri care poate alege open source?
Liviu Varzaru: 
Cel mai bine se preteaza startup-urile si firmele medii. 

StartupCafe.ro: Care sunt costurile pe care trebuie sa le suporti, comparativ cu alte tipuri de platforme?
Liviu Varzaru: 
In primul rand hosting - de la zeci de RON pana la zeci de EUR / luna, initializarea platformei, incluzand si realizarea layoutului (sau cumpararea si adaptarea lui): de ordinul sutelor de EUR si costul pentru dezvoltari sau achizitionarea de module  - de ordinul zeci sau sute de EURO.

StartupCafe.ro: Care sunt cele mai utilizate platforme open source pe piata romaneasca ?
Liviu Varzaru:
 Fara o ordine aleatoare WooCommerce, Magento, Prestashop, OpenCart etc. 
SaaS - este o platforma aflata in cloud, accesata din browser (internet) de catre utilizator pe baza unui abonament. Este in sarcina furnizorului acestui serviciu sa se preocupe de instalare, mentenanta, securitate, backup-uri.(platforma hosted) platformele custom 

StartupCafe.ro: Ce sunt platformele de tip custom ?
Liviu Varzaru:
 Pentru simplificarea discutiei, eu as merge pe o impartire intre Open-source si Custom (incluzand aici si SaaS - software as a service ). As merge pe aceasta varianta pentru ca cele Custom, care sa nu fie SaaS sunt apanajul firmelor mari (ex eMAG), care au o infrastructura hardware proprie + nevoi speciale (software-uri multiple conectate intre ele).
SaaS - este o platforma aflata in cloud, accesata din browser (internet) de catre utilizator pe baza unui abonament. Este in sarcina furnizorului acestui serviciu sa se preocupe de instalare, mentenanta, securitate, backup-uri.

StartupCafe.ro: Care sunt avantajele dar dezavantajele acestora?
Liviu Varzaru:
 Aceste tipuri de platforme  sunt adaptate pentru piata din România si ideale pentru business-uri medii și mari,. La avantaje putem vorbi despre integrarile custom-made si aici ma refer contabilitate, marketing, gestiune. Costurile ridicate ar fi partea care intra la dezavantaje.

StartupCafe.ro:  Care sunt costurile pe care trebuie sa le suporti, comparativ cu alte tipuri de platforme?
Liviu Varzaru:
 Aici intra costul initial de migrare pe platforma (layout adaptat pe noua platforma, migrarea datelor: comenzi, clienti, produse etc) - de la sute pana la mii de EUR. De asemenea intra si abonamentul lunar care include hosting, mentenanta, backup-uri etc si costurile incep de la zeci de ron/luna pana la mii de EURO. La costuri intra si dezvoltarile ulterioare: pret stabilit pe ora de dezvoltare sau cost fix pe modul dezvoltat.

StartupCafe.ro: Care sunt cele mai utilizate pe piata romaneasca?
Liviu Varzaru: 
Shopmania, Contentspeed, UIS-Extended, Gomag, While1 

StartupCafe.ro: Cateva sfaturi pentru cei care sunt la inceput de drum intr-o afacere online...
Liviu Varzaru:
 Pentru ca port o palarie dubla, aceea de Project Manger pentru o platforma de e-commerce cat si cea de antreprenor as vrea sa va impartasesc cateva din ideile pe care le-am acumulat in toti acesti ani:

  • Orice decizie este mai buna decat nicio decizie.
  • Parteneriatele sunt dinamice: nu te concentra doar pe cativa parteneri (furnizori, curieri etc). Incearca sa ai mereu variante de back-up pentru acelasi serviciu / produs.
  • Exista mereu o solutie mai rapida: incearca prin automatizari sa scazi timpul de procesare al comenzilor/task-urilor.
  • Este important sa investesti in trainingul oamenilor din echipa (in special Sales): ei vor oglindi nivelul de profesionalism al afacerii tale in fata clientilor.
  • Trebuie sa inveti constant: fii la curent cu tendințele din mediul digital, ia feedback direct de la clienti, get your hands dirty!
  • Este important sa crezi cu adevarat in visul tau: vei avea perioade bune, dar si unele mai putin bune. Mentine motivatia si determinarea cu care ai pornit la drum.

Custom, open source sau hosted

​​Alegerea platformei pe care va fi dezvoltat un magazin online este o decizie dificila care poate avea impact major intr-un startup online. Din pacate, nu exista platforma ideala pentru orice nevoie, de aceea cele mai multe business-uri aflate la inceput de drum trebuie sa ia o decizie bine cumpanita cu privire la investitia facuta si tipul de platforma pe care aleg sa-l utilizeze in primii ani de existenta.
 

Daca in business-urile offline ce nu necesita foarte multe integrari tehnice partea de alegere a softurilor poate fi tratata cu o mai mare lejeritate, acelasi lucru nu se poate aplica si pentru business-urile online in care una dintre principalele decizii ce trebuie luate este alegerea platformei de ecommerce pe care se va dezvolta magazinul.

Pentru multi antreprenori aflati la inceput de drum aceasta decizie poate fi greoaie si daca nu este luata avand toate datele necesare poate afecta pe viitor bunul mers si dezvoltarea business-ului. Si cand te hotarasti sa lansezi un business online, de fiecare data vei gasi "un prieten" care te va sfatui de bine, fara sa aiba intreaga imagine asupra a ceea inseamna "bine" pentru tine.

Inainte de a intreba un prieten, ar trebui sa stii ca in cazul platformelor de ecommerce lucrurile se impart in trei categorii mari: platforme de tip open-source, platforme custom si platforme de tip hosted. Si le vom trece  in revista, in asa fel incat sa stii ce sa ceri.

Platformele open-source

In ultima vreme au aparut mai multe platforme de tip open-source, insa voi enumera cele care fac parte din topul celor mai utilizate in ultimii ani: Magento, osCommerce, Drupal Commerce, Zencart, Ubercart, Prestashop, Opencart, Virtuemart (modul de ecommerce pentru Joomla), WooCommerce (modul de ecommerce pentru Wordpress).

De cele mai multe ori sunt confundate cu platformele gratuite insa acest lucru nu este obligatoriu. De fapt cele mai multe dintre ele au o versiune gratuita sau aproape gratuita ce are functionalitatile de baza pentru un magazin online si o versiune premium ce vine cu functionalitati mai avansate.

In momentul alegerii unei platforme de tip open-source ia in calcul cativa factori pentru fiecare dintre ele in parte. Ti-as recomanda sa incepi cu cei esentiali:

-costul anual al platformei unde ar trebui luate in calcul si solutiile de hosting in cazul in care sunt necesare solutii mai avansate (cum este pentru Magento, de exemplu);

-costul modulelor adiacente pentru ca sunt putine platforme ce se potrivesc perfect cu un business; cele mai multe au nevoie de module separate pentru functiile dorite;

-costul cu dezvoltatorii pentru ca orice magazin online are nevoie de o echipa de web development care sa asigure mentenanta si dezvoltarea ulterioara a site-ului;

-frecventa update-urilor pentru ca de cele mai multe ori update-urile vin cu functionalitati noi de care poti beneficia fie gratuit, fie in acelasi cost;

-dimensiunea comunitatii pentru ca se gasesc solutii mult mai rapide si mai ieftine la probleme ce sunt dezbatute sau analizate de mai multi oameni. In general multe firme de web development aleg sa nu dezvolte magazine online pe platforme mai putin cunoscute neputand apela la o comunitate in cazul in care este nevoie;

-posibilitatea de migrare fie catre varianta enterprise fie catre o alta platforma. Aici ar trebui luat in calcul, in primul rand, daca platforma dispune de o varianta enterprise, pentru momentul in care business-ul se va mari sau va avea alte nevoi. Apoi, ar trebui luata in calcul posiblitatea, costurile si conditile de migrare catre o alta platforma in cazul in care nu mai sunt satisfacute nevoile de business. De cele mai multe, ori migrarea este un subiect delicat, care aduce multe batai de cap atat ownerilor cat si developerilor.

-nevoile de business clasate pe grad de importanta (cat de mult ai nevoie ca un anumit proces sa se intample asa cum iti doresti tu) si pe ce perioada de timp (de ce functionalitati intuiesti ca ai nevoie pentru inceput, de ce ai nevoie peste 6 luni sau un an).

Platformele hosted

Platformele hosted sunt platforme gazduite la dezvoltatorii care le-au creat. Platfomele nu sunt de tip open-source pentru ca nu poti avea acces la codul aplicatiei. Accesul se face fie pe baza unui abonament lunar fix, fie un cost fix + comision din vanzarile realizate prin intermediul platformei. Printre platformele hosted se numara Shopify, Demandware,Volusion, Big Commerce si cateva din Romania precum Shopmania, Delazero, ContentSpeed, SilkMart (dezvoltata de Silk Web) si altele. Dezavantajul platformelor internationale ar fi ca nu sunt integrate cu furnizori locali de servicii (plata online, curierat, etc.) de aceea o parte mare din piata e servita de dezvoltatorii din Romania care vin la pachet cu module pentru cei mai cunoscuti curieri ori procesatori de plati romani. 

Platformele de tip hosted sunt mai accesibile business-urilor mici pentru ca de cele mai multe ori vin cu o lista de functionalitati suficiente acestor tipuri de business, au un cost uniform pe toata utilizarea ei (deci nu necesita investitii initiale mari cum e cazul customizarii unei platforme open-source unde costul apare in momentul lansarii business-ului) si pot fi gata de utilizare intr-un interval scurt de timp (cele mai multe la distanta de numai cateva clickuri si un contract).

Daca pentru platformele open-source trebuie analizata mai mult partea tehnica si luat in calcul costurile cu dezvoltatorii, la platformele lucrurile acestea dispar, de cele mai multe ori existand o serie de module cu posibilitate de instalare fie gratuita fie contra cost, dintr-o interfata destul de prietenoasa.

Problema care ramane in cazul unei platforme hosted este de migrare catre o alta platforma, indiferent ca este open-source sau custom. Neavand acces la codul sursa ori la baza de date migrarea automata a istoricului de comenzi, produse si clienti facandu-se foarte dificil. 

Ceea ce ar trebui analizat in cazul unei platforme hosted ar fi costurile lunare care sunt percepute in functie de diverse scenarii. In cazul in care se percepe un comision din tranzactie + diverse alte comisioane in functie de volumul de trafic, functionalitatile dorite, volumul de tranzactii cu cardul, etc. ar trebui calculat, dupa o serie de 2-3 scenarii mai pozitive sau mai negative, care ar fi costul total la final de luna astfel incat sa poti concluziona daca varianta hosted este cea mai potrivita pentru modelul tau de business.

Platformele custom

Platformele custom pot fi impartite si ele la randul lor in 2 categorii: platforme deja facute de dezvoltatori dar care nu sunt de tip open-source pentru ca nu au comunitati sau dezvoltatori independenti si platforme "facute de la zero".  Vom vorbi insa doar de prima categorie pentru ca pentru a doua, lucrurile se complica mai mult.

De cele mai multe ori cei care aleg o platforma custom aleg una de pe piata locala fiind mult mai usor de purtat relatia cu agentia de web development implicata. In momentul alegerii unei firme de dezvoltare este important sa analizezi istoricul acelei companii, sa te asiguri ca va mai exista cel putin pe termen mediu, eventual daca este posibil sa vorbesti cu alti clienti care sa fi utilizat platforma si sa-ti explice modul de lucru cu agentia implicata.

Principalul dezavantaj in cazul alegerii unei platforme custom este constrangerea de lucru pe toata perioada, cu echipa de development initiala.

Printre avantaje voi mentiona posibilitatea de dezvoltare rapida a functionalitatilor ulterioare avand in vedere ca vei lucra cu echipa care a creat initial solutia.

La nivel global sunt foarte multe platforme custom; la nivel local ar fi de mentionat Extended (dezvoltata de UIS), Magstoria (dezvoltata de Innobyte, bazata pe Magento) ContentSpeed (variantele Premium si Enterprise).

Tot la platforme custom ar putea fi incadrate si solutiile Enterprise pentru companii mari dezvoltate de principalii concurenti pe aceasta piata (Oracle, SAP, etc.)

Cum alegi, asadar, platforma de ecommerce?

Primul pas ar fi sa analizezi nevoile tale cat mai concret: de ce integrari ai nevoie (cu alte softuri de contabilitate, de gestiune, de depozit etc.), ce functionalitati ai nevoie (si aici cu cat este mai concret cu atat mai bine), ce buget orientativ esti dispus sa investesti, care te astepti sa fie volumul de vanzari in primele 6-12 luni, care sunt fluxurile principale de lucru, cum vezi dezvoltarea ulterioara a platformei si care sunt aceste necesitati.

O data ce ai clarificat aceste informatii, poti incepe sa treci prin specificatiile fiecarei platforme (fie ca e de tip open-source, hosted sau custom) astfel incat sa poata reiesi care este cea mai apropiata de nevoile tale. Apoi, daca exista o lista scurta de platforme poti cere oferte de pret de la dezvoltatorii sau producatorii in cauza, astfel incat sa poti pune in balanta si costurile implicate. 

Important este sa analizezi mai multe variante si sa nu faci o alegere in necunostinta de cauza. Poti oricand sa colaborezi cu un consultant pe proiect care, ulterior, poate juca si rol de Project Manager, in relatia cu dezvoltatorii.  Managerul de proiect te poate ghida in a lua cea mai buna decizie si ar trebui sa se asigure ca lucrurile de care ai nevoie se dezvolta corect si in felul in care iti doresti.

Nota redactiei: Autorul acestui articol, Cristian Filimon este consultant de management si business developer pentru companii de tehnologie si online. Lucreaza pentru startup-uri ce sunt conduse de pasiune, la care aduce o doza de abordare analitica si strategica.

Cum creezi pagini de produs eficiente

Tutorial in lucru

Optimizarea paginii de landing

Tutorial in lucru