Adi Iacob

VIDEO O nouă lecție din Ardeal: Oradea, orașul în care firmele occidentale se simt ca acasă

Thumbnail

Oradea a reușit să atragă investiții de milioane de euro de la zeci de firme, odată cu construcția primului parc industrial din oraș. Investiţia în acesta depăşeşte 20 de milioane de euro, jumătate din bani provenind din fonduri europene. După dezvoltarea Eurobusiness Park I, lucrurile au mers atât de bine încât autoritățile l-au construit și pe al doilea, tot cu ajutorul banilor europeni, urmat de alt spațiu dedicat afacerilor, făcut din fonduri proprii.

“Parcul Industrial din Oradea a fost dezvoltat în două etape, prin Programul Operaţional Regional. Investiţia depăşeşte 20 de milioane de euro: 50% din fonduri fiind contribuţie proprie şi 50% fiind contribuţia europeană. Modalitatea de 50-50 este dată de faptul că este o investiţie care va genera profit”, explică Marius Moș, director al direcției de management al proiectelor cu finanțare internațională, Primaria Oradea.

“Activităţile sunt variate, începând de la producţie, industrie grea, industria auto, tobe de eşapament pentru industria auto, diferite piese. Avem şi servicii în parc: avem logistică, transport, comerţ. Avem şi o companie de IT în parcul industrial”, a menționat Alina Silaghi, managerul Agenției de Dezvoltare Locală Oradea (ALDO).

Thumbnail

Parcurile industriale din Oradea sunt situate la aproximativ 4 kilometri de vama Borș de la granița cu Ungaria și la 70 de kilometri de autostrada M3 din Ungaria.

“Cred că a fost un cumul de factori care a ajutat la atragerea investitorilor. A contribuit atât infrastructura pusă la punct şi oferită investitorilor, adică accesul la toate utilităţile, pornind de la dumuri, energie electrică, energie termică şi apă dar şi o politică a municipiului care a generat atragerea investitorilor: de la reducerea birocraţiei pentru ei şi până la diverse facilităţi de care pot beneficia, cât şi un cadru clar în care îşi pot dezvolta afacerea, spune Marius Moș.

Alte 2 parcuri industriale dezvoltate după succesul Eurobusiness Park I

După succesul primului parc industrial dezvoltat cu ajutorul fondurilor europene, autoritățile din Oradea au depus un alt proiect pentru a obține finanțare de la Uniunea Europeană pentru construcția unui al doilea spațiu dedicat companiilor. 

“Procedura de a intra în parc e una simplă: în general, suma minimă pe care ei trebuie să şi-o asume ca și investiţie este de 70 de euro pe metrul pătrat. În toate cele trei parcuri industriale, momentan, avem 78 de companii care funcţionează. Am atras o valoare de investiţie de 280 de milioane de euro şi vom ajunge la un număr de locuri de muncă de până la 6000, a afirmat Alina Silaghi, managerul ALDO.

Investițiile în Parcul Industrial I din Oradea pot fi realizate după cum urmează:

  • negociere directă — pentru investiții de peste 5 milioane de euro
  • licitație - investiții sub 5 milioane de euro

Cele două proceduri se aplică în cazul investițiilor de tip:

  • greenfield (terenul este oferit liber de sarcini cu posibilitate de conectare la utilitățile publice pe limita de proprietate) prin concesionarea terenului cu posibilitate de cumpărare după realizarea unui procent de 15% din investiția propusă (în cazul investițiilor de peste 5 mil. euro), sau după realizarea investiției în procent de 100% (pentru investiții sub 5 milioane de euro)
  • există posibilitatea construirii unor hale pentru închiriere de către administrația Parcului în colaborare cu un dezvoltator pe baza cererilor ferme primite de la companii.

Rezidenții Parcurilor Industriale beneficiază de facilități fiscale constând în scutirea de impozit pe teren și clădiri, precum și scutirea de la plata altor taxe. În acest sens există 3 hotărâri de Consiliu Local care reglementează acest lucru.

Pentru investițiile mai mici de 10 milioane de euro se acordă ajutorul de minimis, iar pentru cele mai mari de 10 milioane de euro se acordă ajutorul regional de stat.

Locatarii parcului industrial: Firma care produce piese pentru BMW, Jaguar și Porche

Faist Mekatronic Oradea produce, începând cu 2005, componente pentru infrastructură de telefonie mobilă şi componente pentru industria auto. Când spun că producem aceste componente, achiziţionăm aluminiu, sub forma lingourilor de aluminiu, pe care, în turnătoria pe care o avem în Oradea, cu ajutorul cuptoarelor de topit, topim acel aluminiu iar cu ajutorul matrițelor şi utilajelor de injectat aluminiu produce forma brută a piesei.

Compania cu origini britanice produce componente pentru branduri cunoscute din industria auto, precum BMW, Ford, Jaguar și Porche. 

“Dacă ne referim la industria de infrastructură telefonie mobilă, sunt componentemari pe care le găsim instalate în toată lumea prin care Ericsson pune la dispoziţiaproviderilor de telefonie mobila infrastructura de telefonie mobilă. Când discutăm despre industria auto, acolo producem componente de o complexitate mare pentru industria auto şi vă pot enumera câteva exemple: Faist produce pentru clientul mare pompe de ulei care ajung pe toate motoarele BMW din lume. Producem la Oradea componente pentru direcţie asistată electronic, componente care ajung pe maşini Jaguar sau Ford, iar recent am început un proiect foarte inovativ, un proiect ambiţios prin care producem un reductor pentru conceptul Porsche E-Mission, spune Remus Cotuţ, manager pe Europa, Faist Mekatronic.

Compania are în Oradea 1200 de angajaţi și a ajuns la o cifră de afaceri deaproximativ 80 de milioane de euro, după investișii de peste 70 de milioane de euro.

“În ultima perioadă începem să vedem probleme la nivelul forţei de muncă. Pentru asta ne am extins în urmă cu doi ani aria de unde recrutăm şi de unde aducem personal la Oradea, am extins-o pe o rază de 50 de kilometri. Asigurăm transportul, avem 23 de rute pe care asigurăm transportul ca să ne ducem necesarul de oameni la muncă iar acum suntem foarte, foarte aproape de a lansa un proiect de recrutare a personalului chiar dintr-un alt judeţ”, a menționat Remus Cotuţ.

Parallax

Vizualizari
10650
Conţinut
Parerea ta despre articol

Acest proiect a fost finanțat cu sprijinul Comisiei Europene. Această publicație (comunicare) nu angajează decât autorul iar Comisia Europeană nu este răspunzătoare de folosirea în alte scopuri a informațiilor conținute.

Adauga comentariu
poza de profil
habar
n-am
Din pacate lectia de la Oradea este ca oamenii care au construit povestea de succes a parcurilor industriale au fost dati afara in suturi de administratia locala, atunci cand parea ca placinta a devenit prea mare ca sa nu fie capusata de partid. Au fost inlocuiti cu politruci de partid si lipitori de afise, care isi dau cu parerea tamp in reportajul de mai sus.

- Ultimele știri -

 


  Ultimele știri