Claudiu Zamfir
Comisarul European pentru politică regională, Corina Crețu, s-a plâns marți, la Bacău, că autoritățile române nu au depus niciun proiect major de infrastructură pentru zona Moldovei, oficialul european invitând Guvernul să-i ceară bani europeni pentru construcția unei autostrăzi Târgu Mureș - Iași. Declarațiile comisarului european vin după ce, zilele trecute, mai mulți cetățeni din zona Moldovei au venit la București pentru a protesta față de faptul că guvernanții nu au construit nicio autostradă pentru această parte a țării.
„Din păcate nu au fost transmise la Comisia Europeană proiecte majore de transport pe această regiune. (...) Așteptăm și suntem dispuși, dacă autoritățile române vor considera, am înțeles că vor depune (un proiect pentru autostradă n.r.) Târgu Neamț-Ungheni, dar noi suntem dispuși să finanțăm din Programul Operațional Infrastructură Mare și Târgu Mureș-Ditrău-Iași. Aceasta este decizia autorităților naționale dacă vor depune aceste proiecte la Comisia Europeană. Eu v-am spus ce am primit până acum, nu avem proiecte majore pe această regiune” - a spus Crețu, într-un dialog cu cetățenii, susținut la Bacău, alături de ministrul Fondurilor Europene, Rovana Plumb.
Corina Crețu a mai spus că din anul 2014, de când ocupă ea funcția de comisiar european pentru politică regională, autoritățile române i-au transmis spre aprobare doar 4 proiecte majore de infrastructură, din care niciunul pentru Moldova:
„De când sunt eu comisar, am primit doar 4 proiecte majore pe infrastructură”, s-a plâns Corina Crețu.
Potrivit procedurilor europene, statele membre sunt obligate să trimită la CE spre aprobare proiectele europene cu valoare mai mare de 50 de milioane de euro, acestea fiind considerate a fi proiecte majore.
Pentru a putea identifica mai ușor responsabilii acestei situații, trebuie menționat că beneficiarii care depun proiectele sunt toți în subordinea Ministerului Transporturilor: la autostrăzi - Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), la căi ferate - CFR, iar la linia de metrou - Metrorex.
Tot la Ministerul Transporturilor este și Drecția Generală Organismul Intermediar Transport, care a primit prin delegare o serie de competențe, inclusiv de sembare a contractelor de finanțare, de la autoritatea de management.
Autoritatea de Management pentru Programul Operațional Infrastructură Mare (AM POIM), din subordinea Ministerului Fondurilor Europene, unde ministru este Rovana Plumb, este principala instituție care gestionează fondurile europene pentru transport. Această autoritate face ghidurile solicitantului și menține relația permanentă cu Comisia Europeană privind proiectele majore și rambursările de cheltuieli din toate proiectele europene POIM.
Programul Operational Infrastructura Mare (POIM) 2014-2020, gestionat de Autoritatea de management POIM de la Ministerul Fondurilor Europene, are o alocare de 11,6 miliarde de euro, din care:
Conform celei mai recente situații publicate de Ministerul Fonsurilor Europene, în februarie 2018, în cadrul POIM România a încasat de la Comisia Europeană rambursări de cheltuieli în proiecte europene în valoare totală de 858,2 milioane de euro, reprezentând o rată de absorbție de 9,11%.
Comisarul european Corina Crețu s-a referit și la fondurile europene pentru start-upuri, îndemnând antreprenorii romîni din sona Moldovei să se înscrie la un proiect-pilot din Regiunea Nord-Est, finanțat din Fondul European de Dezvoltare Regională, prin Programul Operațional Competitivitate (POC) 2014-2020.
„Am avut această inițiativă pentru regiunile mai puțin dezvoltate, unde proiectele cum ar fi integrarea tinerilor în mediul de afaceri, în sprijirea tineretului pentru a construi o afacere, au un loc important. Este un proiect-pilot pe care l-am inițiat în 2016 în ceea ce privește regiunile rămase în urmă - cum este Nord-Est -, cele mai sărace din România, s-au deschis deja liniile de finanțare pe competitivitate și în special pe cercetare-inovare. Vă îndemn pe toți să accesați site-ul Ministerului Fondurilor Europene, pentru că noi nu oferim direct de la Bruxelles, ci prin minister”, le-a tramsis Corina Crețu antreprenorilor din zona Moldovei.
„Au fost proiectele care s-au derulat cel mai bine în perioada anterioară. În perioada trecută am avut 100% absorbție pe domeniul startupurilor și al afaceilor deschise de tineri și de aceea am oferit Guvernului României posibilitatea extinderii programului în pentru actauala perioadă de programare” -a mai spus ea.
În viitorul buget al Uniunii Europene 2021-2027, România va putea spera că nu-i vor fi scăzuțte alocările pentru Politica de Coeziune, pentru că s-a păstrat criteriul potrivit căruia vor primi bani mai mulți statele care au produs intern brut pe locuitor mai redus. Totuși, o bilă neagră va fi pentru statele membre care au ratp de absorbție mică în actuala perioadă de programare, iar aici se afșă și România, din câte a aspus Corina Crețu:
În viitorul buget multianual al Uniunii Europene, 2021-2027, pentru Politica de Coeziune Comisia Europeană a propus 374 miliarde de euro, prin Fondul European de Dezvoltare Regională, Fondul de Coeziune și Fondul Social European.
Acum au nevoie de ceva nou asa ca "marche"-aza pe idea noua, hai la autostrada asta. Dupa 3 ani si 3-4 studii de fezabilitate o sa tocam si banii astia. Stati relaxata :)