Uber şi Taxify – poziţie comună împotriva ordonanţei care le-ar putea scoate din piaţă
Raluca Abrihan

Uber şi Taxify – poziţie comună împotriva ordonanţei care le-ar putea scoate din piaţă

Thumbnail

Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice a publicat recent un proiect de ordonanţă de urgenţă care ar putea scoate din piaţă serviciile de transport precum Uber şi Taxify. Drept urmare, cele două companii vin cu o poziţie comună prin care cer Guvernului să renunţe la această ordonanţă. Ce prevede proiectul de OUG şi ce susţin cele două firme.

MDRAP a publicat săptămâna trecuta un proiect de ordonanţă de urgenţă prin care vrea să stopeze “impactul negativ asupra mediului concurenţial normal al activităţii operatorilor care sunt autorizaţi să presteze serviciul de taximetrie”, după cum se arată în proiectul de OUG. Cei care transportă în regim de taxi fără a avea autorizaţie (adică Uber sau Taxify) vor fi sancţionaţi chiar de la prima abatare cu amenzi de până la 5.000 de lei.

Potrivit legislaţiei în vigoare, persoanele fizice sau juridice care efectuau în mod repetat transport public, contra cost, de persoane erau sancţionaţi cu amenzi de la 1.000 lei, la 5.000 lei. Guvernul propune acum eliminarea expresiei “în mod repetat”, ceea ce înseamnă că şoferii Uber şi Taxify ar putea fi sancţionaţi de la “prima abatare”, fără ca autorităţile să mai fie nevoite să demonstreze caracterul repetitiv al transportului de persoane.

Ca răspuns la acest proiect Uber și Taxify au transmis poziţia lor prin care cer:

Până când vom avea și în România un cadru de reglementare pentru noile servicii de transport alternativ, cadru similar altor țări membre UE, solicităm membrilor Guvernului să amâne o potențială Ordonanța de Urgență, în numele celor peste 2 milioane de utilizatori și a zecilor de mii de șoferi care folosesc platformele noastre pentru a-și câștiga existența.

"Peste 2 milioane de oameni din România folosesc în mod activ Uber, Taxify sau alte aplicații similare. 1 din 10 români folosesc și apreciază aceste servicii pentru că sunt accesibile, sigure, de calitate și de încredere. Conform unui studiu IRES, 7 din 10 tineri văd aplicațiile noastre ca pe o alternativă la mașina personală, în timp ce  9 din 10 își doresc ca autoritățile să încurajeze dezvoltarea acestui tip de servicii alternative și să nu le limiteze.  

Până acum, această nouă industrie a serviciilor alternative de transport a contribuit cu zeci de milioane de Euro la economia locală, în doar câțiva ani. În același timp, am contribuit la crearea și menținerea a zeci de mii de locuri de munca care aduc noi taxe la bugetele publice. Potențialul este unul considerabil, iar angajamentul nostru comun este să investim în continuare în dezvoltarea acestei industrii în România. Ne dorim să lucrăm cu autoritățile pentru a ajuta la eficientizarea transportului urban, reducerea poluării și rezolvarea crizei parcărilor din marile orașe.

Împărtășim părerea industriei de taxi că este nevoie de o actualizare a cadrului legislativ, însă credem că aceste schimbări trebuie să favorizeze dezvoltarea industriei de mobilitate”, anunţă un comunicat al celor două companii.

Ce prevede concret propunerea de OUG:

Cu privire la transportul în regim de taxi și închiriere, la art. 55, pct. 3, lit h) din Legea nr. 38/2003 privind transportul în regim de taxi și în regim de închiriere, cu modificările şi completările ulterioare, se prevede dispoziţia legală potrivit căreia constituie contravenţie următoarea faptă, dacă nu a fost săvârşită în astfel de condiţii încât, potrivit legii penale, să fie considerată infracţiune, şi se sancţionează cu amendă de la 1.000 lei la 5.000 lei aplicabilă persoanelor fizice sau juridice pentru efectuarea, în mod repetat, de transport public, contra cost, de persoane cu un autoturism sau de mărfuri cu un autovehicul, a următoarelor fapte, prevăzute la art. 7, alin. (2) şi (3):

 „(2) Este interzis transportul public, contra cost, de persoane cu un autoturism, fără a deţine pentru acesta, după caz, autorizaţie taxi valabilă sau copie conformă valabilă, potrivit prevederilor alin. (1).

(3) Este interzis transportul public, contra cost, de mărfuri sau de bunuri cu un autovehicul cu masa maximă autorizată de cel mult 3,5 tone, fără a deţine pentru acesta autorizaţie taxi valabilă, potrivit prevederilor alin. (1), ori altă autorizaţie valabilă.”

Raportat la această prevedere, este dificil ca organele de control să probeze caracterul repetitiv al faptei, astfel încât să poată aplica sancțiunea.

I. Prin proiectul de ordonanţă se propune menţinerii valabilităţii actualului Program de transport interjudeţean până la data de 30.06.2023.

II. În domeniul transportului în regim de taxi şi în regim de închiriere, prin proiectul de ordonanţă de urgenţă a Guvernului se propune eliminarea expresiei „în mod repetat”, de la art. 55, pct. 3, lit. h) din Legea nr. 38/2003 astfel încât, sancţiunea să fie aplicabilă persoanelor fizice sau juridice pentru efectuarea, de transport public, contra cost, de persoane cu un autoturism sau de mărfuri cu un autovehicul, fără respectarea prevederilor art. 7 alin. (2) sau, după caz, ale art. 7 alin. (3).

Cum motivează Guvernul necesitatea acestei ordonanţe:

Având în vedere următoarele situații:

- creşterea activităţilor de transport de persoane în regim de taximetrie cu încălcarea prevederilor legale, cu caracter de fenomen permanent;

- amploarea maximă a imposibilităţii sancţionării faptelor de piraterie în transportul de persoane în regim de taximetrie, întrucât, caracterul repetitiv al faptei contravenţionale este ambiguu şi imposibil de măsurat;

- activitatea de transport de persoane în regim de taximetrie cu încălcarea prevederilor legale determină consecinţe negative asupra strategiilor autorităţilor administraţiei publice locale în privinţa transportului public local, cu impact negativ asupra mediului înconjurător din cauza creşterii poluării;

- impactul negativ asupra mediului concurenţial normal al activităţii operatorilor care sunt autorizaţi să presteze serviciul de taximetrie, având în vedere numărul limitat al autorizaţiilor care se eliberează la nivelul unităţilor administrativ-teritoriale;

- inaplicabilitatea obligaţiilor prevăzute la art. 7 alin. (2) şi alin. (3) din Legea nr. 38/2003, întrucât agenţii de poliţie nu pot dovedi caracterul repetitiv al faptei;

- imposibilitatea sancţionării persoanelor fizice sau juridice care nu respectă art. 7 alin. (2) şi alin. (3) din Legea nr. 38/2003, ce a determinat perpetuarea efectuării transportului public, contra cost, de persoane cu un autoturism, fără a deţine pentru acesta, după caz, autorizaţie taxi valabilă sau copie conformă valabilă, conducând la calitatea necorespunzătoare a serviciului de taximetrie şi a creşterii evaziunii fiscale;

- multiplele sesizări ale operatorilor ai serviciului public de taximetrie care îndeplinesc condiţiile legale şi a căror activitate este influenţată negativ de faptele de piraterie prestate în transportul public în regim de taxi şi în regim de închiriere;

- necesitatea stringentă a scăderii evaziunii fiscale generată de practicile ilicite în transportul rutier de persoane în regim de taximetrie.

Vizualizari
3227
Conţinut
Parerea ta despre articol
Adauga comentariu

- Ultimele știri -

Cookie Settings