Adi Iacob

VIDEO Tudor Chirilă, despre businessul muzical: Cum ar trebui sa-și gestioneze artiștii drepturile de autor

Thumbnail

Tudor Chirilă îndeamnă artiștii să studieze legile drepturilor de autor și crede că într-un business muzical, afacerile ar trebui sa pornească ca un parteneriat cu drepturi egale.

Prezent la ediția de anul acesta a conferinței Mastering the Music Business, Tudor Chirilă a vorbit despre experiența sa din industria muzicală, despre importanța legislației drepturilor de autor, despre cum prinde viață o trupă și cum funcționează businessul muzical, exemplificând cu procesul său din instanță cu foștii colegi din trupa Vama Veche. 

Dacă ești compozitor, artist, scriitor sau designer, este important ca operele tale să fie protejate de lege. Înregistrarea şi protejarea creațiilor oferă autorului dreptul de autor, fiind permisă apoi vânzarea, licenţierea sau oferirea acordul pentru utilizarea acestora. 

Artistul explică procesul de creare a unei trupe, care după părerea sa pleacă de la ideea unui parteneriat. Eu sugerez în continuare că trebuie împărțit totul egal și că o trupele trebuie să plece dintr-un raport de egalitate pentru că acest raport elimină frustrarea vizavi de paternitate, care este foarte importantă într-o creație. În creație trebuie să pleci de la ideea de echipă, explică Tudor Chirilă.

De asemenea, el a trecut prin experiența din instanță pe tema drepturilor de autor, din cauza unei legi pe care mulți artiști nu o înțeleg în totalitate.

Deși eu eram autorul tuturor versurilor, am acceptat ca ele să fie înregistrate pe numele tuturor (…) Chiar dacă eu am scris versurile, colegii mei au colectat drepturile de autor. După 10 ani când ne-am despărțit, în legea 8/96 e un articol foarte clar: autorii pot interzice execuția muzicală. Oricare din autori celorlalți autori, a explicat Tudor Chirilă.

Din punctul meu de vedere s-a creat un precedent destul de nasol pentru că totuși, dacă ai încredințat opera ta unor societăți (de gestiune colectivă) care administrează și au grijă ca tu să fii remunerat ca autor din execuția muzicală, atunci e ok; extrapolând, ce facem cu toate trupele de coveruri care ne cântă muzica? Mergem să le interzicem? Cum alegem când le interzicem să o cânte sau când nu? Că putem să facem și asta conform legii 8/96, a afirmat artistul.

Pe de altă parte, orice artist pe orice scenă din lumea asta are dreptul să interpreteze live orice piesă scrisă de orice autor atâta timp cât autorul își primește drepturile, a menționat Dan Fințescu, moderatorul discuției de la Mastering the Music Business.

Tudor Chirilă a meționat că acest lucru nu este valabil conform procesului Vama Veche.

De asta spun că s-a creat un precedent, de asta spun că este important să cunoaștem legile și de asta spun acum că oricare dintre colegii mei poate interzice unei trupe de coveruri (să cânte piesele lor), a spus fostul solist al trupei Vama Veche.

Utilizatorii de opere muzicale (cei ce deţin restaurante, hoteluri, moteluri, baruri, cluburi, galerii comerciale, etc) au obligația ca înaintea oricărei utilizări să obţină autorizaţia de licenţă neexclusivă pentru utilizarea operelor muzicale şi să plătească remuneraţii autorilor și titularilor de drepturi de autor, potrivit legislației în vigoare.

Organismele de gestiune colectivă ce colectează remuneraţiile cuvenite titularilor de drepturi pentru comunicare publică şi eliberează licenţe-autorizaţii neexclusive:

  • UCMR–ADA (Asociația pentru Drepturi de Autor a Compozitorilor)
  • CREDIDAM (Centrul Român pentru Administrarea Drepturilor Artiştilor Interpreţi)
  • UPFR (Uniunea Producătorilor de Fonograme din România)
  • UPFAR-ARGOA (Uniunea Producătorilor de Film şi Audiovizual din România – Asociaţia Română de Gestiune a Operelor din Audiovizual)
  • DACIN-SARA (Societatea pentru Drepturi de Autor în Cinematografie şi Audiovizual - Societatea Autorilor Români din Audiovizual)
Parallax

Vizualizari
1022
Conţinut
Parerea ta despre articol
Adauga comentariu

- Ultimele știri -

 


  Ultimele știri