O plimbare cu trotineta electrică poluează mai mult decât una cu autobuzul diesel: Studiu
Adi Iacob

O plimbare cu trotineta electrică poluează mai mult decât una cu autobuzul diesel: Studiu

Thumbnail

Trotinetele electrice sunt mai puțin ecologice decât au susținut inițial companiile care operează aplicații de închiriere, potrivit unui nou studiu care arată că o călătorie cu un e-scooter este, în general, mai poluantă decât una cu alte tipuri de mopede electrice sau chiar într-un autobuz cu motor diesel standard. Impactul real al acestor vehicule depinde foarte mult de modul în care sunt fabricate, ce alt mijloc de transport înlocuiesc când sunt folosite și de durata lor de viață.

Cercetătorii de la North Carolina State University au efectuat studiul după ce unul dintre ei a observat un autocolant pe o trotinetă pe care scria: „călătoria nu a generat emisii de carbon”.

Cercetătorii au decis să efectueze o „evaluare a ciclului de viață” și au urmărit emisiile de carbon generate de producția, transportul, încărcarea, colectarea și eliminarea trotinetelor electrice, scrie Brussels Times.

După o analiza ciclului de viață, studiul a constatat că o călătorie de o milă (1,6 km) cu o trotinetă electrică a emis, în general, mai multe gaze cu efect de seră decât o călătorie cu alte mijloace de transport.

„Scuterele dockless produc, în general, mai multe emisii de gaze cu efect de seră per pasager decât un autobuz diesel standard, un moped electric, o bicicletă electrică, o bicicletă (traditională) sau, desigur, o plimbare pe jos”,  scrie publicația Universității americane Massachusetts Institute of Technology ― MIT Technology Review.

Studiul arată că trotinetele generează aproximativ jumătate din emisiile de carbon unui automobil standard: circa 200 de grame de dioxid de carbon pe milă (comparativ cu aproape 415g pentru o mașină standard).

Jumătate din motivele care stau la baza amprentei de carbon a trotinetelor electrice provin din procesele de fabricație și aprovizionare a fabricilor ― o problemă care este agravată de faptul că durata de viață reală a acestora este relativ scurtă odată ce ajung pe străzi.

În total, jumătate din emisiile de carbon provin din materiile prime și din procesul de fabricație. Cercetătorii au descoperit acest lucru după ce au dezasamblat o trotinetă Xiaomi M365, fabricată în China ― model folosit de startup-urile Lime și Bird.

Echipa a cântărit fiecare parte, inclusiv cadrul din aluminiu, piesele din oțel, bateria cu litiu-ion și motorul electric. Apoi au analizat concluziile unor studii anterioare despre impactul asupra mediului al extragerii, producerii și livrării materiilor prime.

Totuși, cantitatea de emisii per milă generată de o trotinetă electrică depinde foarte mult de durata lor de viață ― estimată de unele companii la câteva luni sau de altele de câțiva ani.

O analiză bazată pe datele generate de flota startup-ului Bird din Louisville, Kentucky, realizată de Quartz anul trecut, a constatat că durata medie de viață a acelor vehicule a fost de 28,8 zile. De asemenea, chiar compania Bird a recunoscut în documentele adresate investitorilor că vehiculele sale au o durată de viață de aproximativ o lună sau două, scria The Information

Cealaltă pondere majoră a emisiilor ― 43% ― provine din flota de vehicule necesară pentru a merge prin oraș, în fiecare zi, colectând trotinete de pe străzi și trotuare pe care le duc într-o locație de încărcare. Procesul este reluat după ce trotinetele sunt încărcate, fiind nevoie să fie amplasate înapoi în locuri unde utilizatorii le pot găsi.

Impactul trotinetelor asupra mediului depinde și de ce alt mijloc de transport înlocuiesc când sunt folosite. Un sondaj realizat pe utilizatorii de aplicații prin care pot fi închiriate trotinete electrice din orașil Raleigh, Carolina de Nord , arată că numai 34% ar dintre aceștia fi folosit mașina personală sau un serviciu de ride-sharing în locul e-scooterului. De asemenea, aproape jumătate din cei care au participat la sondaj au spus că ar fi mers cu bicicleta sau pe jos, 11% ar fi luat autobuzul, iar 7% ar fi anulat pur și simplu călătoria.

Autoritatea care gestionează transportul în orașul Portland a constatat că doar 34% dintre plimbările cu trotinetele electrice închiriate au înlocuit călătorii cu mașini sau servicii de ride-sharing. De asemenea, în urma unor sondaje realizat în 26 de orașe, Lime însăși a constatat că aproximativ „1 din fiecare 3 călătorii” înlocuiește o plimbare cu mașina.

Unele startup-uri care închiriază trotinete apelează la utilizatori pentru a le încărca în fiecare zi. De exemplu, aplicația Lime, prezentă și în România (București) din luna mai, are programul „Juicers”, prin care utilizatorii sunt plătiți să colecteze, încarce și să amplaseze trotinetele înapoi pe străzi. 

Și românii au lansat astfel de startup-uri - precum Flow sau Wolf-e. În timp ce Wolf-e are o echipă care se ocupă cu încărcarea și transportul trotinetelor, Flow are stații fixe.

Citește și:

VIDEO București: Cum poți face bani, ca „juicer”, cu trotinetele electrice Lime

Vizualizari
47580
Conţinut
Parerea ta despre articol
Adauga comentariu
poza de profil
Adrian
Popa
Mama ce clickbait e articolul asta =)
poza de profil
Florin
Adrian
Un rahat de studiu. Nu e prima oara, la fel au facut si despre automobilele electrice atunci cand au aparut.
Pentru vehiculele electrice se ia in considerare totul, productie, transport (din China in USA), reincarcarea etc. Pentru Diesel, nu mai combustibilul. Nimic altceva, nici productia, nici reparatiile, nici costurile retelei de distributie a combustibilului, nici rafinarea, nici extractia si, desigur, nici costul ecologic inimaginabil al frecventelor accidente care se soldeaza cu scurgeri de petrol.
Adica pleci de la concluzie, livrata de cel care a platit generos studiul si gasesti cai imaginative de a o sustine.
Hai ca nu suntem toti idioti.
poza de profil
Paul
Teo
Trec peste nevoia de senzational a articolului si reduc la esential ce se spune aici: jumatate din amprenta de carbon a trotinetei DE INCHIRIAT vine din procesul de productie si aproximativ jumatate din emisiile flotei de vehicule care le strange si le reincarca. Nicio vorba despre amprenta de carbon a curentului electric cu care se incarca trotinetele , ca doar nici in SUA (articolul original) nici in Romania nu este 100% din energie regenerabila.
Combinat cu perioada scurta de utilizare a trotinetelor DE INCHIRIAT (voi spuneti 2 ani teoretic, articolul dadea exemplu de 2 companii la care durata medie de viata era 1 si 2 luni) iese o amprenta PER KM mai mare la trotineta. Dar ce polueaza mai tare? O trotineta care merge 5 km pe zi sau un autobuz diesel care merge 1000? Care ar fi valoarea amprentei zilnice de carbon intre cele doua?
Baietii de la MIT au fost "politically correct" si au spus "scuterele dockless" nu orice trotineta. Trotineta mea de acasa care nu e culeasa noaptea de pe strazi polueaza mult mai putin.
Concluzia: cred ca un titlu mai aproape de realitate ar fi fost "trotinetele electrice de inchiriat polueaza per km mai mult decat un autobuz"

- Ultimele știri -

Cookie Settings