Răzvan Tătaru
Înmatriculările de mașini noi au crescut cu 4,3% față de perioada ianuarie-septembrie 2023, iar reînmatriculările mașinilor second-hand au crescut și ele cu 4,7%, potrivit unei analize realizate de o platformă de anunțuri auto, care mai susține că românii caută, în principal, mașini de tip SUV.
Datele au fost prezentate în cadrul Galei Autovit.ro, aflată la ediția a 7-a. Reprezentanții au oferit o analiză detaliată a tendințelor actuale în preferințele românilor pentru cumpărarea de mașini, bazată pe datele exclusive ale platformei, și au explorat perspectivele pieței auto pentru anul 2025.
Înmatriculările de mașini noi au crescut cu 4,3% față de aceeași perioadă a anului 2023, această dezvoltare fiind susținută în mare parte de fondurile majorate ale programului Rabla Plus.
În ceea ce privește piața second-hand, importurile de mașini rulate au cunoscut o creștere semnificativă de 9,7%, în timp ce reînmatriculările auto pe plan local au avansat cu 4,7%, dominând piața de second-hand cu o cotă de peste 50%.
În același timp, segmentul mașinilor electrice a înregistrat o scădere de 32%, influențată de provocările legate de infrastructură și de modificările în sistemul de subvenții guvernamentale.
Piața auto va continua să se transforme în 2025, într-un context marcat de predictibilitate redusă și influențat de anul electoral 2024.
Competiția se va intensifica între producătorii europeni și cei chinezi, care își vor consolida prezența în Europa. Consumatorii vor beneficia de o îmbunătățire a raportului calitate-preț pentru mașinile noi, efect ce se va resimți și pe piața auto la mâna a doua.
În primele nouă luni ale acestui an, pe platforma Autovit s-au vândut aproximativ 95.000 de mașini, cu o valoare totală de aproximativ 2 miliarde EUR. Platforma menține un trend pozitiv stabil, înregistrând creșteri de 5% și 10% în ambele segmente, respectiv mașini noi și mașini SH.
Intervalul de preț de 10.000 - 25.000 EUR rămâne poate cel mai interesant, întrucât atrage peste un sfert (27,8%) din căutările utilizatorilor și are o acoperire generoasă: 37,2% din totalul ofertei de la persoane fizice și 42,3% din partea dealerilor.
Interesul pentru mașinile rulate rămâne unul semnificativ pe platforma de anunțuri. În schimb, un studiu recent arată schimbări notabile în comportamentul consumatorilor și preferințele acestora în ceea ce privește achiziția de vehicule noi: 36% dintre respondenți caută în mod activ mașini noi pe Autovit.ro, iar peste 50% dintre acești utilizatori sunt interesați de autoturisme cu o valoare de peste 15.000 EUR.
Mai mult, conform studiului desfășurat la nivel național, peste 50% dintre aceștia vor să cumpere un vehicul în maxim un an.
Platforma a înregistrat o creștere de aproximativ 11% a numărului de anunțuri pentru mașini noi în perioada ianuarie - septembrie 2024, comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut. În prezent, 2.500 de oferte de mașini noi sunt listate pe Autovit.ro.
Clasificarea în funcție de tipul de combustibil arată un interes predominant pentru modelele diesel și pe benzină. În rândul căutărilor, modelele Diesel sunt preferate, cu mărci de top precum Volkswagen, Audi și BMW, în timp ce dealerii oferă, de asemenea, modele de la BMW, Volkswagen și Mercedes-Benz.
Pentru vehiculele pe benzină, Volkswagen și Skoda conduc clasamentul preferințelor utilizatorilor, urmate de BMW, iar în oferta dealerilor predomină modelele Mercedes-Benz și Volkswagen.
Cererea de vehicule hibride și electrice este mai mică, dar în creștere. Toyota este lider în căutările de modele hibride, alături de Hyundai și BMW, iar oferta de la dealeri include Toyota, Mercedes-Benz și Lexus.
SUV-urile sunt cele mai căutate tipuri de vehicule, înregistrând 30,7% din căutările utilizatorilor și constituind aproape 44% din oferta dealerilor. Sedanurile sunt, de asemenea, populare, cu 22,7% din căutări și 20,7% din oferta dealerilor, urmate de combi (16% din căutări și 11% din oferta dealerilor). Deși procentul de căutări pentru cabriolete și coupe-uri este relativ mic (1% și 3%), aceste vehicule ocupă totuși o nișă în preferințele de pe platformă.
Clasamentul celor mai vizualizate mărci de autoturisme noi pe platforma de anunțuri este condus de Mercedes-Benz, cu 37.936 de vizualizări unice, urmat de BMW (27.779), Ford (24.812), Volkswagen (24.457) și Toyota (22.881).
La categoria mașinilor rulate, BMW domină clasamentul cu 169.679 de vizualizări, urmat de Volkswagen (168.048), Audi (154.993), Mercedes-Benz (149.826) și Ford (112.746).
Printre modelele noi, Dacia Duster (11.241 vizualizări), MG ZS (8.248) și Skoda Octavia (7.678) sunt preferatele românilor, iar în rândul autoturismelor rulate, modelele BMW Seria-3 (88.871) și Volkswagen Golf (83.660) atrag cele mai multe vizualizări.
În contextul unui interes în creștere pentru vehiculele ecologice, Toyota domină segmentul eco cu trei modele în top 5: C-HR (22% din piață și 1.054 de unități listate pe platformă), Corolla (15%) și RAV-4 (14%).
Dacia Spring și Toyota Auris ocupă locurile următoare cu 10% și, respectiv, 8% din ofertă, demonstrând interesul crescut pentru mobilitatea electrică accesibilă.
În topul vizualizărilor de piese auto, BMW domină cu 729.127 de vizualizări unice, urmat de Volkswagen (384.472) și categoria multimarcă (368,874). Subcategoria de caroserie-interior este cea mai vizualizată, unde BMW are un record de 189.325 de vizualizări, urmat de Volkswagen cu 40.044 și Mercedes-Benz cu 37.238.