Apple, Google și Amazon sunt doar trei dintre cele mai valoroase branduri din lume în 2022, potrivit unui studiu.
Astfel, Apple, care ocupă prima poziție în clasamentul Kantar BrandZ Most Valuable Global Brands 2022 (cele mai valoroase branduri globale din 2022) este pe cale să devină primul brand de un trillion de dolari.
Valoarea mărcii a ajuns la 947,1 miliarde de dolari.
Apple se remarcă prin gradul ridicat de diferențiere și prin diversificarea continuă din portofoliul său de hardware, software și servicii.
Compania este urmată de Google, care urcă pe locul doi și este unul dintre brand-urile cu cea mai rapidă ascensiune în clasament. Gigantul tech și-a crescut valoarea mărcii cu +79%, până la 819,6 miliarde de dolari.
Suita de aplicații Google pentru munca la birou și pentru productivitate l-a făcut să fie o parte esențială a vieții consumatorilor din întreaga lume.
Valoarea combinată a celor mai valoroase 100 de brand-uri din lume a crescut în ultimul an cu 23%, până la 8,7 trilioane de dolari.
Treizeci și șapte de mărci și-au îmbunătățit poziția în clasament în acest an. În 2022, peste trei sferturi din valoarea brand-urilor provine de la companii din SUA.
Mărcile din categoriile Media și Divertisment, Furnizori de soluții pentru companii și Tehnologie și cele din diversele categorii de Retail reprezintă peste jumătate din valoarea totală a primelor 100 de mărci.
Top 10 cele mai valoroase branduri din lume 2022
- Apple
- Google
- Amazon
- Microsoft
- Tencent
- McDonald’s
- Visa
- Facebook
- Alibaba
- Louis Vuitton
Top tendințe 2022 în ceea ce privește brandurile globale
- Microsoft, ZARA și IBM sunt în fruntea noului clasament Kantar Sustainability BrandZ Index, care arată că sustenabilitatea reprezintă deja 3% din capitalul mărcii și că este de așteptat ca importanța ei să crească.
- Tesla este una dintre cele mai de succes povești din acest an, prin trecerea pe poziția nr. 29 de la nr. 47, care reflecă tendința mondială de creștere a vânzărilor de vehicule electrice; volumul acestora a înregistrat mai mult decât o dublare în 2021.
- Louis Vuitton (locul 10; 124,3 miliarde dolari) este primul brand de lux care a ajuns în Top 10 global, reflectând creșterea pieței de articole de lux la nivel mondial și în special în China. Louis Vuitton a înregistrat o creștere cu 64% a valorii mărcii în acest an și este primul brand european care a ajuns în Top 10 global după 2010.
- Nou-veniții în clasamentul din 2022 provin din mai multe categorii. Aramco, una dintre cele mai mari companii integrate de energie și produse chimice din lume, a debutat cel mai sus dintre toate, pe locul 16. Brandul de servicii IT și consultanță Infosys din India a ajuns pe poziția 64. Cel mai mare ecosistem de comerț electronic și plăți online din America Latină, Mercado Libre, a intrat direct pe locul 71.
- Mărcile din China se mențin puternice, în ciuda faptului că s-au confruntat cu provocări deosebite generate de pandemie, având doi clasați în Top-ul celor mai puternice 10 brand-uri globale, cu Tencent pe locul 5 și Alibaba pe locul 9. China este, de asemenea, singura piață care rivalizează cu dominația SUA în categoria Media și Divertisment, cu WeChat pe locul 5 și TikTok pe 9.
Brand-urile din categoriile Tehnologie și Articole de lux au crescut cel mai rapid față de anul trecut; cu o creștere de +46% pentru zona de Tehnologie B2C și +45% pentru Articole de lux.
Mărcile din sectoarele Bancar și Auto au demonstrat de asemenea o creștere impresionantă; Auto +34% și Băncile +30%. Ca termen de comparație, creșterile din sectoarele de Îmbrăcăminte au fost de 20%, iar la Îngrijire personală de 17%.
La nivel de categorie, Wells Fargo a fost singurul brand nou pe prima poziție, trecând de pe locul doi pe primul în categoria Bănci și înlocuind astfel ICBC din China.
Ce aspecte maximizează rezultatele de business
- Pandemia a accelerat și mai mult creșterea comerțului electronic în categoria de retail, prin urmare, mărcile cu conexiuni mai puternice cu consumatorii și-au putut susține creșterea online și nu numai.
- Brandurile de tip portofoliu, care continuă să inoveze și să-și diversifice oferta, înregistrează noi creșteri, în special în cazul Apple, Google și Amazon, dar și al altor mărci, ale căror servicii sunt la intersecția dintre tehnologie, divertisment și servicii de plată.
- Mărcile care se bazează doar pe o categorie sau pe o singură piață au cel mai mare profil de risc, în timp ce mărcile care s-au diversificat în mai multe categorii și în mai multe piețe au înregistrat o creștere mai rapidă a valorii brand-ului în 2022 și au șanse mai ridicate de a avea o creștere peste medie.
- Pentru a naviga pe o piață aflată într-o schimbare majoră, brand-urile trebuie să câștige încrederea consumatorilor și să o folosească drept mijloc pentru a obține stabilitate și siguranță.
- Mai mult decât în trecut, brand-urile de astăzi trebuie să construiască încrederea pe baza performanței lor și la nivel societal, nu doar prin performanța produsului lor.
- Uneori, aceasta prespune ca ele să aibă o misiune socială (social purpose) care este integrată în întreaga organizație.
- Nike este un bun exemplu prin angajamentul său continuu de a oferi inspirație și de a inova pentru toată lumea, nu doar pentru sportivii de performanță, dedicând o atenție specială fetelor și pentru comunităților minoritare.
Studiul prezintă cele mai valoroase branduri din lume din 13 categorii.