Răzvan Tătaru

Tendințe Black Friday 2024: Românii pun la bătaie 1,2 miliarde EUR (studiu)

Black Friday

6 din 10 români își doresc o experiență autentică de Black Friday, cu reduceri semnificative de până la 50%, potrivit unui studiu care mai spune că bugetul mediu al unui român este de aproape 400 EUR, în creștere cu 20% față de 2023.

Black Friday continuă să fie unul dintre cele mai așteptate evenimente de cumpărături din România, cu 57% dintre români care vor să cumpere în această perioadă din 2024, potrivit studiului Trenduri Black Friday 2024 vs 2023, realizat de agenția de cercetare MKOR. 

Bugetul total estimat ajunge la o valoare de 1,2 miliarde EUR, iar 8 din 10 români au stabilit deja sumele pe care le vor cheltui, ținând cont mai ales de venitul disponibil (67%), dar și de ce au pe lista de dorințe (34%). 

Deși preferința pentru cumpărăturile online scade ușor (-5% față de 2023), acesta rămâne principalul canal de achiziție, completat de o abordare mixtă. Generația Z profită cel mai mult de flexibilitatea oferită de cumpărăturile omnichannel.

Cumpărăturile se vor concentra pe produse de tehnologie și articole de uz îndelungat, cu electronicele și electrocasnicele în topul preferințelor pentru 58% dintre români. În creștere cu 5% față de anul trecut, produsele IT&C câștigă teren și devin o prioritate pentru 32% dintre cumpărători. 

Pe de altă parte, fashion-ul pierde din atractivitate la nivel general (-13% față de 2023), dar rămâne relevant pentru anumite segmente: 41% dintre tinerii din Generația Z și 42% dintre femei încă își doresc să cumpere articole de modă de Black Friday.

Pentru cumpărătorii activi, evenimentul reprezintă o oportunitate de a achiziționa produse și branduri dorite la prețuri mai accesibile (54%). Mulți dintre respondenți consideră Black Friday o ocazie bună pentru a cumpăra cadouri de Crăciun (23%) sau pentru aniversări (14%).

Ce categorii de români vor face cumpărături de Black Friday

Majoritatea celor care plănuiesc să cumpere de Black Friday sunt tineri din generațiile Gen Z și Millennials și persoane cu venituri lunare de peste 6000 lei

Segmentul indecișilor (31%) din care fac parte mai ales persoane peste 44 ani și cu venituri reduse, de sub 3000 RON, poate fi atras prin oferte mari la produsele și serviciile de interes pentru ei.

Bărbații rămân principalii respingători (68%), chiar dacă procentul acestora este în scădere față de 2023 (cu 8 puncte procentuale). În schimb, ponderea celor care resping activ evenimentul s-a dublat în ultimii trei ani (de la 5% în 2022 la 10% în 2024).

La ce se așteaptă românii de la Vinerea Neagră

Reducerile mari sunt așteptarea principală pentru 6 din 10 români care își doresc discounturi, în medie, de 50% din preț. Cei mai interesați de reduceri sunt Millennials, bărbații și persoanele cu venituri mai reduse.

Un sfert dintre respondenți își doresc stocuri suficiente de Black Friday. Acest aspect este important în special pentru cei cu venituri mari, preocupați de disponibilitatea produselor dorite peste media eșantionului.

Datele ne arată că Black Friday continuă să fie un moment important, iar consumatorii devin mai selectivi și mai sceptici față de reducerile afișate. Deși rămâne unul dintre cele mai așteptate evenimente comerciale, cu bugete importante investite, vedem că piața se maturizează și suntem pe drumul cel bun. Retailerii au ocazia să se alinieze cu așteptările consumatorilor și să ofere reduceri substanțiale, care să întâmpine așteptările tot mai pragmatice ale consumatorilor români,” a declarat Cori Cimpoca, fondatoarea MKOR.

Românii se bazează atât pe veniturile disponibile, cât și pe experiențele trecute de cumpărare atunci când își stabilesc bugetul. Bugetul mediu individual de cumpărături pentru Black Friday este estimat la puțin sub 400 EUR, cu o creștere de 20% față de 2023. 

În plus, 32% dintre respondenți au planuri pentru achiziții majore, depășind 400 EUR, în timp ce 40% au alocat o sumă mai redusă, sub 200 EUR. 

Studiul a fost realizat pe un eșantion de 1000 respondenți, reprezentativ național pe criterii de gen, vârstă (18-55 ani) și distribuție geografică, pe baza celor mai recente date INS, iar metoda de colectare a datelor a fost sondaj de opinie online, realizat cu ajutorul Panelului MKOR, în perioada octombrie 2024.

Parallax

Vizualizari
125
Conţinut
Parerea ta despre articol
Adauga comentariu

- Ultimele știri -

 

  Ultimele știri