Cum a devenit Suedia capitala europeană a vânzărilor de startup-uri
Adi Iacob

Cum a devenit Suedia capitala europeană a vânzărilor de startup-uri

Thumbnail

Exiturile de la începutul acestui an a două dintre cele mai mari startup-uri suedeze ar fi suficiente pentru a crește mândria oricărui ecosistem antreprenorial regional. Spotify a obținut 27 miliarde dolari prin listarea pe bursa din New York, iar iZettle a fost cumpărat de PayPal pentru 2,2 miliarde de dolari. Acestea au fost tranzacții importante indiferent de locul în care se aflau afacerile.

Aceste două exituri cu sunt doar cele mai recente dovezi că Suedia, recunoscută de mult ca un hub prielnic pentru startup-uri, a fost urcat o treaptă în topul ecosistemelor antreprenoriale. 

Acum este probabil cel mai important centru de antreprenoriat al Europei, scrie Venture Beat. Deși încă mic în ceea ce privește populația și forța economică, Stockholm este un oraș în care exiturile au loc într-un ritm care este de invidiat de alte capitale europene.

Frecvența achizițiilor de startup-uri și a listărilor pe bursă a transformat Suedia, dintr-un loc cunoscut în primul rând ca fiind domiciliul companiilor precum Ericsson, Volvo și Ikea, într-un producător de startup-uri, cu investitori și antreprenori internaționali ce așteaptă la ușa sa. 

Acest succes a declanșat un proces benefic: câștigurile din exituri duc la o creștere a numărului investitorilor de tip angel, a antreprenorilor în serie și a altor ingrediente critice care promit să împingă acest ecosistem chiar mai sus.

Faptul că Suedia este un laborator de startup-uri nu este ceva nou. Un studiu realizat de compania suedeză de capital de risc Creandum arată că între anii 2000 și 2014, Suedia a produs 263 de exituri evaluate la 23,7 miliarde de dolari. Wharton School of Business a numit Suedia o "fabrica de unicorni" într-un studiu realizat în 2015. Și publicațiile de specialitate precum TechCrunch a numit Suedia (în 2016) un “superstar tech din nord”.

Dar, Suedia a crescut ritmul și mai tare în ultimii doi ani. Potrivit datelor furnizate de Tech.eu, în 2017 s-au înregistrat 120 de exituri ale companiilor suedeze, în creștere față de 55 în 2016. 

Astfel, Suedia a depășit Germania — cu 112 de exituri, Marea Britanie — 77 și Franța — 44. În timp ce Germania a păstrat același ritm pe parcursul timpului, exiturile din Regatul Unit au scăzut anul trecut cu 26%, iar în Franța au scăzut cu 31%. 

Exiturile suedeze din 2017 au inclus IPO-ul de 340 milioane de dolari a startup-ului din domeniul comerțului electronic — Boozt și vânzarea startup-ului fintech Bambora pentru 1,74 miliarde de dolari (cumpărat de Ingenico din Franța). 

De asemenea, multe dintre startup-urile nordice au fost cumpărate de companiile din Statele Unite. 

Exiturile au provenit de la startup-uri din diferite domenii precum: fintech, securitate, comerț electronic, Internet of Things (IoT), jocuri, B2B.

În 2017, 442 de startup-uri suedeze au obținut finanțări de 1,2 miliarde de dolari, mai mult decât dublu față de anul precedent (fără a număra o strângere de fonduri masivă de către Spotify în 2016), atunci când au fost înregistrate 402 de runde de finanțare, potrivit unui raport al firmei suedeze de investiții Industrifonden.

Printre factorii care au dus la creșterea acestui ecosistem antreprenorial, menționați în repetate rânduri prin studii și rapoarte, se numără:

  • accentul pus pe instruirea tehnică în universități
  • sistemele școlare care încurajează gândirea independentă și creativitatea
  • o piață internă mică care obligă companiile să gândească pe plan internațional
  • investiții importante în infrastructură

Dezavantaje

Suedia, în special Stockholm, se confruntă cu unele efecte secundare care ar suna familiare pentru cei din Silicon Valley.

Deși lucrurile s-au mai calmat puțin în acest an, prețurile medii ale locuințelor au crescut cu 50% începând cu anul 2012. Aceast lucru motivează companiile să examineze opțiunile mai puțin costisitoare din afara orașului Stockholm, în special orașul Malmö, care a devenit o destinație din ce în ce mai populară pentru antreprenori.

O altă provocare este reprezentată de politicile restrictive în materie de imigrație. Procesul de obținere a vizei pentru unii ingineri și antreprenori poate fi mai complex decât ar putea părea. În timp ce comunitatea de startup-uri solicită reforme, acest lucru pare improbabil, dat fiind faptul că țara se confruntă cu versiunea sa de politică anti-imigrantă care a afectat mult Europa în ultimii ani, scrie The Guardian.

"Suedia este o țară foarte mică. Și dacă construiești companii care să se bată la nivel global, trebuie să recrutezi oameni din străinătate”, spune Patric Palm, antreprenor în serie din Suedia.

Într-adevăr, anul acesta a existat o ușoară scădere a numărului de exituri față de 2017. Tech.eu a numărat doar 26 de exituri în prima jumătate a anului 2018, deși mărimea tranzacțiilor Spotify și iZettle a umbrit acea scădere. 

Totuși, nimeni nu a intrat în panică. Fundamentul ecosistemului sunt solide, chiar dacă cifrele variază de la an la an. Forța ecosistemului antreprenorial și reputația acestuia în rândul investitorilor internaționali oferă Suediei încă un avantaj remarcabil.

Vizualizari
674
Conţinut
Parerea ta despre articol
Adauga comentariu

- Ultimele știri -

Cookie Settings