Denisa Crăciun
Aproximativ 70% dintre angajații și 87% dintre freelancerii din România sunt interesați să își deschidă o afacere în următorii 2 ani. Din domeniile principale în care vor să fie antreprenori fac parte comerțul cu amănuntul, IT și comerțul online.
Astfel, 14% dintre angajați vor să înceapă o afacere în comerțul cu amănuntul, puțin peste 10% în HoReCa, 7% în IT și 6% în comerțul online.
De cealaltă parte, freelancerii doresc să facă trecerea către antreprenoriat astfel: în HoReCa (9%), media/marketing (9%), comerțul cu amănuntul (8%) și IT (6%).
La capitolul „pregătire pentru antreprenoriat” lucrurile stau astfel: 56% dintre respondenți declară că au studiat domeniul sau industria în care și-ar dori să activeze, iar 40% au pregătit deja un plan de afaceri.
Procentul freelancerilor care studiază domeniul de interes este foarte apropiat: 57% cercetează industria pentru a înțelege competiția și aspectele legislative, peste 40% au întocmit un plan de afaceri și aproape 30% au urmat programe de mentorat, cursuri și workshop-uri.
Motive pro și contra pentru a deveni antreprenor
Atât angajații, cât și freelancerii consideră în proporție de 57% că un sistem simplificat sau o platformă pentru taxe și contabilitate ar fi necesare pentru pornirea în antreprenoriat.
Studiul a fost realizat în mai 2021 de Unlock Research pentru ING Bank România.