Denisa Crăciun
30% din reprezentanții generației Z care vor să se angajeze în România își doresc să lucreze în domenii tehnici ca IT, software sau inteligență artificială, arată studiul Insights PulseZ.
30% dintre tinerii generației Z vor să se angajeze în România și 21% să își continue studiile tot în țară, arată studiul Insights PulseZ.
Astfel, 30% dintre reprezentanții generației Z vor să se angajeze în domenii tehnice precum:
Pe de altă parte, sunt 12% care vor să lucreze în străinătate și tot atâți cei care vor să-și deschidă o afacere.
Atunci când își aleg jobul, cei din generația Z țin cont de criterii precum: să le placă ceea ce fac (82%), echipa și atmosfera de lucru (63%) și pachetul salarial și flexibilitatea programului (60%).
„Studii științifice anterioare demonstrează că această generație își alege cariera într-un mod diferit față de alte generații, deoarece o privesc ca pasiune, nu ca pe o simplă meserie”, conform unui comunicat transmis, joi, StartupCafe.ro.
Studiul mai arată că în 2020, unu din doi tineri voia să fie antreprenor sau manager, în timp ce în 2021, pe lângă domeniile tehnice (pentru care ar opta 30% dintre respondenții sondajului), domeniile umaniste precum psihologie și resurse umane sunt alese de 1 din 4 respondenți.
Următoarele opțiuni profesionale sunt medicină/wellbeing (17%) și educație/training (15%).
Când vine vorba de ce îi motivează pe tineri în viață, lucrurile stau în felul următor:
Crește nevoia de dezvoltare psihică și emoțională (36% față de 31% în 2020) și scade ca număr de mențiuni ideea de a avea o carieră de succes (31% față de 36% în 2020).
Deși pe piața muncii sunt puțini cei care fac parte din generația Z, aceștia nu se descurajează și vor să învețe abilități precum organizarea personală/gestionarea timpului și productivitatea (60%), educația financiară/investiții (60%, în creștere cu 9% față de anul precedent) sau dezvoltarea abilităților sociale de tip comunicare, empatie și leadership (54%).
Cu toate acestea, în 2021 tinerii resimt mai pregnant lipsurile din societatea românească față de acum un an. În ceea ce privește dorința de educație, lipsurile se referă la resursele financiare (77%) urmate de lipsa consilierii în carieră (59%) și de problema birocrației și lipsa digitalizării (55%).
Angajatorii ce doresc să se apropie și să interacționeze cu potențialii lor tineri angajați, ar trebui să-i abordeze pe rețelele sociale unde acestora le place să-și petreacă timpul.
Conform studiului, pe primul loc în topul platformelor social media utilizate de tinerii între 16-21 de ani este Instagram (38%), urmat de Facebook (19%) și Youtube (15%). Popularitatea se schimbă însă pentru cei cu vârsta între 22-24 de ani, primul loc fiind ocupat de Facebook (28%), Youtube (23%) și Instagram (18%).
„Generația Z este considerată prima generație născută într-o perioadă în care internetul și noile tehnologii sunt disponibile la scară largă, acești tineri fiind extrem de conectați la mediul digital și consumatori avizi de social media. Companiile, organizațiile, dar și autoritățile se raportează la preferințele lor în construirea strategiilor de business, dar și de recrutare”, spune Alin Claudiu Apostu, coordonator Insights PulseZ.
Cei care fac parte din generația Z s-au născut după 1995 și au crescut într-o lume modelată de internet. Ei mai sunt sunt numiți și „nativi digitali” sau „generația rețelei”.
Studiul a fost efectuat în rândul unui eșantion reprezentativ național din mediul urban și rural, cu 1200 de tineri cu vârste între 16 și 24 de ani.
Raportul „Insights PulseZ” a fost conceput și coordonat de specialiștii programelor naționale antreprenoriale „Vreau să Fiu Antreprenor” (VSFA) și „Insights” - din cadrul organizației Romanian Business Leaders (RBL) și realizat de agenția de studii de piață IZI data, în luna iulie a.c.