Denisa Crăciun
Peste 60% dintre români consideră brandurile care lansează ediții limitate de Crăciun mai atrăgătoare, potrivit unui studiu realizat în 2024.
De asemenea, 64% dintre români declară că au cumpărat cel puțin un produs doar pentru că făcea parte dintr-o ediție limitată de Crăciun, chiar dacă nu îl consumau în mod obișnuit, conform unui raport Reveal Marketing Research.
Această tendință este mai accentuată în rândul generației tinere cu vârste cuprinse între 18 - 44 de ani (74%).
61% consideră mai atrăgătoare brandurile care lansează ediții limitate de Crăciun, în special femeile (66% față de 55% dintre bărbați) și persoanele cu venituri de peste 6.000 lei (71%).
În plus, 53% dintre români consideră că utilizarea produselor tematice de Crăciun contribuie la îmbunătățirea imaginii unui brand, iar 40% declară că rămân fideli anumitor branduri care lansează anual produse tematice în perioada Sărbătorilor.
În ceea ce privește încrederea în calitatea produselor, 1 din 2 români sunt de părere că edițiile limitate tematice mențin aceleași standarde de calitate ca produsele de bază ale brandurilor.
Raportul mai arată că 7 din 10 români sunt atrași de edițiile limitate de produse lansate cu ocazia Crăciunului. Interesul este mai pronunțat în rândul femeilor (78% comparativ cu 64% în cazul bărbaților) și în rândul persoanelor cu copii (74% comparativ cu 66% în cazul celor fără copii).
În ceea ce privește cele mai populare categorii de produse cu tematică de Crăciun, în topul preferințelor sunt:
De asemenea, 52% dintre români declară că achiziționează des sau foarte des produse tematice în perioada sărbătorilor de iarnă.
Principalele motive datorită cărora edițiile speciale de Crăciun sunt la mare căutare sunt legate de emoția Crăciunului (45%) și de aromele sau gusturile specifice sezonului (29%). Printre cele mai asociate arome de Crăciun se numără portocala (49%) și scorțișoara (35%).
Și aspectul vizual joacă un rol semnificativ în deciziile de cumpărare în perioada sărbătorilor, 81% dintre români considerând ambalajele festive importante sau foarte importante. Interesul este și mai pronunțat în rândul persoanelor cu venituri mari de peste 6.000 lei (88%).
„Aceste date reflectă puterea simbolică a sărbătorilor în modelarea comportamentului de consum. Edițiile limitate de Crăciun nu sunt percepute doar ca produse, ci ca experiențe emoționale ce creează o legătură cu atmosfera festivă. Acest fenomen subliniază nevoia de apartenență și de ritualizare în consum”, menționează Marius Luican, CEO al Reveal Marketing Research.
Studiul s-a desfăşurat online în perioada 20 noiembrie - 26 noiembrie 2024 pe un eşantion reprezentantiv pentru universul persoanelor cu vârsta 18+, utilizatori de internet, din mediul urban și mediul rural. Mărimea eșantionului a fost de 1003 respondenți, iar eroarea maximă de eșantionare este +/-3.1% la un nivel de încredere de 95%.