VIDEO ​Spark s-a lansat în România. Care sunt prețurile, ce fac șoferii în caz de accident și ce servicii oferă afacerilor

Startup-ul lituanian care oferă mașini electrice de închiriat prin intermediul unei aplicații - Spark - și-a lansat oficial serviciile în București. Reprezentanții companiei au anunțat care sunt prețurile, ce se întâmplă în cazul unui accident și unde pot fi lăsate mașinile după ce sunt folosite de utilizatori. De asemenea, startup-ul a anunțat și lansarea unui serviciu dedicat afacerilor, prin care companiile pot crea un cont comun pentru angajați și pot seta diferite restricții.

Startup-ul a fost fondat de Nerijus Dagilis în 2016, în Lituania (prețul în Vilnius fiind de 0,15 euro/minut și 22 de euro/zi). În 2017, compania a intrat și pe piața din Bulgaria, unde a făcut un parteneriat cu o companie locală ce instalează stații de încărcare (Eldrive) și are în prezent peste 200 de mașinide electrice pe străzile din Sofia.

În România, Spark va oferi utilizatorilor 2 modele de mașini: Nissan Leaf 40 și Renault ZOE.

Tarifele în România:

Nissan Leaf 40

  • 150 km/zi
  • 1,40/ min
  • 243 km - autonomie cu o singură încărcare
  • 260 lei - suma maximă care poate fi atinsă într-o zi
  • 0,85 lei/km - taxă suplimentară după ce sunt depășiți cei 150 km/zi

Renault ZOE

  • 150 km/zi
  • 1,20 lei/min
  • 300 km - autonomie cu o singură încărcare
  • 216 lei - suma maximă care poate fi atinsă într-o zi
  • 0,75 lei/km - taxă suplimentară după ce sunt depășiți cei 150 km/zi

"Din oraș se poate ieși fără nicio grijă, însă mașina trebuie adusă înapoi în oraș. Dacă este în afara Bucureștiului, utilizatorul nu poate să lase mașina. Sesiunea de închiriere nu se închide", explică Iordan Tonchev, general manager la Spark România.

Potrivit reprezentanților Spark România, mașinile sunt asigurate complet în caz de accidet, iar dacă nu este vina șoferului, acesta nu va suporta nicio consecință.

"În caz că se întâmplă un accident, mașinile sunt asigurate complet. Ce rugăm în acest caz șoferii este să ne anunțe telefonic direct din aplicație sau să trimită un mesaj. Inclusiv pot să trimită poze dacă consideră că ajută cu ceva. Mai departe se ocupă echipa noastră", spune Iordan Tonchev.

Startup-ul aduce în București o flotă de 50 de mașini pe care le va lansa treptat în următoarele zile. Potrivit managerului general pe România, targetul companiei este să ajungă la 100-120 de vehicule, până la finalul anului. 

Întrebat dacă se vor extinde și în alte orașe din România, Iordan Tonchev a afirmat că startup-ul va luat în calcul acest lucru peste cel puțin 1-2 ani de la lansarea din București.

Serviciul dedicat afacerilor

"Există așa numitul Spark for business, unde orice companie își poate crea propriul cont. Odată creat contul, poate să invite angajații lor - care la rândul lor va trebui să treacă prin testul de înregistrare în sistem. Călătoriile făcute de angajații societății sunt facturate direct pe firmă. Criteriile când și cum vor folosi angajații mașinile pot fi setate de firmă. De exemplu să poată folosi mașinile de la o anumită oră, până la o anumită oră sau doar în anumite zile sau doar pe anumite trasee", spune Iordan Tonchev.

Spark în România vs Spark în Bulgaria

În Bulgaria, Spark a intrat în parteneriat cu Eldrive, companie care instalează stații de încărcare. Spark a început cu 25 de mașini la Sofia, spre final de 2017, iar la final de 2018 ajungea la 100 de mașini. Acum are peste 200 de mașini și va ajunge spre 300 la final de an. Cele mai multe sunt modele Volkswagen e-Up!, dar există și Nissan Leaf, BMW i3, Renault Zoe și, mai nou, au ajuns flote consistente de Hyundai Kona.

La Sofia, costul de folosire a mașinilor este echivalentul a 80 de bani/minut sau de 137 lei pentru un abonament de o zi.

Cei mai mulți utilizatori ai aplicației au între 25 și 40 de ani și o bună parte lucrează în IT, domeniu unde sunt mulți dornici să testeze cele mai noi lucruri.

O călătorie durează în medie 20 de minute și acoperă între 8 și 12 km. Cei de la Spark au fost surprinși de ponderea mare a femeilor, 50% din total, în timp ce în medie, în trafic, ponderea bărbaților este mai mare, la fel și în rîndul deținătorilor de permise de conducere, spuneau șefii companiei, pentru presa bulgară.