Claudiu Zamfir
Românii și-au cumpărat mai multe mașini noi și second-hand în anul 2024 față de 2023, potrivit datelor Direcției Generale Permise de Conducere și Înmatriculări, citat într-un comunicat transmis de platforma de vânzare-cumpărare de autovehicule Autovit.
Piața auto românească a înregistrat „un bilanț impresionant” la finalul lui 2024, cu peste 1,2 milioane de tranzacții realizate, performanța fiind susținută de creșteri semnificative pe toate segmentele, conform datelor DGCPI citate de Autovit.
Numai pe Autovit.ro, în 2024, au fost publicate 253.252 de anunțuri noi de vânzare de autovehicule, reprezentând un plus de 9,3% față de 2023. Cele mai active luni au fost martie, cu 24.119 anunțuri, și octombrie, care a înregistrat un vârf de 24.823 de oferte.
Valoarea totală a mașinilor puse la vânzare pe Autovit.ro, în 2024, a depășit 4,7 miliarde de euro, marcând o creștere substanțială de aproximativ 9% față de anul anterior.
Potrivit Autovit.ro, preferințele românilor în materie de mărci auto rămân constante, cu Volkswagen și BMW în topul clasamentului, acestea remarcându-se cu peste 33.000 de anunțuri fiecare (13% din total).
Mercedes-Benz se numără și în 2024 printre cele mai populare mărci puse la vânzare pe Autovit.ro, înregistrând peste 25.000 de oferte (10%), urmat de Audi și Ford, cu peste 21.000 (9%) și respectiv 15.000 de oferte (6%) disponibile în platformă.
Din perspectiva vizualizărilor, BMW a dominat clasamentul cu peste 25 de milioane de accesări (16% din total), următoarele poziții fiind deținute de Mercedes-Benz, Volkswagen și Audi, fiecare acumulând între 16 și 18 milioane de vizualizări. Skoda a reușit să atragă atenția utilizatorilor și completează top 5 cu peste 8 milioane de vizionări.
Interesul crescut al cumpărătorilor a dus la înregistrarea unui număr total de aproximativ 162 milioane de accesări în platforma Autovit.ro, pe tot parcursul anului 2024.
În ceea ce privește modelele specifice, Volkswagen Golf, Volkswagen Passat și Skoda Octavia ocupă primele locuri în ofertele dealerilor, cu peste 7.000 de anunțuri fiecare (3% din total). BMW Seria 5 și Seria 3 s-au remarcat, la rândul lor, cu peste 6.000 de anunțuri fiecare, ocupând în același timp primele locuri la capitolul vizualizări (peste 10 milioane cumulat). Volkswagen Golf a rămas în atenția utilizatorilor, cu peste 4 milioane de accesări, alături de Audi A4 și Skoda Octavia, fiecare înregistrând peste 3 milioane de vizualizări.
SUV-urile au continuat să câștige teren și în 2024, reprezentând 37% din totalul anunțurilor de pe platformă, comparativ cu 34% în 2023, subliniind încă o dată orientarea tot mai pronunțată a consumatorilor către acest segment auto.
În privința tipului de motorizare, oferta de autoturisme diesel a scăzut cu 4%, acestea menținându-și însă supremația, cu 63% din totalul anunțurilor. O creștere notabilă a fost înregistrată de modelele plug-in hybrid, care au avut un avans de 3% în numărul ofertelor și de 4% în vizualizări.
Profilul cumpărătorului român în 2024 indică o preferință clară pentru mașinile fabricate în perioada 2019 - 2020, acest segment generând 22% din totalul vizualizărilor și reprezentând 18% din ofertele dealerilor.
Din perspectiva prețurilor vehiculelor prezentate în platformă, cel mai mare interes a fost pentru autoturisme cuprinse între 10.000 și 25.000 de euro, aceste categorii acumulând 41% din totalul accesărilor și 39% din cel al anunțurilor.
Platforma a înregistrat o creștere de 8% a numărului de anunțuri pentru mașini noi în perioada ianuarie - decembrie 2024, comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut. La finalul anului trecut, aproximativ 10.000 de oferte de mașini noi erau listate pe Autovit.ro.
Segmentul pieselor auto a înregistrat o evoluție spectaculoasă în 2024, valoarea acestora depășind 600 de milioane de euro, cu 84% mai mult decât în 2023.
În total, platforma a găzduit peste 2,4 milioane de anunțuri pentru piese auto, mărcile cele mai bine reprezentate fiind Volvo, Volkswagen, BMW, Audi și Nissan.
Autovit.ro are o experiență de 24 de ani pe piața din România. Aceasta s-a lansat ca platformă online a târgului de mașini Autovit, de la Vitan-Bârzești, din București.
În 2009, firma Visual Soft, care deține platforma online Autovit.ro, a fost achiziționată de către grupul sud-african Naspers, pentru 4,7 milioane de euro, de la acționarii târgului de mașini: Cornel Pârvu, Florea Pârvu, Florian Nilă și Irina Nilă.
În prezent, Autovit.ro este grupat împreună cu principalul business de marketplace deținut de Naspers în România, OLX. Naspers mai controlează în România și alte afaceri în comerț online, cea mai mare fiind eMag.
Autovit.ro este cea mai mare platformă online din România destinată vânzării și cumpărării de mașini noi și second-hand, cu 3 milioane de vizitatori lunar și peste 1.000 de dealeri auto care folosesc serviciile companiei.