Denisa Crăciun
Asociația patronală a industriei de software și servicii (ANIS) atrage atenția asupra unor probleme identificate în proiectul de Ordonanță de Urgență privind sistemul de guvernanță al Cloud-ului Guvernamental, un proiect asumat de România prin PNRR, care are alocat un buget de 500 milioane de euro.
Astfel, ANIS spune că deși argumentele și precizările sale pe tema proiectului de cloud guvernamental au fost ascultate și agreate de Ministerul Cercetării, Inovării și Digitalizării, în cadrul unei întâlniri care a avut loc pe 8 februarie, acestea nu se regăsesc în proiectul de OUG.
Asociația susține că principii ca „piața liberă, public cloud first, evitarea centralizării excesive a achizițiilor de software au fost agreate, însă proiectul lansat în transparență decizională pe 16.03.2022 nu respectă linia discutată”.
„Practic, această propunere de OUG reglementează modul în care va fi realizat cloud-ul guvernamental. Și aici avem trei instituții principale. Avem pe de-o parte ADR-ul, Autoritatea pentru Digitalizarea României, care se va ocupa de partea de software și de aplicații. ADR-ul va coordona tot ce înseamnă software și aplicații în domeniul public. Avem, pe de altă parte, STS-ul, Serviciul de Telecomunicații Speciale, care va gestiona infrastructura, respectiv serverele, comunicațiile acestui cloud guvernamental. Și avem Serviciul Român de Informații, SRI-ul, care va acoperi nevoile de securitate cibernetică ale cloud-ului guvernamental în ceea ce privește atacurile avansate”, a spus Mihai Matei, președintele ANIS, joi, într-o conferință de presă.
El a mai spus că ANIS nu se opune creării cloud-ului guvernamental și că este „neapărat nevoie de această infrastructură. Sunt foarte multe instituții în România care nu au efectiv unde să își gestioneze serverele, sunt la un nivel foarte jos în ceea ce privește data centerele și așa mai departe. Era o reală nevoie și este în continuare nevoie de această investiție”.
De cealaltă parte, Alexandru Lăpușan, vicepreședintele Asociației Patronale a Industriei de Software (ANIS) și CEO al companiei Zitec, spune că în mod sigur „această ordonanță va fi modificată pentru că inclusiv prevederile pe care le-au pus în ordonanță îi blochează din executarea acestui proiect. Realizarea nivelului de platform as a service este tehnic imposibilă în condițiile acestui OUG”.
ANIS semnalează câteva probleme legate de acest OUG, care ar putea dăuna procesului de digitalizare a României, din cauza mai multor limitări.
Printre acestea, Asociația identifică „îngrădirea accesului la piața liberă prin centralizarea procesului de achiziție la ADR a soluțiilor de tip SaaS”, care va avea drept consecințe:
„În forma actuală a Ordonanței de Urgență, inovația în sectorul public va fi redusă semnificativ, ceea ce va adânci și mai mult clivajul tehnologic dintre sectorul public și cel privat, precum și decalajul dintre România și celelalte țări ale Uniunii Europene. Legislația privind cloudul guvernamental și PNRR reprezintă oportunități istorice unice pentru recuperarea acestor decalaje. Acest decalaje vor putea fi însă depășite numai prin transparență, piață deschisă, achiziții descentralizate și un mediu puternic concurențial”, a declarat Mihai Matei, Președinte ANIS.
ANIS propune încurajarea utilizării modelelor de cloud funcționale, hibrid, precum cele din Marea Britanie, Polonia, Belgia, Danemarca etc.
Acest model de cloud se bazează pe un parteneriat public-privat, determinat de nevoia de gestionare eficientă a resurselor și accesul permanent al instituțiilor de stat la cele mai moderne soluții software.
La baza solicitării de a susține o infrastructură hibridă stau următoarele aspecte:
Asociația susține nuanțarea prevederilor din OUG, astfel încât instituțiile publice să poată beneficia de inovațiile tehnologice disponibile în sistemele de cloud public.
În acest mod, aplicațiile deja aflate în exploatare, cu excepția celor esențiale, vor putea fi valorificate și prin folosirea sistemelor de cloud public.
De asemenea, ANIS susține că este eronată părerea conform căreia Guvernul României și instituțiile publice nu folosesc în acest moment aplicații dezvoltate în infrastructuri de cloud public.
Sunt numeroase exemple unde anumite instituții publice și-au dezvoltat sau au cumpărat soluții software (PaaS & IaaS) și au reușit cu succes să-și digitalizeze procesele (ex. Autoritatea pentru Finanțarea Investițiilor în Agricultură (AFIR), Ministerul Educației).
ANIS se împotrivește dorinței de a centraliza toate achizițiile software de tip SaaS la nivelul unei singure autorități – Autoritatea pentru Digitalizarea României (ADR). Pe de altă parte, ANIS dorește să protejeze principiile pe care se bazează o industrie performantă de software.
Piața liberă, concurența și descentralizarea sunt pilonii dezvoltării unei societăți moderne.