Raluca Abrihan
Peste 1,3 milioane de oameni activează, în prezent, în economia românească, în calitate de acționari la o firmă, mai mulți cu aproape 50.000 față de aceeași perioadă a anului trecut, arată un studiu realizat de Frames și TrainYourBrain. Profilul omului de afaceri este reprezentat, în principal, de un bărbat cu vârsta între 40-49 de ani, din București, cu studii superioare, care face business în construcții, transport, producție sau comerț.
Potrivit datelor statistice, cele 914.415 firme aflate în activitate (fără firme în insolvență, faliment, lichidare etc.) aveau în total 1.345.137 de acționari, la finalul primele 10 luni din 2018. Spre comparație, în perioada similară din 2017, existau cu 47.428 de firme mai puțin, iar numărul acționarilor era mai mic cu 49.596 de persoane.
Analiza arată, totodată că, față de 2013, numărul acționarilor a crescut cu 216.247, un semn că tot mai mulți români au decis să se implice în afaceri în acești ani.
Dintre cei peste 1,3 milioane de oameni implicați în business din postura de acționari la o societate comercială activă, cei mai mulți sunt bărbați (843.386), reprezentând 62,7% din total. Numărul femeilor a crescut cu 21.806 în primele 10 luni din 2018 față de anul trecut și a ajuns la 501.751 (37,3%).
Și numărul bărbaților implicați în business a crescut în acest interval cu 27.790, în ton cu evoluția pozitivă din mediul economic.
,,Interesant este că numărul femeilor implicate în business a crescut proporțional semnificativ în ultimii ani, mai mult decât cel al bărbaților. Spre comparație, față de 2013, numărul femeilor a crescut cu peste 100.000, la 408.097. Și implicarea lor, ca varietate de business-uri, s-a extins foarte mult și chiar a ajuns să domine zone precum asistența socială, servicii și sănătate, cu procente între 52% și 63%”, afirmă analiștii de la compania de consultanță Frames.
Din punct de vedere al vârstei, cei mai mulți acționari au vârsta între 40-49 de ani (390.369 - 29.02%), urmați de cei între 30-39 ani - 357.652 (26,59%), cei de 49-59 ani - 254.199 (18,9%) și de cei peste 60 de ani - 219.867 (16,35%).
,,Datele statistice arată că, față de anul trecut, a crescut numărul celor de peste 40 de ani implicați în business și s-a redus numărul tinerilor acționari la firme, cu aproape 2000. Astfel, tinerii de până în 29 de ani au ajuns să reprezinte 9,15% din totalul acționarilor, cu aproape 3 procente sub nivelul din 2013. Spre exemplu, în București, în polul business-ului din România, dacă în 2013 aveam 31.552 de acționari tineri, acum s-a ajuns la numai 25.369’’, declară Adrian Negrescu, managerul Frames.
Sondajele realizate de Frames și compania de traininguri și evenimente corporate TrainYourBrain indică, pe de altă parte, că peste 54% dintre oamenii de afaceri au studii superioare, 32% au studii medii, iar 14% nu și-au declarat nivelul educational.
În ceea ce privește starea civilă, 73% dintre investitori sunt căsătoriți, 16% sunt singuri/divorțați/văduvi etc., iar 11% nu și-au declarat situația.
Analiza Frames&TrainYourBrain arată că, din punct de vedere al reprezentării geografice, cei mai mulți acționari din business-ul românesc sunt în București (315.979), urmați de cei din județele Cluj (76.153), Timiș (62.120), Ilfov (59.311), Constanța (56.656), Bihor (46.113) și Brașov (43.670).
La polul opus se află județele Mehedinți (8477), Covasna (8933), Ialomița (9218), Tulcea (10.332) și Călărași (10.696)
,,Interesant este faptul că, dincolo de preponderența bărbaților în materie de business, există județe în România unde, din punct de vedere procentual, femeile înregistrează o prezență semnificativă, de peste 40% în Galați, Dolj, Hunedoara, Brăila și Tulcea, în condițiile în care media la nivel național este de 37,3%”, se mai arată în analiză.
În ceea ce privește vârsta acționarilor, dincolo de situația din Capitală, cei mai mulți tineri implicați în afaceri sunt din Cluj, Timiș și Constanța, acolo unde sunt și cei mai mulți acționari în vârstă, de peste 60 de ani.
La nivel de domenii de activitate, statistica arată că bărbații sunt implicați, în principal, în firmele de construcţii (73%), transport (72,1%) , producţie (66%) şi comerţ (57,7%), în timp ce femeile sunt cel mai adesea prezente în domenii precum sănătatea şi asistenţa socială (57,3%), serviciile (52,9%), activităţile administrative (44,7%) şi cele cultural-educative (42,9%).
Care sunt însă cele mai atractive domenii de investiții? ,,Statisticile ONRC arată că cele mai interesante sectoare din acest an, judecând după numărul societăților noi înființate în primele 10 luni din 2018, sunt, în continuare comerțul și service-urile auto (22.190 firme), agricultura, silvicultura și pescuitul (16.137 firme), sectorul de prelucrare (12.063) și construcțiile (10227)”, arată analiza.
Dincolo de aceste sectoare, un potențial semnificativ îl înregistrează afacerile din IT&C.
Potrivit unui studiu KeysFin, în România activează, în prezent, peste 17.000 de firme de software, cu aproape 3.000 mai multe decât în anul de referință 2012. Afacerile acestora au trecut, anul trecut, de pragul de 4,9 miliarde de euro, iar în acest an se va depăși nivelul de 5,4 miliarde de euro.
,,Având în vedere dinamica economică mondială, investițiile în software, în tehnologie în general, au un potențial semnificativ, având în vedere mai ales calitatea resursei umane și raportul preț-calitate”, afirmă analiștii.