Ce produse electro-IT au cumpărat românii în ultimele luni. Piaţa ajunge la 2,27 miliarde euro
Raluca Abrihan

Ce produse electro-IT au cumpărat românii în ultimele luni. Piaţa ajunge la 2,27 miliarde euro

Thumbnail

Piață românească de bunuri de folosință îndelungată a atins 2,27 miliarde euro în primele nouă luni din 2019, reprezentând o creștere de 2,6% față de aceeași perioada din 2018, arată raportul GfK TEMAX privind piata romaneasca de bunuri de folosinta indelungata.

Cel mai mare sector al acestei piete, cel de telecom, a marcat o creștere de 2% în aceeași perioadă, atingand valoarea de 989 milioane euro.

Electrocasnicele mari au avut vânzări de 471 milioane de euro, cu aproape 10% în plus față de ianuarie – septembrie 2018.

Sectorul de electronice a înregistrat, de asemenea, o performanță bună, de +4%, atingând valoarea de 325 milioane euro. Cea mai mare rată de creștere a venit însă de la electrocasnicele mici, cu un plus de 11%, până la valoarea de 165 de milioane euro.

IT-ul continuă să piardă 9,5% din valoare, coborând la 287 milioane euro. Aceeași evoluție descendența și pentru sectorul echipamentelor de birou (OE), care a pierdut aproape 5% din valoare în primele nouă luni din 2019, atingând pragul de 23 milioane de euro. În același trend descendent întră și sectorul de aparate foto digitale, cu o scădere de 7,6% și 15 milioane euro în vânzări absolute.

Evoluția la T3 este mai bună decât cea la nouă luni, cu un plus de peste 3%, în special datorită sectorului telecom. Astfel, valoarea totală a pieței de electro-IT a fost de 839 milioane de euro.

Vânzările de telecom au atins 366 milioane euro, reprezentând o creștere de 6,6% comparativ cu trimestrul al treilea din anul precedent.

Electrocasnicele mari au adus vânzări de 189 milioane de euro, în creștere cu 3,6% față de aceeași perioada din 2018.

Sectorul electronicelor a fost relativ stabil, cu un plus de doar 0,5% și o valoare de 111 milioane euro, în timp ce zona de IT și-a continuat pantă descendența și în T3, cu o scădere de 8,2%, până la valoarea de 100 milioane euro.

Sectorul electrocasnicelor mici a avut un trimestru foarte bun, în creștere cu peste 9%, până la valoarea de 61 milioane euro. Vânzările de echipamente de birou au închis trimestrul ușor pozitiv, 0,2%, și opt milioane euro în vânzări absolute. Camerele foto continuă să scadă -4,6% în T3 și 5 milioane de euro.

Thumbnail

Telecom

În perioada ianuarie – septembrie 2019, creșterea sectorului telecom continuă să fie adusă de fablete (telefoane smart cu display >5,6 inch), care și-au majorat vânzările cu peste 91% în primele nouă luni din 2019, atingând valoarea de 806 milioane euro. Core wearables (ceasuri smart, brățări inteligente etc) au marcat un salt de peste 57%, până la valoarea de 29 milioane euro, în timp ce vânzările de căști de telefoane au crescut cu peste 22%, până la 25 milioane de euro. Telefoanele mobile clasice (cu display <5,6 inch) scad în continuare într-un ritm alert, aproape -75%, coborând la 129 milioane de euro. Cu toate acestea, segmentul reprezintă încă peste 10% în vânzările sectorului de telecom.

Evoluția este similară și pentru T3, când vânzările de fablete au crescut cu 63%, până la 308 milioane de euro. Că ritm de creștere, urmează core wearables, cu un plus de peste 54% și 11 milioane de euro. Vânzările de căști au atins 9 milioane de euro, majorarea fiind de 26% față de T3 2018. Telefoanele smart și mobile continuă să piardă valoare, cu 73,5%, până la 37 milioane de euro.

Electrocasnice mari

În ianuarie – septembrie cea mai importantă categorie de produse din segmentul electrocasnicelor mari, frigiderele, și-au majorat vânzările cu 13% față de primele nouă luni din 2018, atingând 144 milioane de euro. Frigiderele reprezintă aproximativ 30% din valoarea sectorului de electrocasnice mari.

Următoarele că importantă sunt mașinile de spălat rufe, cu 136 milioane de euro și o majorare de aproape 13% comparativ cu perioada similară a anului trecut. Segmentul de aparate de gătit (aragazuri și cuptoare) a avansat cu peste 3%, până la 70 de milioane de euro, în timp ce vânzările de plite încorporabile s-au majorat cu 3,5%, până la 26 milioane de euro.

Segmentul uscatoarelor de rufe își continuă traiectoria ascendentă, cu un plus de peste 35% în T3, până la valoarea de 10 milioane de euro. Și categoria mașinilor de spălat vase este una cu rată mare de creștere, de 23%, și o valoare absolută a vânzărilor de 24 milioane de euro.

O performanță bună marchează și cuptoarele cu microunde, 12% și 17 milioane de euro, în timp ce hotele au avut o evoluție mai modestă, de doar +1% și 17 milioane de euro.

Pe o pantă descendența la nouă luni se află congelatoarele, în scădere cu 9%, până la 28 milioane de euro.

În T3, vânzările de frigidere au crescut cu 9%, până la 62 milioane de euro, în timp ce a două categorie că importantă, mașinile de spălat rufe, au marcat o valoare de 50 de milioane de euro, reprezentând o creștere de aproape 5% față de T3 2018.

Majorare solidă a vânzărilor atât pentru uscătoarele de rufe, peste 21%, și 4 milioane de euro, cât și pentru mașinile de spălat vase, 24% și 9 milioane de euro. Vânzările de cuptoare cu microunde au atins 6 milioane de euro, reprezentând o creștere de 11% comparativ cu T3 2018. Plitele încorporabile au ajuns la vânzări de 10 milioane de euro, după o creștere de mai bine de 2%.

Comparativ cu evoluția la nouă luni, în T3 sunt mai multe categorii pe o pantă descendența.

Astfel, congelatoarele au marcat un declin serios, de 20%, până la 16 milioane de euro, în timp ce aparatele de gătit și hotele au marcat scăderi de 0,7% și, respectiv, 0,3%, până la 26, respectiv 6 milioane de euro.

Produse electronice

În primele nouă luni, cu o pondere de 88% din valoarea categoriei de electronice, televizoarele au avut o evoluție pozitivă, de 6%, până la 285 milioane de euro. Cea mai bună evoluție vine însă de la boxe, cu o creștere de 17,6% și 6 milioane de euro în vânzări absolute, în timp ce vânzările de boxe portabile au crescut ușor, +0,7%, până la 10 milioane de euro. Camerele video scad în ritm accelerat, mai bine de -35%, până la valoarea de 3 milione de euro, în timp ce vânzările de căști s-au diminuat cu aproape 13%, până la valoarea de 2 milioane de euro. Consolele de jocuri sunt în aceeași zona de scădere accelerată, cu -16%, până la 15 milioane de euro, la fel că și sistemele home cinema, care au atins o valoare de 6 milioane de euro, cu un procent mai puțîn față de primele nouă luni din 2018.

La trimestru, vânzările de televizoare au avansat cu 2%, până la 97 milioane de euro, în timp ce vânzările de boxe au crescut cu 23%, până la 2 milioane de euro. Acestea sunt singurele produse cu majorări de vânzări în T3, restul categoriilor marcând performanțe negative.

Vânzările de camere video au scăzut cu 20%, până la un milion de euro, cele de console s-au diminuat cu 20%, până la 4 milioane de euro, iar, pentru căști, vânzările au scăzut cu aproape 11%, până la un milion de euro. Pentru sistemele AHS scăderea a fost de 9%, la două milioane de euro, în timp ce pentru boxele portabile vânzările s-au diminuat ușor, cu 0,8%, până la 4 milioane de euro.

În primele nouă luni, pentr domeniul IT, cele mai importante categorii, computerele și laptopurile, au marcat scăderi severe de peste 26% și, respectiv, peste 5%, până la valori de 45 și 161 milioane de euro. Tabletele continuă și ele curbă descendența, cu o diminuare de 17%, până la valoarea de 28 miloane de euro. Tastaturile continuă să scadă cu 3% până la 8 milioane de euro, la fel că și monitoarele, care au înregistrat o ușoară diminuare de vânzări, de 0,7%, până la 28 milioane de euro.

Cresc însă puternic vânzările de camere web, +20,6% și 7 milioane de euro, urmate de mouși (pointing devices) cu un ușor plus de 0,7%, până la 28 milioane de euro.

Ritmul de scădere a vânzărilor de computere a fost mai mare la T3, decât în primele nouă luni. Vânzările de computere au scăzut cu mai bine de 26%, până la valoarea de 15 milioane de euro. Pentru laptopuri, scăderea a fost mai diminuată, doar -2%, până la valoarea de 59 milioane euro. Se menține trendul descendent și pentru tablete, peste -18% față de T3 2018, și monitoare -12%, fiecare categorie cu vânzări de câte 9 milioane de euro în acest interval.

Pentru camerele web a fost un trimestru bun, cu un plus de 44% și 3 milioane de euro în vânzări absolute. Vânzările de mouse au scăzut cu 2,5%, la 3 milioane de euro, iar cele de tastaturi cu 5%, până la 2 milioane de euro.

Electrocasnice mici

Electrocasnicele mici, în ianuarie – septembrie, au înregistrat creșteri. Cu o rată de creștere de 134%, categoria de aparate de călcat verticale cu aburi s-a bucurat de cea mai bună performanță, deși vânzările absolute se mențîn la o valoare relativ mică: 3 milioane de euro în primele nouă luni din acest an. Urmează friteuzele, cu o creștere de peste 79% și o valoare de 2 milioane de euro și espresoarele de cafea, care au atins 29 milioane de euro în vânzări și un plus de aproape 27% față de perioada similară din 2018. Cea mai importantă categorie din sector, aspiratoarele, și-a majorat vânzările cu mai bine de 18%, la 47 milioane de euro. Aparatele de uscare și coafare a părului s-au bucurat și ele de performanțe foarte bune: 12,6% pentru aparatele de uscat părul și 5 milioane euro în vânzări absolute, 5% pentru aparatele de coafat și 11 milioane de euro și 2% pentru aparatele de tuns și 4 milioane de euro. Vânzările de fiare de călcat s-au majorat cu peste 6%, până la 17 milioane de euro, în timp ce cele de aparate de bărbierit au crescut cu 6%, până la 19 milioane de euro.

În zona de performanță negativă, storcătoarele de fructe au marcat un declin de aproape 28%, până la 4 milioane de euro, aparatele de gătit și-au diminuat vânzările cu peste 4%, până la 19 milioane de euro, iar mașinile de tocat au scăzut cu peste 2%, până la 7 milioane de euro.

Aparatele de călcat verticale cu aburi au performat și mai bine în T3, cu o creștere a valorii vânzărilor de 137%, până la 1 milion de euro. Aceeași valoare a vânzărilor s-a înregistrat și pentru friteuze, după o creștere de 59,5% față de perioada similară din 2018.

Vânzările de espresoare de cafea au crescut cu aproape 27%, până la valoarea de 10 milioane de euro, în timp ce cele de aspiratoare au avansat cu 14,5%, până la 17 milioane de euro.

Pentru aparatele de uscat părul, creșterea de vânzări a fost de peste 7%, până la 2 milioane de euro, iar pentru cele de styling, avansul a fost de peste 6%, până la 4 milioane de euro. Vânzările de aparate de tuns părul s-au majorat cu 7%, până la 2 milioane de euro.

În cazul fiarelor de călcat, valoarea vânzărilor s-a majorat cu 3%, până la 7 milioane de euro. Storcătoarele de fructe s-au aflat în zona negativă și la trimestru, cu peste -23%, până la 1 milion de euro, alături de aparatele de gătit, aproape -4% și 6 milioane de euro, mașinile de tocat carne, -3,1% și 4 milioane de euro, și aparatele de bărbierit, -0,4% și 5 milioane de euro.

Echipamente de birou

Valoarea vânzărilor de imprimante a scăzut cu aproape 6% în intervalul ianuarie – septembrie 2019, față de aceeași perioada din anul trecut, atingând 23 de milioane euro. În trimestrul trei, vânzările au fost în teritoriu ușor pozitiv, +0,2%, și 8 milioane de euro.

Vânzările de camere foto digitale au scăzut cu 7,6% în primele nouă luni din 2019, până la 15 milioane de euro, în timp ce în T3 scăderea a fost de 4,6%, până la 5 milioane de euro.

Vizualizari
346
Conţinut
Parerea ta despre articol
Adauga comentariu

- Ultimele știri -

Cookie Settings