Denisa Crăciun
Patronii din HoReCa se confruntă în ultimul timp cu faptul că „apar multe produse locale, dar sub această umbrelă sunt de fapt foarte puține produse cu origine” românească, a spus, miercuri, Ion Biriș (foto), fondator al clubului Loft și vicepreședinte al Organizaţiei Patronale a Hotelurilor şi Restaurantelor din România (HORA).
„Știți foarte bine, dacă ai luat un produs din Olanda, l-ai dus la tine în seră, l-ai tocat și l-ai ambalat frumos, el a devenit produs local, dar asta nu înseamnă că este de origine locală”, a afirmat, miercuri, Ion Biriș la o conferință de presă pentru lansarea proiectului ”Țara lui Mai Bine”, care are scopul de a conecta producătorii locali cu restaurantele din România.
Este vorba despre o platformă online ce va fi lansată la începutul anului 2025 și în care producătorii români se vor putea înrola în mod gratuit.
Vicepreședintele HORA a vorbit, în acest context, despre problemele pe care le întâmpină, în opinia sa, patronii de restaurante și producătorii români din domeniul agroalimentar. Biriș a spus că cea mai mare problemă a restaurantelor este „lipsa informării și a informației despre producătorii locali”.
„Reprezint un grup care se ocupă cu restaurantele de foarte mult timp. Prima locație deschisă, acum aproape 30 de ani. Am participat cumva la toate fazele pe care business-ul nostru le-a parcurs. Cu toții plecăm de la premisa că ne dorim foarte tare ca - mai ales pentru produsele agroalimentare - să putem să lucrăm cu furnizori români. Din păcate, în această istorie pe care o am eu de 30 de ani a fost una dintre provocările noastre cele mai mari și probabil cel mai mare insucces pe care noi l-am avut de-a lungul timpului. Marea noastră problemă este într-adevăr lipsa informării și lipsa informației despre acești producători locali”, a afirmat antreprenorul HoReCa.
Fondatorul Loft e de părere că o problemă a producătorilor români „nu este neapărat producția”, ci constanța.
„De-a lungul timpului, noi toți am avut diverse inițiative, legate de fashion, de un acces de patriotism. Toți am vrut, la un moment dat, să lucrăm cu producători locali. Din păcate, majoritatea, și aici mă refer mai ales la companiile care încep să aibă o anumită dimensiune, în practica de zi cu zi am realizat că nu putem să facem asta. Suntem o țară producătoare de cartofi sau cel puțin așa avem impresia. Ne este imposibil să găsim acești cartofi pe piață. Marea problemă a producătorilor locali nu este neapărat producția, că toți produc. Marea problemă pe care noi am văzut-o este constanța”, a spus el.
Antreprenorul susține că HoReCa înțelege aspectele legate de sezonalitate în ceea ce privește produsele locale, dar „chiar și în sezon sunt în imposibilitate (n.r. producătorii locali) de a avea această constanță”.
„O altă problemă pe care noi am sesizat-o, pe lângă constanță, este că sunt în imposibilitate de a se organiza între ei. Din experiența pe care noi o avem și, în sfârșit, majoritatea facem asta cu multă pasiune, călătorim, ne uităm la ce se întâmplă prin alte zone, sunt foarte puține cazurile în care un producător local reușește să răzbată de unul singur. Ca ei să poată să performeze au nevoie de asociații, de niște conglomerate de producători locali care să pună laolaltă produsele, pe care să poată să le ambaleze într-un mod corespunzător, să le poată livra și așa mai departe. Eu operez 12 restaurante în momentul de față. Noi (n.r. patronii HoReCa) nu ne putem duce cu dubița prin țară și să începem să căutăm roșia, cartoful de la fiecare ca să livrăm (n.r. la mai multe restaurante). Sunt niște probleme de logistică”, a declarat Ion Biriș.
Patronii de restaurante, cafenele și alte unități din domeniu sunt dispuși să plătească mai mult pentru produsele românești, dar vor să primească asigurarea „unei constanțe în livrare și în cantitățile” pe care micii producători le pot oferi, a mai explicat Biriș.
Antreprenorul a reclamat că până acum nu s-a reușit crearea unei punți performante, astfel încât „produsele din grădina, tarlaua, sera, ce o avea el acolo (n.r. producătorul) să ajungă la mine în niște condiții optime”.
„E și normal să plătești un pic mai mult, dar toate aceste lucruri vin cu asigurarea unei constanțe în livrare și în cantitățile pe care ei ni le pot oferi. Odată ce un restaurant își concepe un meniu, ce are nevoie o anumită specificație tehnică a unui produs, el trebuie să aibă siguranța că odată ce începe să lucreze cu acel producător, îi va fi oferit”, a declarat Biriș.
„Există o deschidere și o disponibilitate fantastică” pentru a colabora cu producători români, a spus Ion Biriș.
„Cu toții ne-am dori, suntem chiar pregătiți să plătim niște prețuri mai mari pentru a avea aceste produse originale din România. Provocarea este cum facem noi ca acele produse să ne ajungă nouă, tot timpul în aceeași cantitate și tot timpul de aceeași calitate”, a încheiat vicepreședinte HORA la conferința de presă despre proiectul ”Țara lui Mai Bine”, lansat de Edenred, în colaborare cu Organizaţia Patronală a Hotelurilor și Restaurantelor din România.