Denisa Crăciun
Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a transmis, marți, la solicitarea StartupCafe.ro, că a identificat până în prezent 14 influenceri care au realizat postări „cu conotație publicitară” pe rețeaua socială Instagram, fără a le marca în mod corespunzător, și susține că urmează să verifice și creatorii de conținut de pe alte aplicații de social media.
„ANPC are în curs de verificare, în prezent, influenceri de pe rețeaua de socializare Instagram. Până în acest moment, au fost identificați și consiliați de comisarii ANPC 14 influenceri care au realizat postări cu conotație publicitară fără a fi marcate conform. Acțiunea instituției noastre se află în desfășurare, urmând să fie verificate și postări realizate în alte rețelele de socializare”, spune Protecția Consumatorului într-un răspuns transmis redacției, fără a menționa numele conturilor influencerilor identificați.
ANPC precizează că în perioada 2023 - 2024 a verificat conturile de Instagram ale influencerilor români, într-o acțiune coordonată de Direcția Justiție și Consumatori din cadrul Comisiei Europene, împreună cu alte autorități din statele membre UE.
Verificarea s-a concentrat pe:
La finalul acesteia, au fost formulate o serie de recomandări „pe plan național de dezvăluire ale intenției comerciale pentru toate fotografiile/videoclipurile pe care le postează influencerii români pe conturile acestora de pe toate platformele de sociale în care sunt activi”:
Prin faptul că nu-și marchează conținutul ca fiind publicitate plătit pe Instagram, TikTok, Facebook și alte aplicații sociale, influencerii români încalcă drepturile consumatorilor, spune ANPC.
„Din punct de vedere legislativ, se consideră că atâta timp cât influencerii nu își atenționează publicul (followers/urmăritori) cu privire la faptul că marketing-ul promovat de aceștia este remunerat pe orice cale de către companiile în cauză, este practicată publicitatea ascunsă prin care se influențează decizia comercială a comunității de urmăritori, reprezentând o încălcare a drepturilor consumatorilor”, transmite Protecția Consumatorilor către StartupCafe.ro.
Astfel, creatorii din conținut nu respectă:
Utilizatorii care identifică videoclipuri, imagini sau alte tipuri de conținut comercial nemarcat ca fiind publicitate pe rețelele sociale, pot face reclamații la ANPC sau pot da în judecată „comercianții careau săvârşit sau sunt susceptibili să săvârşească practici comerciale incorecte”, spune Protecția Consumatorilor.
StartupCafe.ro a solicitat ANPC, într-o cerere separată, și informații despre creatorii de conținut de pe TikTok care nu și-au marcat conținutul ca fiind publicitate plătită în contextul campaniei electorale prezidențiale.