Claudiu Zamfir
Statele membre UE vor fi obligate să se asigire că vor fi instalate noi stații de încărcare a mașinilor electrice pe rețeaua europeană de șosele, potrivit unui proiect de lege adoptat marți de Parlamntul European.
Europarlamentarii au adoptat cu 514 voturi pentru, 52 împotrivă și 74 abțineri, o propunere de Regulament european privind instalarea infrastructurii pentru combustibili alternativi și de abrogare a Directivei 2014/94/UE a Parlamentului European și a Consiliului.
Noile norme, propuse din anul 2021, de Comisia Europeană, fac parte din pachetul „Pregătiți pentru 55 în 2030”, planul Uniunii Europene de a reduce emisiile de gaze cu efect de seră cu cel puțin 55 % până în 2030 comparativ cu nivelurile din 1990.
Mai este nevoie ca miniștrii de resort ai statelor membre să aprobe, în Consiliul UE, regulamentul.
Tot în cadrul pachetului de reducere a poluării cu carbon, Parlamentul European a adoptat, 555 voturi pentru, 48 împotrivă și 25 abțineri, și un proiect de lege privind combustibilii utilizați de vapoare.
Conform propunerii, navele vor trebui să reducă treptat emisiile de gaze cu efect de seră (GES) prin reducerea cantității de GES din energia pe care o folosesc (sub nivelul din 2020), cu 2% începând cu 2025 și până la 80% începând cu 2050. Această dispoziție s-ar aplica navelor cu un tonaj brut de peste 5000 t, responsabile în principiu pentru 90% din emisiile de CO2. Aceasta s-ar aplica și în cazul întregii energii folosite la bord în porturile Uniunii sau în cadrul călătoriilor dintre acestea, dar și unei proporții de 50% din energia folosită în călătoriile unde portul de plecare sau de sosire este în afara Uniunii Europene sau în regiunile ultraperiferice ale Uniunii.
Pentru a reduce poluarea aerului în porturi, navele portcontainer și cele de pasageri vor fi obligate, din 2030, să se racordeze la rețeaua electrică de la mal pentru a obține necesarul de energie electrică atunci când sunt amarate la chei în principalele porturi ale Uniunii Europene. Datorită eurodeputaților, noile norme introduc din 2034 și un obiectiv de 2% privind utilizarea combustibililor din surse regenerabile. El se va aplica în cazul în care Comisia raportează că, în 2031, combustibilii de origine nebiologică din surse regenerabile (RFNBO) reprezintă mai puțin de 1% din mixul de combustibili.
După ce vor fi aprobate de Consiliul UE și publicate în Jurnalul Oficial al UE, noile norme privind combustibilii maritimi durabili se vor aplica de la 1 ianuarie 2025.