Claudiu Zamfir

Noi stații de încărcare a mașinilor electrice pe șoselele europene, decise de Parlamentul European (proiect de lege)

ten-t.

Statele membre UE vor fi obligate să se asigire că vor fi instalate noi stații de încărcare a mașinilor electrice pe rețeaua europeană de șosele, potrivit unui proiect de lege adoptat marți de Parlamntul European.

Europarlamentarii au adoptat cu 514 voturi pentru, 52 împotrivă și 74 abțineri, o propunere de Regulament european privind instalarea infrastructurii pentru combustibili alternativi și de abrogare a Directivei 2014/94/UE a Parlamentului European și a Consiliului.

Noile norme, propuse din anul 2021, de Comisia Europeană, fac parte din pachetul „Pregătiți pentru 55 în 2030”, planul Uniunii Europene de a reduce emisiile de gaze cu efect de seră cu cel puțin 55 % până în 2030 comparativ cu nivelurile din 1990.

Mai este nevoie ca miniștrii de resort ai statelor membre să aprobe, în Consiliul UE, regulamentul.

Ce prevede proiectul de regulament, în forma votată de europarlamentari:

  1. Stațiile de încărcare electrică pentru autoturismele cu o putere minimă de 400 kW să fie instalate cel puțin la fiecare 60 km de-a lungul rutelor centrale ale rețelei TEN-T până în 2026.
  2. Puterea rețelei va crește la 600 kW până în 2028.
  3. Pentru camioane și autobuze, vor trebui instalate până în 2028 stații de reîncărcare la fiecare 120 km, de-a lungul a jumătate dintre drumurile principale ale Uniunii Europene.
  4. Puterea rețelei va trebui să fie între 1400 kW și 2800 kW, în funcție de drum.
  5. Țările Uniunii trebuie să se asigure că de-a lungul rutelor centrale ale rețelei TEN-T se vor instala stații de realimentare cu hidrogen cel puțin la fiecare 200 km până în 2031.
  6. Utilizatorii vehiculelor care folosesc combustibili alternativi vor avea posibilitatea să plătească mai simplu la punctele de reîncărcare (cu carduri de plată sau dispozitive contactless și fără a necesita un abonament), în timp ce prețul va trebui să fie afișat pe kWh, pe kg sau pe minut/sesiune.
  7. Comisia Europeană va crea până în 2027 o „bază de date” europeană care să cuprindă date privind combustibilii alternativi. Baza de date le va oferi consumatorilor informații referitoare la disponibilitate, timpul de așteptare sau prețul la diverse puncte de alimentare.

Combustibili maritimi mai ecologici

Tot în cadrul pachetului de reducere a poluării cu carbon, Parlamentul European a adoptat, 555 voturi pentru, 48 împotrivă și 25 abțineri, și un proiect de lege privind combustibilii utilizați de vapoare.

Conform propunerii, navele vor trebui să reducă treptat emisiile de gaze cu efect de seră (GES) prin reducerea cantității de GES din energia pe care o folosesc (sub nivelul din 2020), cu 2% începând cu 2025 și până la 80% începând cu 2050. Această dispoziție s-ar aplica navelor cu un tonaj brut de peste 5000 t, responsabile în principiu pentru 90% din emisiile de CO2. Aceasta s-ar aplica și în cazul întregii energii folosite la bord în porturile Uniunii sau în cadrul călătoriilor dintre acestea, dar și unei proporții de 50% din energia folosită în călătoriile unde portul de plecare sau de sosire este în afara Uniunii Europene sau în regiunile ultraperiferice ale Uniunii.

Pentru a reduce poluarea aerului în porturi, navele portcontainer și cele de pasageri vor fi obligate, din 2030, să se racordeze la rețeaua electrică de la mal pentru a obține necesarul de energie electrică atunci când sunt amarate la chei în principalele porturi ale Uniunii Europene. Datorită eurodeputaților, noile norme introduc din 2034 și un obiectiv de 2% privind utilizarea combustibililor din surse regenerabile. El se va aplica în cazul în care Comisia raportează că, în 2031, combustibilii de origine nebiologică din surse regenerabile (RFNBO) reprezintă mai puțin de 1% din mixul de combustibili.

După ce vor fi aprobate de Consiliul UE și publicate în Jurnalul Oficial al UE, noile norme privind combustibilii maritimi durabili se vor aplica de la 1 ianuarie 2025.

Parallax

Vizualizari
2105
Conţinut
Parerea ta despre articol
Adauga comentariu

- Ultimele știri -

 


  Ultimele știri