Redacția StartupCafe.ro

Cum s-ar putea modifica structura IMM-urilor românești odată cu ieșirea din pandemie (analiză)

Thumbnail

Pandemia COVID-19 a afectat diferit IMM-urile românești: în timp ce unele trecut prin momente dificile, altele se gândesc la continuitatea afacerii, în care echipele rămân unite fie că lucrează de acasă, de la birou sau în sistem hibrid, potrivit unei companii românești de contabilitate și strategie financiară. 

Totuși, succesul firmelor în noul mod de lucru și continuarea afacerilor în pandemie trebuie să țină cont de: includerea asistenților virtuali și pregătirea pentru adoptarea digitalizării proceselor și finanțelor, în timp real, așa cum reiese dintr-o analiză realizată de Trusted Advisor.

„Fiecare antreprenor și fiecare afacere trebuie să stabilească în ce etapă se află, în care categorie se încadrează, având în vedere potențialul dar și intenția de dezvoltare. În funcție de acest lucru, se parcurg etape specifice pregătitoare și se au în vedere oportunitățile, dar și punctele de atenție. Decizia luată din scurt penalizează rezultatele, fie că vorbim de asocieri, exit sau celelalte opțiuni″, spune Ioana Arsenie, strateg financiar si Fondator Trusted Advisor Strategy & Finance. 

Top cele mai întâlnite categorii în mediul de afaceri

Portofoliu diversificat de afaceri

Pentru context, putem lua în considerare antreprenorii care au marcat rezultate bune cu afacerea inițială și au decis să investească și în alte industrii sau persoane care dispun de capital și intră cu capital minoritar în afaceri diferite.

Criză pandemică a evidențiat cât de mare este riscul de a lucra cu toate resursele în turism, horeca, evenimente etc. Astfel, se observă o diversificare și ne putem aștepta la o creștere a antreprenorilor care investesc în mai multe industrii cu peste 20%.

Beneficiile în acest caz ar fi:

  • Distribuirea riscului: Compensarea scăderilor dintr-un business cu creșteri în alte industrii;
  • Oportunitatea de optimizare a costurilor fixe (departamente suport consolidate – shared services, infrastructură / logistică optimizate). În această situație se lucrează structurat cu procese customizate, construite atent, pe baza obiectivelor și ținând cont de bugete.

Printre punctele de atenție regăsim analiza separată a liniilor de business și definirea și monitorizarea standardelor de performanță pentru fiecare afacere în parte.

Dacă se lucrează atent la nivel de politică comercială, „în peste 60% din cazuri nu se urmărește rezultatul financiar pe fiecare linie de business, prin raportare la un buget de venituri și cheltuieli dinamic (simulator de business) și controlul fiecărui business din punct de vedere al cash-flow. Aceste aspecte sunt mai deficitare în contextul în care se lucrează pe aceeași entitate juridică”, conform analizei.

Mai multe SRL cu acelaşi CAEN

Pentru context luăm ca exemplu decizia de a deschide un SRL nou cu activitate similară a fost realizată pe baza beneficiilor enumerate mai jos.

„Mă aștept să se intensifice acest proces, dacă nu este controlat prin restricții impuse de lege, știind că urmează reducerea pragului de aplicare a impozitului pe veniturile microîntreprinderilor”, spune Ioana Arsenie.

Firmele având cifra de afaceri în intervalul 500.000 – 1 milion euro și profitabilitate brută peste 6% vor analiza cu siguranță opțiunea aceasta, considerând procesele și fluxurile operaționale și alte elemente privind identitatea afacerii în piață.

Beneficiile ar fi:

  • Accesarea de fonduri nerambursabile;
  • Sarcina fiscală redusă (impozit - microîntreprindere sau 16%);
  • Afaceri mici, cu profil B2C dar și B2B, care se multiplică pe mai multe SRL-uri pentru a rămâne sub 300000 ron –plafonul TVA.

Cu toate că este important să beneficiem de oportunități, o afacere nu trebuie construită prin orientare excesivă în aceste zone. Fragmentarea afacerii vine la pachet cu neplăceri administrative sau pot să apară procese de facturare între entități și transparență crește prin obligativitatea de a realiza dosarul prețurilor de transfer, după pragul de 50.000 euro.

În ceea ce privește finanțarea bancară, atragerea unui investitor sau exit discuțiile sunt mai complicate.

Continuarea afacerii și schimbul de generații

Firmele înregistrate în anii ’90 - 2000 sunt la momentul la care pregătesc sau sunt în proces de transfer de la părinți la copii sau către o echipă de management. 

Etapa aceasta aduce standardizare în business, de la formalizarea proceselor operaționale, strategice și decizionale. Transferul de responsabilitate se realizează corect prin tranziția către un mod nou de a face lucrurile, mai structurat, cu fundamentarea deciziilor și implementarea de instrumente moderne pentru controlul operațiunilor și al banilor.

Procesul de transfer necesită resurse de timp și trebuie structurat pe etape. Experiența seniorilor trebuie valorificată și potențată de viitorii lideri, în timp ce preluarea răspunderii se face echilibrat cu autoritatea primită.

Exit

Peste 50% din antreprenorii care doresc să iasă din busines iau această decizie în situație de criză, forțați de împrejurări, precum: probleme de continuitate, resurse, pierderi, care vin dintr-un management defectuos și consideră că această este o soluție pentru a opri pierderile.

De foarte multe ori întrebările “ce vinzi” sau "cât valorează afacerea" nu au un răspunsuri bine documentate, pe baza cărora să poată fi demarate negocieri.

De asemenea în peste 80% din IMM-urile sub 1 milion de euro decizia de exit este greu de implementat pentru că afacerea nu funcționează fără antreprenor.

Oportunitățile ar fi:

  • Pe baza unei diagnoze, păstrăm  în business doar ce e important și aduce valoare în termen de profit. O analiză tip blue-ocean, pe componentele lanțului de valoare, este foarte utilă;
  • Realizarea unei strategii de pregătire a exit-ului: structură – linii de business, piețe, produse, - finanțare, - cheltuieli și – investiții și optimizarea pe toate aceste axe.

Trebuie să aveți în vedere că vânzarea unui business aflat într-o etapă dificilă din punct de vedere al cash-flow sau într-o industrie aflată în criză poate să marcheze pierderi foarte mari, până la jumătate din valoarea stabilită într-un context „corect” de vânzare.

Capital prin asociere

Pentru context luăm în considerare asocierea realizată în vederea creșterii business-ului, dar și cu scopul de a livrara proiecte mai mari și/sau extinderea capacității de producție/livrare.

Oportunitățile ar fi optimizarea structurii afacerii, a costurilor și orientarea crescută către performanță.

Afacerile realizate prin asociere sunt mai orientate spre profit și au guvernanță mai performantă.

Principalul punct de atenție ar fi că asocierea / parteneriatul aduce rezultate atunci când resursele și rezultatele sunt corect calibrate între asociați.

Scalare: Investitori / Listarea de acţiuni la Bursă

Context: Organizația funcționează pe principii și standarde corporative și are o performanță financiară în creștere și cu o dinamică remarcabilă.

Oportunitățile în această situație ar fi vizibilitate și transparență și acces la finanțare, în timp ce punctele de atenție sunt  evaluarea afacerii și calibrarea corectă între standardizarea impusă și nevoia de agilitate în business, procese și decizii, acută în situația actuală.

Thumbnail

Notă: Material de opinie realizat de Ioana Arsenie - strateg financiar, fondator Trusted Advisor Strategy & Finance si Trusted App.

Parallax

Vizualizari
447
Conţinut
Parerea ta despre articol
1.594
Just for testing :

interaction: 0.75

popularity: 0.94

publishing: 3.1

expertise: 0.08

rating: 1.594

Articole publicate : 949
Adauga comentariu

- Ultimele știri -

 


  Ultimele știri