Claudiu Zamfir

SUA: Meta (Facebook) va plăti 725 milioane dolari, în scandalul Cambridge Analytica, privind datele personale ale utilizatorilor

Meta-Facebook-Dreamstime

Proprietarul Facebook, compania americană Meta, este de acord să plătească 725 de milioane de dolari printr-o înțelegere în cadrul unei acțiuni legale intentate în SUA, în urma „scandalului Cambridge Analytica”, în care rețeaua socială a fost acuzată că vândut neautorizat date personale ale utilizatorilor către firme terțe, inclusiv către compania britanică de marketing politic.

Potrivit Reuters, înțelegerea mai trebuie aprobată de judecătorii federali de la San Francisco pentru a se putea aplica.

În urma acțiunii colective, Meta ar urma astfel să plătească suma de 725 de milioane de dolari pentru prejudicierea utilizatorilor cărora le-au fost folosite datele personale.

Compania nu și-a recunoscut, însă, nicio vină în acest dosar. „Ne-am dorit un acord, pentru că este în interesul comunității noastre și al acționarilor. În ultimii trei ani, ne-am schimbat politicile privind confidențialitatea și am implementat un program cuprinzător de protecție a datelor personale”, a declarat un purtător de cuvânt al Meta, pentru CNBC.

„Scandalul Cambridge Analytica” a izbucnit în anul 2018, când presa a dezvăluit că Facebook permitea, pe bani, accesul unor firme de terțe la datele personale foarte detaliate ale utilizatorilor rețelei sociale, fără ca oamenii să fie avertizați.

Cel mai cunoscut caz este al Cambridge Analytica, o companie britanică de cercetare de piață și marketing politic, care a lucrat pentru campania prezidențială a lui Donald Trump, din 2016, precum și pentru grupul de acțiune politică Leave.EU, care a făcut campanie pentru ieșirea Marii Britanii din Uniunea Europeană, la referendumul privind Brexit, din același an.  

Firma britanică a primit acces la datele personale detaliate a 87 de milioane de utilizatori Facebook, permițând derularea unor campanii de micro-targetare, prin care oamenii primeau pe Facebook reclame și mesaje politice menite să le manipuleze cele mai intime temeri și îngrijorări, mai mult sau mai puțin justificate. Datele au fost colectate și printr-o aplicație de pe Facebook, denumită „This Is Your Digital Life”, folosită „gratuit” de utilizatori.

Aceste practici au ieșit la iveală și în urma dezvăluirilor făcute de Christopher Wylie, un fost angajat al Cambridge Analytica. Acesta avea să fie intervievat și de StartupCafe.ro, în noiembrie 2018.

„GDPR (regulamentul european de protecție a datelor personale n.r.) nu trece dincolo de protecţia datelor, aşa că multe din problemele pe care am început să le vedem nu ţin doar de protecţia datelor sau nu sunt legate de intimitate, sunt mai degrabă legate de ce fel de mediu informaţional creăm pentru oamenii şi pentru societate, nu doar pentru indivizi, care ar trebui să fie limitele potrivite legate de independenţa oamenilor. Trebuie să fie aduse în discuţie şi aceste lucruri şi avem nevoie de noi reguli, pe lângă GDPR” - spunea el, pentru StartupCafe.ro.

În 2019, Comisia Federală pentru Comerţ (FTC) a SUA a aplicat Facebook o amendă de 5 miliarde de dolari în cadrul acestui scandal.

Parallax

Vizualizari
468
Conţinut
Parerea ta despre articol
Adauga comentariu

- Ultimele știri -

 


  Ultimele știri