Claudiu Zamfir

Românii și mașinile electrice: Bucureștiul în topul utilizatorilor, după CIV emise de RAR

Thumbnail

Automobilul electric rămâne un domeniu de viitor pentru startupurile de tehnologie din întreaga lume, încurajate și de succesul pe bursă al Tesla. Pe ce piață se poate baza însă automobilul electric în România?

Din anul 2012 până în prezent, 562 de mașini 100% electrice au primit cărți de identitate a autovehiculului (CIV) eliberate de Registrul Auto Român, potrivit datelor furnizate de RAR la solicitarea StartupCafe.ro.

Cea mai mare piață este Bucureștiul: 299 de mașini electrice au primit CIV-uri din 2012 până în mai 2018. În București, cel mai prolific an a fost 2017: 135 de CIV-uri eliberate de RAR. De asemenea, în anul 2016 RAR a eliberat cărți de identitate pentru 80 de mașini electrice în București.

Alte piețe relevante sunt județele:

  • Timiș (52 de CIV-uri eliberate pentru autovehicule electrice în anul 2012),
  • Arad (42 de CIV-uri pentru vehicule electrice eliberate de RAR în anii 2016 și 2017),
  • Brașov (35 de CIV-uri pentru vehicule electrice eliberate în 2013 și 2014),
  • Argeș (28 de CIV-uri eliberate pentru vehicule electrice în anul 2017).

Thumbnail

La rândul său, Direcția Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor ne-a trimis o situație a automobilelor electrice care au fost înmatriculate în perioada 2012-2018:

Thumbnail

La nivel mondial, cel mai mare producător de mașini electrice este Tesla. Antreprenorul Elon Musk, CEO-ul Tesla, a provocat constant producătorii de mașini pe bază de combustibili fosili și marile companii petroliere.

În aprilie 2017, Tesla a ajuns la o capitalizare pe bursă de 51 de miliarde de dolari, depășind giganții industriei auto americane, General Motors și Ford.

Ca unități produse, Tesla rămâne însă modestă: în primele 3 luni ale anului 2018 a scos 30.000 de mașini. Spre comparație, în primul trimestru al anului 2017 GM a livrat  715.794 de vehicule numai în SUA, potrivit CNBC.

Zilele aceastea, Elon Musk a anunţat, pe Twitter, inaugurarea unei noi linii de asamblare a  Modelui 3, amenajată într-un cort, parte a eforturilor disperate de a crește producția.

În luna mai 2018, în România a fost înmatriculată o mașină Tesla, iar în aprilie 2 unități, potrivit celor mai recente statistici disponbile la Direcția Regim Permise Conducere și Înmatriculări Vehicule.

În România, achiziționarea automobilelor electrice este încurajată de stat prin programul Rabla Plus. Pe anul 2018, acest program are un buget total de 120 de milioane de lei.

Din acești bani, persoanele care vor să-și cumpere o mașină electrică nouă primesc un tichet valoric de 45.000 lei, dar nu mai mult de 50% din prețul de vînzare. Pentru anul 2018, Administratia Fondului pentru Mediu, din subordinea Ministerului Mediului, estimează că se vor achiziționa 2.000 de mașini electrice prin programul Rabla Plus.

În Europa, producția de mașini electrice este susținută de fabricanții tradiționali de automobile, ca Renault sau BMW. Pentru anul 2018, BMW a anunțat un model i3, care ar urma să aibă o autonomie de până la 312 km. La rândul său, Renault-Nissan dezvoltă modelul electric Zoe. Producători ca VW, Mercedes, Volvo, Audi se concentrează, de asemenea, pe modele electrice.

În rândul startup-urilor, suedezii de la Uniti au căpătat o oarecare faimă. Startup-ul fondat în 2016 de antreprenorul Lewis Horne (CEO) a intrat într-un parteneriat cu Siemens pentru producția unui model cu 2 locuri.  Ar urma să fie produse 50.000 de mașini pe an, începând cu anul 2018.

Alte startupuri europene în domeniul mașinilor electrice:

  • Rimac Automobili - Croația,

  • Elextra Car - Elveția,

  • Sono Motors - Germania.

În România, startupul Scooterson de la Arad atacă domeniul producției de vehicule electrice, ce-i drept doar pe 2 roți. Fondat în anul 2014 de Mihnea de Vries, Flavius Balaj, George Poenaru şi Pavel Kiss, Scooterson realizează vehiculul electric pe două roți Rolley, care are şi o componentă software. În ianuarie 2018, Scooterson a primit o investiție seed de 1,75 milioane de dolari.

Utilizarea mașinilor electrice depinde foarte mult de autonomia bateriei și de numărul stațiilor de încărcare disponibile.

În prezent, în Uniunea Europeană sunt aproximativ 200.000 de stații de încărcare, iar în anul 2017 Comisia Europeană a anunțat un fond de 800 de milioane de euro pentru a crește numărul stațiilor la 800.000 până în anul 2020, prin intermediul programului NER 300.

În România sunt circa 250 de stații de încărcare a mașinilor electrice, potrivt datelor pugshare.com.

În majoritatea cazurilor, în România alimentarea mașinilor electrice la stațiile publice este gratuită, pentru a încuraja dezvoltarea pieței. În martie 2018, compania Renovatio e-Charge, care deține statii de încărcare în România, anuntat că va percepe un tarif la minut și abonamente de până la 220 de lei, ceea ce face prețul curentului să fie comparabil cu cel al motorinei la suta de kilometri parcurși.

Guvernul urmează să lanseze o schemă de finanțare prin care Primăria Capitalei și primăriile celor 41 de reședințe de județ din toată țara vor putea obține fonduri nerambursabile pentru amenajarea de stații de încăcare a mașinilor electrice,

Suma maximă finanţată de Administraţia Fondului pentru Mediu pentru instalarea unei stații de reîncărcare cu putere înaltă este de 190.000 lei, valoare ce reprezintă 90% din totalitatea chelutielilor eligibile.

Ministerul Mediului a scos recent în dezbatere proiectul de Ghid de finanţare a Programului privind reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră în transporturi, prin promovarea infrastructurii pentru vehiculele de transport rutier nepoluant din punct de vedere energetic: staţii de reîncărcare pentru vehicule electrice:

Ghid-statii by Claudiu on Scribd

Parallax

Vizualizari
5139
Conţinut
Parerea ta despre articol
Adauga comentariu

- Ultimele știri -

 


  Ultimele știri