„Lista neagră”: Firmele din România raportează facturile neîncasate de la clienți, într-o bază de date
Claudiu Zamfir

„Lista neagră”: Firmele din România raportează facturile neîncasate de la clienți, într-o bază de date

Thumbnail

Antreprenorii din România pot raporta facturile rămase neîncasate de la clienții rău-platnici într-o bază de date electronică  lansată de platforma românească Termene.ro, cu scopul sprijinirii recuperării datoriilor.

Viteza de recuperare a creanțelor a ajuns la 85 de zile în rândul firmelor din România, conform celor mai recente date, din anul 2018, în scădere față de nivelul din 2017 (94 de zile), relevă o analiză Termene.ro.

Analiza a fost prezentată marți, cu prilejul lansării „redBill - Biroul facturilor neîncasate”. Acesta este prezentat drept un „instrument care oferă transparență afacerilor și sănătate fluxului de numerar: o bază de date publică în care orice companie poate să raporteze facturile neîncasate de la clienți”.

Prin utilizarea redBill, instrument disponibil gratuit în platforma Termene.ro, firmele au acces la informații noi, actualizate, și astfel pot evita ori se pot pregăti mai bine față de toți partenerii de business -mai spune sursa platforma de business intelligence românească.

Studiul citat indică o scădere semnificativă a duratei în care o firmă își recuperează creanțele, valoarea monetară a acestora fiind într-o creștere vizibilă.

Dacă în 2008, an premergător crizei economice, creanțele se recuperau în medie în 80 de zile, în plină criză (anul 2010) această durată a crescut la peste 110 zile, după perioada de stagnare  2011 – 2014 cu durate de aproximativ 105 – 106 zile.

În același timp, valoarea creanțelor totale existente la nivel economic la finalul anului 2017 (ultimul an pentru care există centralizate toate datele financiare) se aproprie de  valoarea record de 350 miliarde de lei, dublul anului 2008, anul de boom economic premergător crizei. Pentru anul 2018 valoarea facturilor rămase neîncasate ar fi depășit pragul de 350 miliarde lei, potrivit estimărilor.

FIRME ÎN INSOLVENȚĂ - ce poți face să eviți plata greoaie de la ele

Thumbnail

Insolvența reprezintă insuficiența fondurilor bănești disponibile pentru plata datoriilor (furnizori, bănci sau proprii angajați), o firmă cu risc de intrare în insolvență fiind una care se apropie vertiginos de această situație.

O firmă care plătește greu furnizorul (de obicei, primul amânat în caz de fonduri insuficiente) înseamnă un furnizor care își recuperează greu creanțele.

O dovadă a faptului că în continuare există o pondere însemnată de firme care plătesc greu, determinând neîncasarea creanțelor este raportul de doar o treime dintre firme (aproximativ 36%) care au un risc scăzut sau foarte scăzut de intrare în insolvență.  

Pe de altă parte, tot o treime dintre companii (aproximativ 35% din totalul companiilor existente) au un risc foarte mare de intrare de insolvență, iar pentru restul de companii situația poate fi catalogată drept incertă – fie au un risc mediu fie au un risc care nu poate fi determinat, potrivit studiului Termene.ro.

În acest context, redBill spune că oferă informații despre comportamentul de plată al firmelor de interes și instrumente de încasare rapidă a creanțelor.

Înainte să încheie un contract de colaborare cu o firmă cu risc ridicat de insolvență, antreprenorii și managerii se pot informa din cât mai multe surse despre comportamentul de plată al acesteia, iar instrumentul redBill  îi ajută în acest sens. Totodată, dacă un antreprenor sau manager conștientizează că are un potențial client ce poate intra oricând în incapacitate de plată generându-i probleme serioase de cash -flow, atunci are în vedere impunerea unor termene de plată mult mai stricte”, a spus Adrian Dragomir, CEO al Termene.ro.

Anual, în România se înființau între 40.000 și 60.000 de firme noi, cu excepția ultimilor 2 ani, când numărul acestora a depășit 90.000 de înființări/an. Acest lucru a generat:

  • lucruri pozitive, precum creșterea cererii de bunuri, servicii și lucrări de tip business to business și implicit diversificarea portofoliului,
  • dar și efecte negative, precum creșterea numărului efectiv de clienți care nu își vor plăti datoriile la timp, cauzând o viteză crescută de recuperare a creanțelor.

Cât timp afacerea este la început,  numărul de clienți este redus,  iar antreprenorul poate ajunge să-i cunoască pe toți personal din perspectiva comportamentului de plată. Pe măsură ce afacerea crește, iar numărul de clienți se diversifică, acest lucru devine tot mai greu de realizat, fiind nevoie de folosirea produsului redBill - Biroul facturilor neîncasate, prin care noii clienți să poată fi verificați rapid.  

MAGAZINE ȘI FERME - cât durează să-și recupereze creanțele

Thumbnail

Depărtarea de consumatorul final are cel mai mare impact în durata medie de recuperare a creanțelor.

Pe fluxul tehnologic, magazinele de comerț cu amănuntul recuperează banii în medie in 35 de zile, pe când furnizorii acestora – cei care practică comerțul cu ridicata sau companiile din producția alimentară în 82 de zile, potrivit analizei Termene.ro.   

Mai departe, ultimul in fluxul descris este compania din sectorul agricol, furnizorul primar  al întregii industrii  care-si recuperează banii în peste 160 de zile.  Transportatorul, un liant în acest flux, are o durată medie de recuperare a creanțelor de aproximativ 90 de zile.

Vizualizari
5579
Conţinut
Parerea ta despre articol
Adauga comentariu
poza de profil
Pavel
Nita
Informatiile prezentate despre firme sunt nerelevante, aproximative, nefundamentate.
As da nota 2 pe o scara de la 1 la 10.