Denisa Crăciun
Inteligența artificială generativă ar putea adăuga până la 4.600 de miliarde de dolari anual economiei globale, potrivit unui studiu internațional care mai arată regiunile în care firmele folosesc IA.
83% dintre decidenții din companii chineze susțin că au implementat tehnologii IA, conform unui studiu realizat de SAS. Urmează apoi cei din Marea Britanie (70%), SUA (65%) și Australia (63%).
În paralel însă, companiile din SUA au un avans în ceea ce privește implementarea completă și maturitatea tehnologiilor IA (24%), comparativ cu China (19%) și Marea Britanie (11%).
„Într-un raport din 2023, McKinsey a estimat că AI-ul generativ ar putea adăuga echivalentul a 2.200 de miliarde de dolari – 4.600 de miliarde de dolari anual economiei globale, într-o varietate de scenarii de utilizare. Cifra este comparabilă cu PIB-ul Marii Britanii în 2021. Impactul ar crește influența inteligenței artificiale cu 15%, până la 40%”, arată SAS într-un comunicat transmis StartupCafe.ro
America de Nord: 20%
Asia – Pacific: 10%
America Latină: 8%
Europa de Nord: 7%
Europa de Est și Sud-Vest: 7%
Asia – Pacific: 71%
America de Nord: 63%
Europa de Est și Sud-Vest: 60%
Europa de Nord: 58%
America Latină: 52%
Asia – Pacific: 94%
Europa de Nord: 91%
Europa de Est și Sud-Vest: 91%
America de Nord: 89%
America Latină: 84%
Când vine vorba de segmente de industrie, datele arată că industriile bancară și telecom conduc în topul încorporării de sisteme cu IA generativ.
Banking: 17%
Telecom: 15%
Asigurări: 11%
Științe sociale: 11%
Servicii profesionale: 11%
Retail: 10%
Sectorul public: 9%
Sănătate: 9%
Manufactură: 7%
Energie și utilități: 6%
Telecom: 29%
Retail: 27%
Bancar: 23%
Servicii profesionale: 23%
Asigurări: 22%
Științe sociale: 19%
Sănătate: 17%
Energie și utilități: 17%
Manufactură: 16%
Sectorul public: 13%
Vânzări: 86%
Marketing: 85%
IT: 81%
Financiar: 75%
Producție: 75%
Cea mai importantă dintre provocările pe care le întâmpină organizațiile care doresc să folosească IA generativ în mod curent este lipsa unei strategii generale.
Doar 9% din respondenți declară că sunt foarte familiari cu adoptarea IA-ului generativ de către propria companie. Dintre respondenții ale căror organizații au implementări complete de IA generativ, doar 25% se declară foarte familiari c strategia de adoptare. Chiar și decidenții responsabili pentru decizii de investiții tehnologice sunt străini față de inteligența artificială – asta se întâmplă și în cazul companiilor care conduc topul adoptărilor.
9 din 10 decidenți tehnologici seniori admit că încă nu înțeleg pe deplin IA-ul generativ și potențialul de a transforma procesele de business. La 45%, oamenii din pozițiile CIO sunt cei mai înțelegători față de strategiile de adoptare pentru IA generativ. Doar 36% dintre CTO, însă, înțeleg aceste strategii.
Chiar dacă există aceste lacune de înțelegere, majoritatea organizațiilor (75%) susțin că au pregătit bugete pentru a face investiții în IA generativ în următorul an fiscal.
Alte provocări pe care le întâmpină organizațiile includ:
Cu toate că există obstacole, unii dintre cei care au adoptat timpuriu aceste sisteme au înregistrat deja beneficii palpabile. 88% dintre companii raportează o experiență și satisfacție a angajaților îmbunătățită, 82% afirmă că au scăzut costurile operaționale, iar 82% susțin că a crescut rata de retenție a clienților.
Studiul realizat de SAS și Coleman Parkes are la bază răspunsurile a 1.600 de decidenți din piețe globale. Respondenții lucrează în industrii diverse, precum cea bancară, a asigurărilor, sectorul public, științe sociale, sănătate, telecomunicații, energie și utilități, manufactură, retail, și servicii profesionale. Cele mai mici organizații din studiu au între 500 și 999 de angajați, iar cele mai mari au peste 10.000 de lucrători.