Denisa Crăciun
Google a eliminat peste 5,5 miliarde de reclame înșelătoare și a blocat sau restricționat difuzarea de reclame pe mai mult de 2,1 miliarde de pagini ale publisherilor în 2023, potrivit raportului său anual privind siguranța în publicitatea online.
Google Ads Safety Report 2023 arată că în 2023 tendința cheie în domeniul publicității online a fost inteligența artificială: de la optimizarea performanței la editarea imaginilor și la creșterea rapidă a reclamelor de tip deepfake.
În total, Google a blocat sau eliminat anul trecut 206,5 milioane de anunțuri pentru încălcarea politicilor privind declarațiile false (misrepresentation), care include diverse tactici de a înșela utilizatorii, și 273,4 milioane de anunțuri pentru încălcarea politicii Google privind serviciile financiare.
De asemenea, au fost blocate sau eliminate peste 1 miliard de anunțuri pentru încălcarea politicii împotriva abuzului rețelei de publicitate, care include promovarea programelor malware.
Anul trecut, Google a blocat sau eliminat peste 5,5 miliarde de reclame, în ușoară creștere față de 2022, și 12,7 milioane de conturi de advertiser, aproape dublu față de anul anterior. De asemenea, gigantul tech a restricționat sau blocat difuzarea de reclame pe mai mult de 2,1 miliarde de pagini ale publisherilor, în ușoară creștere față de 2022.
„În strategia Google de protecție a ecosistemului digital, scopul este identificarea reclamelor dăunătoare și suspendarea conturilor frauduloase înainte ca acestea să apară pe platformele sale sau eliminarea lor cât mai rapid după detectare. Inteligența artificială îmbunătățește aplicarea regulilor pe toate aceste fronturi”, se arată într-un comunicat transmis miercuri StartupCafe.ro.
Compania susține că face eforturi pentru a proteja advertiserii și utilizatorii prin eliminarea reclamelor de pe paginile și site-urile publisherilor care încalcă politicile, cum ar fi conținutul sexual explicit sau produsele periculoase.
În ceea ce privește impactul inteligenței artificiale, anul trecut, peste 90% din acțiunilor Google de penalizare a paginilor publisherilor au început cu utilizarea modelelor de învățare automată (machine learning), inclusiv a celor mai recente sisteme LLM.
„Orice advertiser sau publisher poate face apel împotriva unei acțiuni de de restricționare dacă consideră că Google a greșit. Echipele Google vor reanaliza situația și, în cazurile în care se constată erori, vor folosi concluziile pentru a îmbunătăți sistemele”, susține Google.
Tot în 2023 Google a lansat Centrul de Transparență pentru reclame, o platformă centralizată și indexată, care cuprinde toate anunțurile de la advertiseri verificați. Acest centru îi ajută pe utilizatori să afle mai multe despre reclamele pe care le văd pe Google Search, YouTube și Google Display Network. În toal, Google a adus 31 de actualizări politicilor privind reclame și publisheri.
Compania tech arată, de asemenea, că de la sfârșitul anului 2023 și până acum, rețeaua sa de publicitate s-a confruntat cu o serie de campanii cu reclame care apelau la imaginea unor personalități publice pentru a înșela utilizatorii, adesea prin utilizarea de deepfake-uri.
Astfel, „au fost identificate tipare în comportamentul celor din spatele campaniilor, iar sistemele automatizate ale Google au învățat cum să detecteze reclame similare și le-au eliminat la scară largă”, spune Google.
Google și-a actualizat politica privind declarațiile false pentru a putea suspenda rapid conturile celor rău intenționați. Cel mai recent update interzice utilizarea conținutului media manipulat, inclusiv deepfake-uri și alte forme de conținut falsificat, cu scopul de a înșela sau induce în eroare utilizatorii. Această politică interzice, de asemenea, difuzarea de reclame care sugerează afilierea cu, sau aprobarea de către, o altă persoană sau organizație fără cunoștința sau consimțământul acestora.
Cu ocazia publicării raportului său, compania a transmis că într-un an cu mai multe alegeri majore în întreaga lume, vrea să se asigure că „alegătorii continuă să aibă încredere în reclamele electorale” pe care le pot vedea pe platformele sale.
Există deja politici de verificare a identității și de transparență pentru agenții de publicitate electorali, precum și restricții privind modul în care acești agenți de publicitate își pot direcționa reclamele electorale. Toate reclamele electorale trebuie, de asemenea, să includă informații despre „cine plătește acea reclamă”, informații fiind compilate într-un raport de transparență.
În 2023, Google a verificat peste 5.000 de noi agenți de publicitate electorali și a eliminat peste 7,3 milioane de reclame electorale care proveneau de la entități care nu au finalizat verificarea.
Anul trecut, a lansat și o politică de transparență privind conținutul pentru publicitatea electorală, care obligă etichetarea reclamelor electorale care folosesc conținut sintetic, respectiv conținut modificat și care prezintă în mod neautentic persoane sau evenimente reale sau care par reale.
Această etichetă trebuie afișată astfel încât să fie clar observată de utilizatori și se aplică pentru conținut foto, video și audio. În plus, Google susține că a aplicat politicile împotriva reclamelor care promovează afirmații demonstrabil false legate de alegeri, care ar putea submina încrederea sau participarea la procesele democratice.