GDPR după 1 an: Peste 6.000 de plângeri și 100 de sancțiuni
Raluca Abrihan

GDPR după 1 an: Peste 6.000 de plângeri și 100 de sancțiuni

Thumbnail

În urmă cu puțin timp, primele sancțiuni sonore privind încalcarea GDPR au fost făcute publice, unui lanț hotelier și unei bănci internaționale fiindu-le aplicate sancțiuni pecuniare semnificative.Însă puțini au cunoștintă că acestea sunt doar câteva dintre sancțiunile aplicate de Autoritate, întrucât în baza unor informatii oficiale în intervalul 25 mai 2018 – 1 august 2019 au fost aplicate în realitate mult mai multe sanctiuni pentru incalcarea GDPR decat acelea disponibile in mod public, explică avocatul Daniel Moreanu. Iată o analiză asupra GDPR, la un an de la intrarea în vigoare.

Avocat Dr. Daniel Moreanu:

Dacă pentru marile companii care își permit să angajeze asistență juridică de specialitate, procesul de conformare cu dispozițiile GDPR reprezintă o procedură asumată, problema cu adevarat majoră se poate identifica la nivelul societăților mici și medii care nu beneficiază de resurse de timp și financiare pentru întelegerea și respectarea noilor dispoziții.

O opinie des intâlnită pe care o considerăm toxică este aceea conform căreia procedura de conformare cu GDPR reprezintă un proces unic, care poate fi realizat dintr-o dată. Acționarea conform acestei opinii este extrem de daunătoare, în condițiile în care procedura de conformare GDPR reprezintă un proces constant, desfășurat în timp, iar nu o procedură care poate fi finalizată în baza unui „kit minune” general aplicabil pregătit de persoane care nu dețin cunostintele juridice necesare pentru efectuarea unei analize complexe și adaptate companiei căreia i se adresează.

În ultima perioadă discuțiile despre acest subiect au fost destul de limitate și observăm din partea actorilor din economie un interes scăzut pentru acest subiect în contextul unei aparente lipse a unor sancțiuni aplicate de autoritatea în domeniu (ANSPDCP) privind încălcarea GDPR.

În urmă cu puțin timp, primele sancțiuni sonore privind încalcarea GDPR au fost făcute publice, unui lanț hotelier și unei bănci internaționale fiindu-le aplicate sancțiuni pecuniare semnificative.

Însă puțini au cunoștintă că acestea sunt doar câteva dintre sancțiunile aplicate de Autoritate, întrucât în baza unor informatii oficiale în intervalul 25 mai 2018 – 1 august 2019 au fost aplicate în realitate mult mai multe sancțiuni pentru încălcarea GDPR decât acelea disponibile în mod public.

Astfel, în intervalul menționat, au fost aplicate nu mai putin de 114 sancțiuni pentru încălcarea GDPR, dintre care: 4 sancțiuni cu amenda, 29 de sancțiuni cu avertisment și 81 de măsuri corective.

În același interval de peste 14 luni de la data intrării în vigoare a GDPR, au fost depuse un număr de 6.000 de plângeri prin care s-au reclamat potențiale încălcări ale prevederilor legislației în materia protecției datelor cu caracter personal. Rata de admitere a plângerilor depuse a fost, în intervalul antemenționat, de aproximativ 10%.

Este de asteptat ca în viitor numărul plângerilor și al sancțiunilor aplicate să crească, să apară primele litigii în acest domeniu (unele chiar colective), iar din acest punct de vedere constientizarea existenței unei potențiale probleme și a riscului aferent reprezintă prima și cea mai importantă etapă în procesul de conformare voluntară cu dispozițiile GDPR.

Implementarea unor măsuri chiar și incomplete de conformare voluntară cu dispozițiile GDPR, existența unor Proceduri interne, a unui audit, a desemnarii unui DPO etc. toate acestea constituie elemente care vor reduce riscul aplicării unor sancțiuni ce pot afecta în mod dramatic bugetul unei companii.

Vizualizari
1912
Conţinut
Parerea ta despre articol
Adauga comentariu

- Ultimele știri -

Cookie Settings