Denisa Crăciun

Fraudă online: 5 tipuri de înșelătorii la care să fii atent de sărbători. Grijă la concursurile de pe rețelele sociale (DNSC)

phishing

Dacă ai participat la concursuri pe rețelele sociale și ești anunțat că ai câștigat, iar pentru „revendicare premiului” trebuie să oferi date personale sau să faci diverse plăți, ar trebui să iei în considerare că ar putea fi o înșelătorie, potrivit Directoratului Național de Securitate Cibernetică (DNSC).

Odată cu perioadă sărbătorilor se intensifică și tenativele de fraudă online, conform DNSC, care mai arată 5 tipuri de înșelătorii ar trebui să fie atenți românii:

1. Frauda „Reduceri false”

  • Exemplu: Reducerile exagerate sau ofertele care par „prea bune pentru a fi adevărate” sunt adesea capcane. Accesarea linkurilor sau efectuarea plăților prin aceste platforme poate duce la furtul datelor personale și financiare.

  • Recomandare: Acordați o atenție sporită site-urilor de cumpărături și evitați mirajul ofertelor prea bune ca să fie adevărate!

2. Frauda de tip „Investiții miraculoase”

  • Exemplu: Dacă cineva îți oferă o oportunitate „unică” de investiție cu „zero riscuri” și „venituri garantate” într-un timp scurt, fii sigur că este o fraudă.

  • Recomandare: Nu există surse de îmbogățire rapidă! Nu instalați aplicații legate de investiții la cererea unor consultanți financiari și, înainte de a investi, verificați dacă oferta este reală.

3. Frauda de tip Spoofing (preluarea identității altei instituții/persoane)

  • Exemplu: Indiferent de numărul/denumirea instituției afișat/ă pe ecranul telefonului, rețineți că niciun angajat al Băncii, Poliției sau altei autorități nu va cere să faceți un transfer, să accesați un credit sau să oferiți datele cardului bancar.

  • Recomandare: Nu vă lăsați manipulați! Evitați să faceți orice plată sub presiune! Infractorii pot să folosească orice pretexte, datoria dumneavoastră este să faceți toate verificările înainte de a acționa. Spre exemplu, sunați la bancă apelând numărul de telefon de pe site-ul băncii, dacă primiți un telefon suspect legat de conturile bancare.

4. Frauda „Phishing” (e-mailuri sau mesaje suspecte)

  • Exemplu: Mesajele care solicită actualizarea urgentă a datelor contului sau confirmarea plății prin linkuri suspecte pot redirecționa utilizatorii către pagini false care colectează informații sensibile.

  • Recomandare: Actualizați datele personale prin canalele oficiale puse la dispoziție de banca la care aveți cont. Nu furnizați niciodată datele de conectate la Intermet/Mobile Banking și nici datele de pe fața și spatele cardului. Datele de card se folosesc doar de utilizatorul acestuia când efectuează plăți pe site-uri securizate și nu atunci când este conentat la o rețea WI-FI public, ci trebuie să fie securizată.

5. Frauda „Social Media Giveaway”

  • Exemplu: Concursurile false de pe rețele sociale care solicită date personale sau plăți „pentru revendicarea premiului” pot fi capcane pentru furtul identității sau accesarea conturilor financiare.

  • Rămâneți vigilenți la tentativele de fraudă online.

Pentru a evita astfel de înșelătorii ar trebui să folosiți metode sigure de plată prin platforme recunoscute și să vă protejați dispozitivele cu software actualizat și cu soluții antivirus. De asemenea, nu trebuie să partajați datele sensibile, cum ar fi PIN-ul cardului sau parolele, prin e-mail sau telefon. DNSC avertizează că ar trebui să fiți vigilenți la orice ofertă „prea bună pentru a fi adevărată”.

Parallax

Vizualizari
149
Conţinut
Parerea ta despre articol
Adauga comentariu

- Ultimele știri -

 

  Ultimele știri